تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/07/18 - 14:56
کد خبر: 285797

فاز جدید بی‌قانونی در دانشگاه علامه طباطبایی؛

ادامه ساختارشکنی و تکمیل پازل حذف اساتید انقلابی

فشار بر دانشجویان و اساتید انقلابی دانشگاه علامه و بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به برخی اتفاقات هنجارشکنانه در دانشگاه بار دیگر موجب نگرانی بسیاری از دانشگاهیان انقلابی شده و بسیاری از آنها معتقدند زمان آن رسیده تا وزیر علوم مستقیما به این موضوع ورود کند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فشار بر دانشجویان و اساتید انقلابی در دانشگاه علامه طباطبایی که در گذشته نیز به آن پرداخته شده بود (اینجـــا) و بی‌تفاوتی مسئولان دانشگاه علامه نسبت به برخی اتفاقات مثل انتشار شب‌نامه، طومار و برخی پوسترهای هنجارشکنانه در میحط این دانشگاه بار دیگر موجب نگرانی و اعتراض بسیاری از دانشجویان و اساتید انقلابی این دانشگاه شده است و بسیاری از دانشجویان معتقدند زمان آن رسیده تا وزیر علوم مستقیما به این موضوع ورود کند.

علاوه بر فشار بر اساتید و دانشجویان انقلابی، گزارش‌های متعدد دیگری نیز قبلاً از دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده بود که همگان را نسبت به فضای غیر عادی این دانشگاه نگران می‌کرد. مرور برخی از این گزارش‌ها، فضای بهتری برای تحلیل وقایع جاری دانشگاه علامه و درک سناریوی در حال اجرا در آن به دست خواهد داد که مختصرا عناوین صرفاً چند مورد از آن‌ها در ادامه است.

- تهمت به سیدالشهدا در تمایل به رفاقت و بیعت با یزید که از تریبون دانشگاه علامه به صورت رسمی مطرح شده بود و اعتراض مراجع عظام تقلید را در پی داشت و نظر عجیب ریاست دانشگاه در پاسخ به دانشجویان منتقد که نه تنها این اقدام را محکوم نکرد، بلکه آن را یک نظر تاریخی دانست!

- توهین به نظام و رهبری از تریبون دانشگاه علامه در یکی از مراسم‌ها و انفعال مسئولان دانشگاه در برابر آن و اجازه ادامه یافتن مراسم کذایی تا انتها که با اعتراض شدید طیف انقلابی دانشگاه و نشریات دانشجویی در روزهای بعد، در نهایت یک حکم بسیار خفیف برای یک تخلف فرعی رخ داده در حاشیه مراسم صادر شد، که هیچ ارتباطی به توهین به رهبری و نظام نداشت و همان حکم خفیف نیز هیچ‌گاه اجرایی نشد.

- مصاحبه جنجالی رئیس دانشگاه علامه با یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب که در آن با افتخار اعلام کرد که موفق به بازگرداندن ۲۹ استاد اخراجی یا کنار گذاشته شده از دانشگاه و همچنین بازگرداندن ۸۵ دانشجوی ستاره‌دار شده است. وی در یکی از جملاتش در این مصاحبه گفته بود: شما فرض کنید که یک اصلاح‌طلب تندرو ریاست دانشگاه را برعهده می‌گرفت، آیا بیشتر از این می‌توانست در فضای موجود کار انجام دهد؟ دیگر چه کاری باید انجام می‌شد که می‌گویند انتظارات برآورده نشده است!


مصاحبه رئیس دانشگاه علامه در ۲۱ شهریور ۱۳۹۶


مصاحبه رئیس دانشگاه علامه در ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

- نامه افشاگرانه  جمعی از مدیرمسئولان نشریات دانشجویی دانشگاه علامه به وزیر علوم، در اعتراض به قانون‌شکنی‌های مسئولان دانشگاه در مسائل فرهنگی و سیاسی(مثل کشف حجاب و تجمعات ساختار شکنانه) و با تشریح اقدامات عجیب و غریب مسئولان دانشگاه در حذف انقلابیون از سمت‌های تأثیرگذار، که انتشار این نامه در کمتر از ۲۴ ساعت با پاسخ دانشگاه به شکایت از بانیان نامه روبرو شد و روابط عمومی دانشگاه قول پاسخ به تخلفات مطرح شده را داد، پاسخی که هیچ‌گاه منتشر نشد و دانشگاه مدعی شکایت و پیگیری قانونی موضوع شد و در ادامه جمعی از نشریات دانشگاه‌های مختلف تهران در نامه‌ای به رئیس دانشگاه علامه از روش تند و برخورد چکشی وی انتقاد کردند و گفتند: ما هم با متن آن نامه موافقیم، از ما هم شکایت کنید.

