تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/07/18 - 21:42
کد خبر: 285846

عواملی که سلامت روان دانشجویان را تهدید می‌کند

گسترش مراکز مشاوره و حضور روانشناسان بالینی در دانشگاه می‌تواند برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و بهبود سلامت روان دانشجویان تاثیرگذار باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز ۱۸ مهرماه به نام روز سلامت روان نامگذاری شده است. سلامت روان دانشجویان موضوع مهمی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها به آن توجه ویژه می‌شود.

روانشناسان معتقد هستند که دانشجویان به دلیل قرار گرفتن در مرحله انتقالی زندگی، ممکن است با آسیب‌هایی مواجه شوند که باید مورد توجه جدی مراکز مشاوره قرار بگیرند. دانشگاه ایلام چندی پیش نشست تخصصی چالش‌ها و راهکار‌های ارتقاء سلامت روان در استان ایلام (علل، راهکار‌ها و اقدامات) را با حضور اساتیدی از دانشگاه‌های ایلام، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد ایلام، صاحب نظران و مسئولان اجرایی در دانشگاه ایلام برگزار کرد.

نعمتی، معاون فرهنگی دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به برگزاری این نشست، گفت: این نشست با همت معاونت پژوهشی دانشگاه ایلام برگزار شد و در آن متخصصان روانپزشکی و روانشناسی از دانشگاه‌های ایلام، دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم پزشکی ایلام حضور داشتند و تصمیم‌ها و برنامه‌هایی در حوزه سلامت روان دانشجویان گرفته شد.

نعمتی با اشاره به برنامه‌های ویژه سلامت جسم و روان دانشجویان در این دانشگاه اظهار داشت: ما از نظر پالایش سلامت جسم و روان چند برنامه ویژه دانشجویان ورودی جدید داریم. سال گذشته نیز مرکز مشاوره و تربیت بدنی دانشجویان برنامه‌هایی برای پالایش دانشجویان در حوزه سلامت جسمانی و روان آن‌ها انجام داد و کلیه دانشجویان موظف به حضور در این مراکز شدند و تحت نظر متخصصان و روان‌شناسان قرار گرفتند.

البته در این بین توجه به مشکلات دانشجویان خوابگاهی اهمیت بیشتری دارد. معاون فرهنگی دانشگاه ایلام در این خصوص گفت: سال گذشته برخی دانشجویان که دارای مشکلات خانوادگی هستند به مرکز مشاوره و روانشناس معرفی شدند و امسال نیز این برنامه را در خوابگاه‌های دانشجویی اجرا می‌کنیم و در خوابگاه، مشاور و متخصص روانشناسی حضور دارد.

نعمتی در رابطه با مهمترین عواملی که می‌تواند دانشجویان را از نظر سلامت روان به مخاطره بیندازد، افزود: بیشترین عامل بی انگیزگی، دانشجویان و عدم اطمینان از آینده است. این تهدید، جدی است و منجر به ایجاد افسردگی دانشجویان به ویژه در زندگی آینده آن‌ها می‌شود.

برگزاری برنامه‌هایی در جهت افزایش نشاط دانشجویان می‌تواند در جهت مقابله با افسردگی نقش داشته باشند. معاون فرهنگی دانشگاه ایلام با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی و معاونت دانشجویی دانشگاه ایلام برای مقابله با تهدید‌های که پیش روی دانشجویان وجود دارد، گفت: مرکز مشاور دانشگاه برای حفظ سلامت جسم و روان دانشجویان برنامه‌هایی دارد و همچنین برنامه‌های فرهنگی با حضور کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه برگزار می‌شود.

نعمتی با اشاره به نقش فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان و پیشگیری از روی آوردن دانشجویان به آسیب‌های اجتماعی که تهدید جدی برای آنها است، خاطرنشان می کند: برنامه‌های کانون‌های نماز، قرآن و عترت، تئاتر و برنامه‌های مناظره دانشجویی از جمله برنامه‌هایی است که معاونت فرهنگی دانشگاه ایلام برای ایجاد روحیه و نشاط دانشجویان در دانشگاه دارد.

علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام نیز معتقد است که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید بصورت جمعی کار کنیم و با گفتگو و تعامل، اختلافات و تنش‌ها را کم کرد و کنار گذاشت، تا زمینه همدلی و همراهی در انجام تحقیقات علمی فراهم گردد.

وی با تاکید بر نقش دانشگاه بر موضوع سلامت روان افراد جامعه اظهار داشت: نباید نا امیدی را در جامعه پمپاژ کنیم، بلکه با پذیرش اینکه کاستی‌ها و آسیب‌ها وجود دارد، به جامعه امید دهیم و به دنبال راهکار و حل مسئله باشیم و از تمام ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده کنیم.  دانشگاه جایی است که مسئولین اجرایی و مردم به اطمینان به آن رجوع کنند و این امر نیازمند گفتمان سازی، در کنار هم بودن، تلاش صادقانه و عالمانه و تبیین درست مسائل است.

عدالتی، معاون دانشجویی دانشگاه آزاد ایلام نیز در گفتگویی با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اهمیت موضوع سلامت روان دانشجویان می‌گوید که شرایط اقتصادی هم می‌تواند تهدیدی برای دانشجویان باشد. توجه به سلامت روان دانشجویان یکی از برنامه‌های است که رسالت و وظیفه مهم دانشگاه است و گسترش مراکز مشاوره و حضور روانشناسان بالینی  در دانشگاه می‌تواند برای مقابله با تهدید سلامت روان دانشجویان تاثیرگذار باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top