تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/07/15 - 10:06
کد خبر: 285274

امیرمقومی

FATF، موشک نقطه‌زن اقتصادی

FATF، موشک نقطه‌زن اقتصادی

اگر اروپا می‌خواست با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله کند،جمهوری اسلامی را ۶ ماه معطل خود نمی کرد و همکاری با کشورمان را مشروط به اجرای کامل برنامه اقدام FATF نمی‌کرد. به‌عبارت دیگر، این اقدام اروپا به‌خوبی نشان می‌دهد که اروپا هم مشابه آمریکا هم چنان به‌دنبال تعمیق چاله‌ تحریم‌ها و درنهایت خودتحریمی و تضعیف بیشتر ایران است.مگر چند هفته ی پیش مکرون (رئیس جمهوری فرانسه)در شورای امنیت ملی نگفت:درباره ایران، هدف ما واحد است اما با ترامپ درباره وسیله اختلاف نظر داریم؟

خبرنامه دانشجویان ایران: امیر مقومی*// جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی در برهه ای به سر می برد که تمامی کفر علیه این کشور متحد شده اند که ۴۰ سالگی این انقلاب را نبینند و البته این خیال خامی است که به گفته ی مقام معظم رهبری به گور خواهند برد.

با اف ای تی اف،مستکبرین راه نرفته ی برجام را تکمیل می کنند و ایران را به قبول کنوانسیون هایی مجبورمی کنند که با روح اسلام و انقلاب در تعارض است.آن چیزی که تعجب انسان را بر می انگیزد این است که مگر طرفداران برجام عاقبت طرفداری متعصبانه ی خویش را نچشیدند که حالا شروع به طرفداری از Fatf میکنند؟ دقیقا همان بهانه ای که در تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام نافرجام می آوردند الان نیز می آورند.مگر قرار نبود که با برجام تحریم های علیه ایران رفع شود مگر خود اقای روحانی نفرمودند که تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد؟

ولی نه تنها این تحریم ها از میان نرفت بلکه شاهد بودیم که حتی آمریکا پول های اندکی که در برجام به دولت برگرداند از طریق عملیات بانکی نبود،چون می خواست ساختار تحریم ها را حفظ کند و همین مدافعان برجام که حالا مدافعان Fatf شده اند بهانه ی اصلی آن ها از بین بردن تحریم ها و ایجاد ارتباط بانکی با دنیاست.

با این تجربه ای که هنوز نیم دهه هم از آن نمی گذرد با چه منطقی  میخواهند به سازمانی اعتماد کنند که ریاست آن با مارشال بیلینگزلی، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکاست؟ همین فردی که ریاست این سازمان را بر عهده دارد در حال سفر به کشورهای خارجی و دیدار با مقامات آنهاست تا این کشورها را به رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران متقاعد کند. یکی از این سفرها، سفر به ترکیه در اواخر تیرماه بود.و نکته ی مهم دیگر این است که این شخص در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در ۳۰ مردادماه توضیحات مهمی در تایید اهمیت FATF برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران داده است.

با دیدن این فکت ها می شود معنی فرموده ی رهبری را دانست : امروز اتاق جنگ علیه ما، وزارت خزانه‌داری آمریکاست.

اف ای تی اف خود تحریمی است. آتشی است که نه تنها جمهوری اسلامی بلکه دامان جبهه ی مقاومت را هم میگیرد.با این معاهده ایران نه تنها ابهت خود را در دفاع ازاسلام و ملت های مظلوم از دست خواهد داد بلکه مجبور می شود مهم ترین ارکان و مخلص ترین سرداران خود رانیز تحریم کند.

عده ای میگویند این یک توهم است و اصلا قرار نیست در اف ای تی اف این اتفاق صورت بگیردولی واقعیت چیز دیگری است .در توصیه ۷ گروه اقدام مالی FATF آمده است:«در اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با جلوگیری، سرکوب و توقف اشاعه سلاح های کشتار جمعی و تأمین مالی آن، کشورها باید تحریمهای مالی هدفمند را به اجرا گذارند. قطعنامه های یاد شده، کشورها را ملزم می کنند برای اطمینان از این که هیچگونه وجه یا دارایی دیگری، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در اختیار شخص یا نهادی قرار نگیرد که توسط یا به موجب اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد ـ تحت فصل هفتم منشور ملل متحد ــ معین شده اند و یا اشخاص مزبور از آن وجوه یا داراییها بهره مند نشوند، بدون تاخیر، وجوه و داراییهای آنها را مسدود کنند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (از جمله نیروی قدس و فرمانده آن حاج قاسم سلیمانی) و برخی از شخصیت های حقیقی و حقوقی وابسته به آن مانند قرارگاه خاتم الانبیا از جمله نهادهایی هستند که در قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه 2231 که توافق برجام را برای ایران الزام آور نمود، به دلیل ارتباط با موضوع موشکی و مقاومت مورد تحریم قرار گرفتند.و در همین هفته ی اخیر نامه ای از بانک کشاورزی رسانه ای شد که بر خلاف ادعای موافقان اف ای تی اف بود.متن این نامه به این شرح بود:در راستای رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و به تبع آن ممنوعیت ارائه خدمات مالی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه های تحریمی ، ممنوعیت واردات و صادرات کالاهای تحریمی و همچنین عدم استفاده از شرکت های تحریمی بیمه گر ، شرکت های حمل و نقل کالا و طبق لیست اعلامی از سوی سازمانهای بین المللی (نظیر سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا ، وزارت امور خارجه امریکا ، خزانه داری آمریکا و...)  موافقان ادعا می‌کنند FATF فقط لیست تحریمی شورای امنیت(طالبان، القاعده و داعش) را شامل می‌شود، اما واقعیت همین سندی است که مدیران ارشد بانک کشاورزی ابلاغ کرده‌اند.این سند نشان میدهد علاوه بر لیست تحریم های شورای امنیت،تحریم های اتحادیه اروپا ، وزارت امور خارجه امریکا ، خزانه داری آمریکا یا همان SDN نیز اعمال می شود.و نکته ی قابل توجه این است که 170 شرکت و ارگان ایرانی در فهرست SDN حضور دارند.