- انتشار خبر عدم توقیف نشریه منتشر کننده مطالب جنسی و خلاف عفت در دانشگاه علامه، همزمان با انتشار خبر توقیف برخی مدیرمسئولان نشریات انقلابی منتقد از فسادهای دانشگاه.

- اخبار متعدد و بیانیه‌های مختلف در موضوع جولان فتنه‌‌گران و ضدانقلاب در دانشگاه علامه در پوشش فعالیت صنفی یا تشکلی.

بنابراین گزارش، مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه خود را نقطه عطف ارتباطات بین المللی دانشگاه‌های تخصصی و بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور معرفی می‌کنند، اما برخی معتقدند که پشت این وجهه همکاری‌های علمی، سناریویی فرهنگی، سیاسی و امنیتی در حال پیش‌روی است، که این موضوع باعث مشکلاتی در عرصه علمی در سالهای اخیر در دانشگاه شده است.

مطابق اخلاق، ذکر این نکته ضروریست که متن حاضر مطلقا مدعی طراحی سناریو و اجرای آن توسط ریاست دانشگاه نبوده و در صدد القای غیرمستقیم این موضوع نیز نیست، اما آن‌چه مشهود است، پیاده شدن این سناریو در عمل و دخیل بودن آگاهانه یا غیر آگاهانه ریاست دانشگاه در آن است و هدف متن حاضر نیز صرفاً هشدار نسبت به وقوع این سناریو در صحنه دانشگاه است و زیرسؤال بردن زحمات و اقدامات صحیح مسئولان دانشگاه و بی‌تفاوتی نسبت به خدمات ایشان، در نگاه و اهداف تهیه‌کنندگان گزارش حاضر جایگاهی ندارد.

از التهاب شهرهای مختلف ایران اسلامی در دی‌ماه 96 در اثر حمله مستقیم گروهک‌های ضد انقلاب و فریب‌خوردگان آن‌ها مدت زیادی نگذشته است، تقریبا جمیع سیاست‌دانان بر این امر واقف‌اند که در این فتنه و آشوب‌های مشابه آن عده ای تلاش کردند از بدنه دانشجویی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود سوء استفاده کنند و این وظیفه غالبا بر عهده عده اندکی استادنما گذاشته می‌شود که علیرغم آنکه چهره علمی معتبری ندارند از سوابق قابل توجهی در تخریب اذهان دانشجویان نسبت به اصول و مبانی انقلاب برخوردارند و در فتنه  در راستای نیل به اهداف شوم خود و به زعم این که از دید نیروهای حافظ امنیت کشور پنهان‌اند، بی‌مهابا دانشجویان را به سمت هر پرتگاهی هدایت می‌کردند و در این مسیر بسیاری از دانشجویان وقتی بیدار شدند که خود را در ارتباط با سرویس‌های جاسوسی و ضد امنیتی یافتند و تخلفات سنگینی پرونده‌های آن‌ها را سیاه کرده بود.

در اوج همان روزهای فتنه 96 پس از بازداشت برخی از این دانشجویان متخلف، جبهه ضد انقلاب که در بازوهای عملیاتی خود احساس ضعف شدیدی می‌کرد، با بسیج ‌کردن تمام رسانه‌های ضدانقلاب، فشار رسانه‌ای سنگینی در راستای آزادی دانشجویان بازداشت شده وارد می‌آورد و در این میان، مصاحبه خبری حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی موج جدیدی از هجمه‌های غیرمستقیم داخلی علیه نیروهای امنیتی و قضائی را ایجاد و زمینه موج‌سواری ضد انقلاب را نیز فراهم کرد.

