تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/07/18 - 09:59
کد خبر: 285762

در گفتگوی یکی از دانشجویان دکتری با «خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی شد؛

فرصت مطالعاتی، فرصتی که از دست می‌رود +سند

فرصت مطالعاتی، فرصتی که از دست می‌رود +سند

امری که در این میان بسیار مهم است تعهدی است که این سازمان به دانشجویان داده، اما اکنون تعهد خود را به صورت یک طرفه لغو و سهم بورس اهدایی را به ۴۰ درصد کاهش داده است. این درصورتی که دانشجویان برای حضور در دانشگاه های خارجی برنامه ریزی کرده اند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از مصوبه جدید سازمان بورس و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آن دسته از دانشجویان دکتری که قصد استفاده از فرصت مطالعاتی را دارند با مشکل مواجه شده اند. «خبرنامه دانشجویان ایران» در مصاحبه ای با یکی از دانشجویان به بررسی کم و کیف وضعیت این دانشجویان پرداخته است.

بیشتر بخوانید//تجمع دانشجویان دکتری در اعتراض به مصوبه جدید وزارت علوم

یکی از دانشجویان مقطع دکتری در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: "سازمان بورس وزارت علوم که اکنون توسط آقای حاجی زاده مدیریت می شود، به حدود صد نفر از دانشجویان دکتری نامه ای تحت عنوان نامه ی حمایت مالی جهت فرصت مطالعاتی به مدت  ماه داده است، اما از  31 شهریور ماه این تصمیم به صورت ناگهانی لغو ششده و به دانشجویان اعلام شد تنها، 40 درصد از مبلغ اعلام شده پرداخت می گردد، الباقی از 65 درصدی که قبلا به صورت بلاعوض داده می شده است، اکنون 60 درصد از 65 درصد قبلی را به صورت بلا عوض میدهند و 35 درصد این مبلغ باید توسط دانشجو با دلار دولتی تهیه گردد، 35 در صد هم از کل مجموعه باید از ارز آزاد تهیه شود، این مبلغ یعنی هزینه ای معادل 70 تا 80 میلیون برای دانشجوی دکتری که عموما بیکار هستند و توان مالی پرداخت چنین مبلغی را ندارند."

امری که در این میان بسیار مهم است تعهدی ست که این سازمان به دانشجویان داده است، اما اکنون تعهد خود را به صورت یک طرفه لغو کرده و سهم بورس اهدایی را به 40 درصد کاهش داده است. این درصورتی که دانشجویان برای حضور در دانشگاه های خارجی برنامه ریزی کرده اند و چنین برنامه ریزی هایی منوط به تلاش های چند ماه و رایزنی های مختلفی است.

این دانشجو با اشاره به اینکه نهاد های ذی ربط پاسخگوی وضع فعلی نیستند گفت: "دانشجویان مراجعاتی به نهاد ریاست جمهوری، معاونت برنامه و بودجه، مجلس، خود سازمان بورس، خود وزارت علوم پیگیری داشته اند اما هیچ نتیجه ای نگرفتند، در نتیجه دانشجویان تصمیم گرفتند که دست به تجمع بزنند، - نه این که بخواهند بحث سیاسی داشته باشند- بلکه فقط برای اینکه یک نفر جواب بدهد که آقای دکتر حاجی زاده،که زیر نامه های حمابت مالی را امضا کرده است و طبق نامه گفته است [مثلا] 700 هزار یورو به دانشجوی دکتری اختصاص داده می شود[که برای هر کشور مبلغ متفاوتی اعلام شده است]، اکنون چطور 60 درصد تعهد کنار گذاشته می شود و فقط 40 درصد بر عهده گرفته می شود."

او گفت: "مسئولین به جای پاسخگویی گفته به دانشجو گفته می شود: «همین که هست، می خواین، بخواین، نمی خواین نخواین» و این مشکل مشکل خود شماست."

این دانشجو گفت: "دانشجویان چهار بار تجمع برگزار کردند، که در نهایت یک گروه به عنوان نماینده با مسئولین دیدار کردند و به نمایندگان قول داده شده بود که همان شرایط قبلی برای دانشجویان لحاظ گردد، اما شاهدیم که هیچ اتفاق خاصی رخ نداد و مثل قبل همان کاری را که میخواستند انجام دادند منتهی نماینده های دانشجویان را تنها برای اینکه گفته شود به حرف دانشجویان نیز گوش داده شده است فراخوانده بودند"

او افزود: "دانشجویان مجددا تجمع کردند، که این بار با تهدید به کمیته ی انضباطی دانشجویان را متفرق کردند، دانشجویان نیز وقتی دیدند تهدید به کمیته ی انضباطی و پرونده سازی وجود دارد ادامه ندادند. متاسفانه الان هم مثل اینکه یکی یکی از طرف دانشگاه ها به دانشجویان تماس می گیرند که چرا تجمع کردید، چرا مطالبه کردید."

این دانشجو با اشاره به اینکه هیچ ارگان و نهاد علمی به خواسته های این گروه توجه نکرده است گفت: "صدای ما به هیچ جا نرسید، حتی وزارت علوم انجام داده و گفته شده است که مشکل دانشجویان را حل کرده ایم و دانشجویان نیز رازی هستند!"

این دانشجو با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت مطالعاتی و نیز مشکلات اخذ ویزا گفت: "دانشجویی که ویزا یا بلیط گرفته است، مجبور است به همین چهل درصد اکتفا کند، چرا که تمام سیستم درسی اش به این موضوع بستگی دارد، حال شما در نظر بگیرید که یک دانشجو چند ماه در حال مکاتبه با  دانشگاه کشورهای دیگر است و استادش بر مبنای صحبت او و نامه ای که به دانشجو داده شده است، برنامه ی تحقیقاتی دانشجو را تنظیم کرده است، اکنون و با مصوبه ی جدید تمام برنامه ها وزحمت هاییی که کشیده شده است در حال لغو شدن است."

عدم پاسخگویی سازمان ها و ادارات به دانشجویانی که نسبت به آنها تعهد دارند چیزی جز عدم اعتماد به وزارت علوم و سازمان های تابعه را در پی نخواهد داشت. رفتار مسئولین با نخبگان کشور از آن جهت حائز اهمیت است که این رفتار ها می تواند پدیده ی فرار مغرها را تسهیل کند. حال آن که حتی دلایل لغو قراردادی که با دانشجویان جهت تأمین هزینه های مالی به صورت یک طرفه به ۴۰ درصد کاهش پیدا کند یقینا می تواند در کاهش انگیزه ی دانشجویان تأثیر گذار باشد.

* گزارش از امین خلیق

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
وحیده
1397/07/20 - 12:53


با سلام
دست اندرکاران محترم روزنامه کیهان، از نشریه وزین شما به دور است که به نشر اخبار بدون تفحص درمورد صحت و سقم آن بپردازید، این تجمعات علاوه بر این دانشحویان شامل دانشجویانی بود که بعلت شرایط جدید ارزی طبق ابلاغیه جدید سازمان دانشجویان بطور کلی از استفاده از این فرصت محروم شده اند. درحالی که انجام پایان نامه ما نیز منوط به استفاده از این فرصت است ولی بخاطر چند روز اقدام دیرتر که البته در بازه زمانی مجاز بود ما را برای همیشه از آن محروم کردند که این خلاف عدالت آموزشی است. در اینحالی خبر هیچ اشاره ای به این دانشجویان که بخش اعظم جمعیت را تشکیل میدادند و پیگیری های مشابه نموده اند هیچ اشاره ای نشده است. لطفا یا خبر را حذف یا اصلاح نمایید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top