اف ای تی اف سازمانی است که نقش های زیادی دارد و  نقش ویژه آن در فضای بانکی بین‌المللی، تولید و انتشار اطلاعات بانکی یعنی شفافیت است.اما آیا به همین جا ختم می شود؟ اگر نیم نگاهی به سخنان مسئولین ارشد ایالات متحده بیاندازیم نقش این سازمان بهتر برای ما روشن می شود.آمریکا به طور مشخص دنبال شفافیت مالی و بانکی است تا موشک های تحریمی اش بیشترین تاثیر را داشته باشند. یعنی آمریکا به وسیله ی اف ای تی اف میخواهد موشک های اقتصادی خود را که از اول انقلاب تا الان بر سر مردم ایران می ریزد نقطه زن کند تا تلفات زیادی از جمهوری اسلامی بگیرد. به‌عنوان مثال دیوید کوهن، معمار تحریم‌های ایران و معاون اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت اوباما، دررابطه با نقش شفافیت در موفقیت تحریم‌ها می‌گوید: «موفقیت تحریم‌های آمریکا بستگی عمیق به شفافیت بانکی دارد از طریق جمع‌آوری اطلاعات کلیدی، افرادی که درنهایت از تراکنش‌های بانکی بهره می‌برند، شناسایی می‌شوند. به این دلیل، شفافیت بانکی هسته اصلی ماموریت وزارت خزانه‌داری است.»همچنین خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرایم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت بوش درباره جایگاه FATF در فشار بر ایران می‌گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.» در حالی که دولت و جریان حامی آن اعتقاد دارند برای خروج ایران از انزوای اقتصادی در جهان، باید درخواست‌های FATF را اجرا کنیم، زاراته می‌گوید: «برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضدپولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند.» طبق این سخنان یکی از هدف های مهم اف ای تی اف شناسایی افراد و روش هایی است که در اوج تحریم های ظالمانه غرب، اقلام مورد نیاز ایران را تامین میکنند تاراه در رو های ایران را بشناسد و اثرگذاری های تحریم ها را بیشتر کند.

مسئله ی دیگری که باید به آن پرداخت این است که چرا با وجود کشور هایی که میزان پولشویی و کمک به تروریست در آن ها بالاست باز کشور های ایران و کره ی شمالی در لیست سیاه این سازمان قرار دارند؟اگر نیم نگاهی به سایت ها داشته باشیم می بینیم کشور های همچون لوکزامبورگ، ایسلند، سوئیس و امارات بیشترین بانک های پولشویی را در جهان دارند ولی هیچ کدام از این ها نه تنها در لیست سیاه نیستند بلکه جزء اعضای اصلی این سازمان به حساب می آیند.

و چرا با وجود کشور هایی همچون  انگلستان، فرانسه، هلند، آمریکا، عربستان و…. باز ایران متهم به مشارکت با تروریست ها می شود؟؟مگر فرانسه مأمن تروریست هایی چون مجاهدین خلقی نیست که بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم ایران را به شهادت رسانده اند؟مگر عربستان و ارباب بزرگش آمریکا مدافع تروریست های داعشی نیستند که نزدیک به ۱۰ سال سوریه و عراق را به جهنم کشانده است؟و مگر هلند کشوری امن برای تروریست های الاحوازیه نیست که چند هفته قبل چندین تن از هموطنان ما را به شهادت رساندن و مگر هلند به فردی که بیش از ۸۰ تن از سران مملکت کشور ما را ترور کرد امان نامه نداده است؟عبدالرضا مصری، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بیان می کند: «این کنوانسیون در مورد مبارزه با تروریسم است، اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه که به این کنوانسیون پیوسته‌اند، تروریست‌هایی را که شهید بهشتی و شهید رجایی و باهنر را ترور کرده‌اند به ایران بازگردانده‌اند؟ این تروریست‌ها توسط این کشورها حمایت می‌شوند. این کنوانسیون معیارهای دوگانه‌ای دارد.»