سلیمی در آن مصاحبه با اذعان به عدم اطلاع از متخلف بودن یا نبودن دانشجویان، مصرانه گفته بود که تمام تلاش خود را برای آزادی همۀ دانشجویان به کار خواهد بست. مصاحبه این استاد روابط بین‌الملل در کسوت یک رئیس دانشگاه که اساساً به علم سیاست و تأثیر رسانه‌ها آشناست، تا حدی غیر منتظره بود که برخی نشریات دانشجویی ضمن تذکر در مورد فضای غبار آلود فتنه، خطاب به ریاست دانشگاهشان نوشتند: آقای سلیمی، در شرایط حساس کنونی اگر این جملات را آگاهانه گفته باشید، به کشور و نظام خیانت کرده‌اید.

این نگاه مسامحه‌گرانه، پس از اغتشاشات دی‌ماه نیز ادامه یافت و پس از عدم برخورد با نشریات منتشر کننده مطالب جنسی و خلاف عفت، بی‌توجهی به کشف‌حجاب‌های متعدد دانشجویان و قبح‌شکنی‌ها ادامه یافت و قدم‌های بعدی مسئولان دانشگاه علامه در این مسیر، با حمایت از ورود برخی مجرمین و محکومین امنیتی و اقتصادی و برخی منتسبان به ضد انقلاب و گروهک منافقین به دانشگاه در قالب مراسم افطاری یک تشکل که همراه با اجرای کنسرت موسیقی دانشجویان بود برداشته شد و برخی رسانه‌ها از کارگاه آموزشی یکی از همین افراد معلوم‌الحال که با مجوز دانشگاه و در محیط علمی آن برگزار شده بود، با عنوان «آموزش براندازی» یاد کرد و دانشگاه علامه در این موارد، هیچ‌گاه به رسانه‌ها توضیح یا پاسخ قانع‌کننده‌ای نداد.

پذیرش دانشجویان سابقه‌دار قدم بعدی دانشگاه علامه بود، برخی مسئولان وزارت علوم، خوب می‌دانستند که بهترین مقصدی که می‌توانند دانشجویان مسئله‌دار را به راحتی در آن مستقر نمایند، جایی جز دانشگاه علامه نیست، و این‌گونه بود که باز هم افرادی که  سابقه اخلال در فضای علمی دانشگاه را دارا هستند، این بار تحت عنوان «دانشجو» در دانشگاه علامه پذیرفته شدند.

چندی قبل دوباره چراغ سبز دیگری به فتنه‌گران دانشگاه علامه نشان داده شد؛ در 19 شهریور ماه سال جاری، رئیس دانشگاه علامه ضمن اذعان به قرار گرفتن در فشارهای سیاسی بسیار زیاد و انتقاد از این که رؤسای دانشگاه‌ها در ایران باید برای مسائل پیش پا افتاده‌ای همچون پوشش و لباس دانشجویان، صحبت‌های استاد در کلاس و غیره پاسخگو باشند مبحثی را مطرح ساخت که احتمالا قرینه‌ای دیگر از وجهه پشت پرده دانشگاه علامه را مشخص می‌سازد.

سلیمی که مطابق گزارش‌های مستند برخی از دانشجویان، کارنامه غیرقابل قبولی در پیگیری و برخورد با تخلفات رخ داده درون دانشگاه علامه داشته است، خواستار عدم ورود نهادهای امنیتی و قضایی به دانشگاه‌ها شد.

همین جمله کافی بود تا برخی دانشجویان فریب خورده دانشگاه، اعتراض به بازداشت دانشجویان را آغاز کنند و در این راستا تجمع و اقدامات شبیه به آن برگزار و طومار جمع کرده و بیانیه صادر نمایند. طومارهایی که در دانشگاه با استقبال چندانی مواجه نشد.

در قدم بعدی و با ادامه سناریو، برخی دانشجویان معلوم‌الحال در قالب انجمن‌های علمی و...، به صورت مستقیم و بی‌پرده و در کانال‌های رسمی خود، تهدید به بهم ریختن دانشگاه در صورت عدم آزادی دانشجویان بازداشتی کردند.

تمام این مسائل در حالی رخ می‌دهد که اخبار واصله حاکی از اقدام ریاست دانشگاه برای جذب رئیس حراست دانشگاه به عنوان هیئت علمی بوده و ارتباط یا عدم ارتباط این مسئله با انفعال دانشگاه در برابر فتنه‌گران و نشان دادن چراغ سبز به آن‌ها قابل بررسی است به ویژه وقتی ضلع سوم این مثلث با رهاسازی فضای دانشگاه در مقوله پوشش و حجاب از طرف حراست دانشگاه کامل می‌شود و آمدن دختران دانشگاه با تی‌شرت و مانتوهای کاملا جلو باز، به امری طبیعی در دانشگاه بدل می‌گردد، اما اکنون در پی قضاوت وقوع یا عدم وقوع بده بستان بین ریاست دانشگاه و رئیس حراست دانشگاه نیستیم و بررسی پرونده افرادی خاصی همچون آقایان ..... دکتر حداد یا دکتر صحرایی را در دستور کار گزارش حاضر نداریم و هدف کنونی، صرفاً شرح قرائن و نشانه‌هاست.

در حالی که برخی مسئولان انقلابی دانشگاه علامه اشارات سلیمی به عنوان ریاست دانشگاه را «اسم رمز آشوب» دانستند و معتقدند برخی در دانشگاه علامه با پیاده نظام دانشجویی و فشار از پایین، در پی تحقق برخی خواسته‌های سیاسی خود هستند.

در آخرین پرده از این سناریو رئیس دانشگاه وعده احتمالی آزادی قریب‌الوقوع بازداشت شدگان را به دانشجویان می‌دهد، او گرچه در این خصوص قولی به دانشجویان نداد اما با عدم تحقق این وعده، صرفا خشم دانشجویان بیشتر شده و بیشتر در راستای اهداف مسئولان قدم برخواهند داشت و در ادامه، برخی دانشجویان شب‌نامه‌ها و پوسترهایی در حمایت از دانشجویان بازداشتی و در راستای فشار به نهادهای قضائی و امنیتی از طرف دانشجویان به درب و دیوار دانشگاه نصب کردند و مسئولان دانشگاه تا ساعت‌ها و گاهی تا روز بعد، از جمع‌آوری آن‌ها خودداری کرده و با عاملان این تشنج‌ها در فضای علمی دانشگاه نیز تاکنون برخورد شایان ذکری صورت نگرفته است و ظاهراً در کنف حمایت مسئولانی پرنفوذ هستند!

گویی که مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی با فشار به نهادهای امنیتی و قضائی حتی از طرق غیرقانونی مشکلی ندارند و از آن حمایت می‌کنند! برگزاری مراسمات رسمی و مجوز دار با محوریت محکومین امنیتی و ... در درون دانشگاه در راستای به حاشیه کشاندن فضای علمی دانشگاه نیز مؤید همین دیدگاه است.

حال پس از تهدید به بهم ریختن دانشگاه، تجمع، طومار و نصب شب‌نامه و پوسترهای زیاد بر در و دیوار دانشگاه و عدم جمع‌آوری این تصاویر و شبنامه‌ها از سوی حراست دانشگاه تا مدت طولانی، قدم بعدی اگر فتنه‌ای بزرگ نباشد، احتمالا آتشی وسیع و سوزان بر محیط علمی علامه خواهد بود و نگاه به سناریوی اجرا شده از بانیان، احتمالاً زیرساختی اساسی برای یک فتنه از این تیم پشت پرده مورد انتظار است و لازم است همه علاقه‌مندان به آینده نظام اسلامی بر روی آن حساس و هوشیار باشند.

حمایت از موافقان با این سناریو با روش‌های مختلفی همچو تخصیص بودجه، موافقت با برگزاری همایش، ارائه تریبون و پوشش اخبار در خبرگزاری‌های منتصب به دانشگاه، صورت می‌گیرد و با تخصیص و تامین بودجه‌های سفر به خارج از کشور در قالب‌های مختلف کامل‌تر می‌شود و در طرف مقابل مخالفان این سناریو، روزگار جالبی نخواهند داشت، در شش‌ماهه اخیر برخوردهای بسیار شدید با دانشجویان و نشریات انقلابی و همچنین اساتید انقلابی دانشگاه که با این روال و سناریو مقابله کرده و اعتراض‌هایی داشته‌اند علنی‌تر و مستقیم‌ترگشته و تلاش برای حذف آن‌ها از فضای دانشگاه و جایگزینی با اساتید همسو با مسئولان کنونی دانشگاه، سنگ‌اندازی‌های آموزشی در ارائه دروس به ایشان و آزار و اذیت دانشجویانی که تقاضای انجام پایان‌نامه و تز با این اساتید را دارند از دیگر ابعاد کنش‌های غیرانقلابی گسترده مسئولان دانشگاه علامه است، که با توجه به مفصل و دنباله‌دار بودن آن، در گزارش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

منبع: فارس

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top