می بینیم این معاهده صرفا سیاسی است و همچون بقیه ی سازمان های بین المللی در دست مستکبرین قرار دارد.مستکبرینی که حتی به قانونی که خودشان نوشته اند پای بند نیستند و تنها چیزی که برایشان مهم است قدرت است.قوانین این سازمان ها بر اساس منافع عده ی خاصی از کشور هاست و اگر این قوانین نتوانند منافع آن کشور ها را تامین کنند آن وقت زیر پا میگذارند.

با این حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بیان میکند:«تایید این لوایح برای منافع کشور و شفاف‌سازی و مقابله با ایران‌هراسی‌های دروغین در دنیا انجام شده است. منافع آن برای ایران قابل‌توجه است و یکی از مهم‌ترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت. اینکه فکر کنیم با تصویب این لوایح همه مشکلات ما حل می‌شود، تصور اشتباهی است. بدخواهی‌هایی که علیه ایران از سوی سلطه‌طلب‌ها است، ادامه خواهد داشت، اما یکی از بهانه‌های مهم از آنها گرفته می‌شود».

سؤالی که پیش می آید این است که مگر همین اهداف را در برجام بیان نکردید؟تا کجا باید از اصول و منافع خودمان عدول کنیم تا بهانه های سلطه گر ها را کم کنیم؟؟تا کجا باید برویم تا دن یا را با خودمان همراه کنیم؟با معرفی قاسم سلیمانی، حزب الله و امثالهم  به عنوان تروریست بهانه های دشمن کم می شود؟

عده ای می گویند بعد برجام اروپا با ایران همراه شده است و به آمریکا پشت کرده است،این همان اشتباه بزرگی است که دشمنان می خواهند.اعتماد به اروپا در این ۴۰ سال هیچ جوابی نداشته است.چه در معاهده ی سعدآباد ، چه در برجام.

اگر اروپا می‌خواست با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله کند،جمهوری اسلامی را ۶ ماه معطل خود نمی کرد و  همکاری با کشورمان را مشروط به اجرای کامل برنامه اقدام FATF نمی‌کرد. به‌عبارت دیگر، این اقدام اروپا به‌خوبی نشان می‌دهد که اروپا هم مشابه آمریکا هم چنان به‌دنبال تعمیق چاله‌ تحریم‌ها و درنهایت خودتحریمی و تضعیف بیشتر ایران است.مگر چند هفته ی پیش مکرون (رئیس جمهوری فرانسه)در شورای امنیت ملی نگفت:درباره ایران، هدف ما واحد است اما با ترامپ درباره وسیله اختلاف نظر داریم؟

در چنین فضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خلاف سیاق پیشین خود تمام‌قد، وارد میدان شده و می‌گوید با تصویب FATF نه‌تنها ایران از لیست سیاه این مجموعه بیرون نمی‌آید بلکه تازه بحث Next Step یا همان قدم بعدی مطرح می‌شود. به گفته رضایی این یعنی تازه گروه FATF بررسی خواهد کرد که آیا ایران از لیست سیاه بیرون بیاید یا نه و ممکن است این مرحله چندین سال طول بکشد و عملا کشور با وجود تصویب لوایح FATF، چند سال هم معطل بماند.

اما جای تعجب این است که با این گزاره ها و با این تجربه ی تاریخی چرا بعضی از سیاستمداران موافق ۱۰۰٪  اف ای تی اف هستند؟چرا آن هایی که بیشتر قرار دادهایشان محرمانه است الان سنگ شفافیت را به سینه میزنند؟چرا نمایندگانی که ترس دارند موکلانشان از رای آنها اطلاع داشته باشند سینه چاک شفافیت شده اند؟

و نکته ی پایانی این است که عده ای از  حامیان تصویب اف ای تی اف عنوان می کردند که رهبری در این مورد مخالفتی ندارد و کار را به مجلس سپرده اند، مثلا آقای لاریجانی گفته اند «نظرات رهبری در خصوص کنوانسیون ها که در دیدار با نمایندگان مجلس بیان شده بطور عام ناظر بر مطلق کنوانسیون ها بوده و ایشان برای رسیدگی به این لوایح مخالفتی نداشته‌اند». و یا بسیاری از نمایندگان دیگر نیز شبیه به آن را گفته اند و نظرشان این بوده است که رهبری مخالفتی ندارد.اما در حقیقت این نوعی تحریف صحبت های رهبر انقلاب است.ایشان  در دیدار با نمایندگان صریح اعلام کردند: «مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلا در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانون گذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد، اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن ها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.»

امیر المؤمنین می فرمایند:باطل  زمانی در جامعه شیوع پیدا می کند و منتشر می شود که به خود رنگ حق زده باشد.

اف ای تی اف همان باطلی است که با شعار مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریست رنگ حق به خود می زند و متاسفانه عده ای در دام این شعار های تو خالی می افتند.

*عضو شورای بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top