تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/07/19 - 18:28
کد خبر: 285948

مرگ بهرام خان؛ خبر شوکه کننده‌ایی برای اهالی ورزش و رسانه؛

مجری ورزش و مردم؛ بر فراز دستان مردم ورزش دوست

شاید هنوز زود بود که خیلی ها به خواب ابدی فرو روند اما رفتند و ما ماندیم و غم و اندوه و سرمای پیش رو در ادامه پاییز و زمستان . همیشه زمستان کولاک می کرد اما امسال پاییز هم به رقابت با او نشست و شاید پیروز شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پاییز شاید آغاز برگ ریزان های درختان نباشد . آغاز به خواب رفتن طبیعت هم نباشد. شاید پاییز همیشه قبل از زمستان هم نباشد . اما هرچه که باشد با اندوه شروع می شود . اندوهی که دلیل ندارد اما برایش دلیل می سازد . پاییز همیشه سرد بوده و هست . پاییز گرم نمی شود اگر هم میخواست بشود ، دیگر آغوشی نمانده که گرممان کند. پاییز جدیدا نقره داغ هم می کند ! کاری که شاید در آن وارد نباشد اما خب گاهی هنرمندانه نقره داغ می کند . پاییز امسال بد نقره داغ شدیم و بد اندوهگین.

شاید هنوز زود بود که خیلی ها به خواب ابدی فرو روند اما رفتند و ما ماندیم و غم و اندوه و سرمای پیش رو در ادامه پاییز و زمستان . همیشه زمستان کولاک می کرد اما امسال پاییز هم به رقابت با او نشست و شاید پیروز شد.

هفده روز از پاییز نود و هفت نگذشته بود که خبرها، داغی بزرگ را بر دلمان نشاندند. داغی که جامعه ی ورزش را به سوگ نشاند. باور کردنی نبود که بهرام شفیع  از میانمان پر کشید و رفت. شفیعی که تا چند روز پیش روی آنتن زنده، ورزش و مردم را به قاب می کشید حالا آرام آرام به سوی ابدیت گام می نهاد و می رفت که در خانه ابدی اش آرام گیرد و پس از شصت و دو سال زندگی، زود بود که خانواده اش را تنها بگزارد. خیلی  زود بود اما داستان تلخ گلچین بودن روزگار این بار گریبان بهرام شفیع را گرفت.

بهرام شفیع زاده ۱۳۳۵ در تهران  گزارشگر، مجری و مدیر ورزشی اهل ایران بود. نام و چهره  او با برنامه  هفتگی تلویزیونیِ ورزش و مردم که از دهه  ۱۳۶۰ از شبکه یک پخش می‌شود، گره خورده‌است. همچنین، او ریاست فدراسیون هاکی را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷، یعنی چهار دوره  متوالی، بر عهده داشت.

بهرام شفیع در سال ۱۳۳۵ در محله  پامنار تهران به دنیا آمد. پدر وی کارمند وزارت دارایی بود. دوران ابتدایی به مدرسه ی برزویه رفت و دوران متوسطه را در دبیرستان علوی تهران گذراند.او دارای کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه تهران بود و مدرک دوره ارشد تهیه‌کنندگی و گزارشگری از اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا-اقیانوسیه (ABU) داشت.

شفیع از زمان جوانی به گزارشگری علاقه داشت و در دبیرستان و دانشگاه، علاوه بر بازی فوتبال، به گزارشگری نیز می‌پرداخت و در دوران جوانی بازیکن تیم فوتبال قصر یخ تهران بود.پس از انقلاب ۱۳۵۷، همکاری خود را با سازمان صدا و سیما آغاز کرد و با شرکت در آزمون صدا و سیما در سال ۱۳۶۱ به استخدام رسمی این سازمان درآمد. او جزو نخستین نسل برنامه‌سازان ورزشی بعد از انقلاب در تلویزیون بود. او خواهرزاده  خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) است.

وی پس از مدت اندکی از ورود به صدا و سیما همکاری خود را با برنامه ورزش و مردم آغاز کرد و از سال ۱۳۶۴  اجرای برنامه ورزش و مردم را برعهده گرفت که تاکنون نیز ادامه دارد. وی  علاوه بر اجرای برنامه ، تهیه‌کنندگی آن را نیز انجام می‌داد. تضاد منافع ناشی از عهده داربودن همزمان ریاست فدراسیون هاکی موجب شد شفیع نتواند پرسشگری و به چالش کشیدن مسئولین را در برنامه ورزش و مردم اجرا نماید و همین امر موجب افت شدید تعداد مخاطبین این برنامه شده و ساعت پخش برنامه از یکشنبه شب به صبح جمعه و از صبح جمعه به جمعه شب تغییر یافت.

وی از همان ابتدا گزارشگری مسابقات فوتبال را نیز انجام می‌داد اما با ورود گزارشگران جدید در دهه ی۷۰ به تدریج از این فعالیت خود کاست و چند سال قبل با گزارش بازی ایران و کره شمالی برای همیشه آن را کنار گذاشت.شفیع هم‌چنین به مناسبت‌های گوناگون ورزشی مانند المپیک و جام جهانی، ویژه برنامه‌هایی را تهیه می‌کرد.

با وجود نداشتن تجربه در زمینه مدیریت ورزشی در سال ۱۳۸۴ ریاست فدراسیون هاکی ایران را بر عهده گرفت، در آذر ماه ۱۳۸۸ با رای‌گیری دوباره در این سمت ابقا شد. در ششم دی ماه سال ۱۳۹۶ طبق قانون باید بازنشسته می‌شد و سازمان بازرسی کل کشور نسبت به ریاستش بر فدراسیون هاکی بارها به وزارت ورزش اخطار داد اما با ارائه مجوز ایثارگری توانست مجوز حضور در انتخابات را بیابد و برای ۴ سال دیگر در این سمت ابقا شود.

بهرام شفیع، 62 ساله، که از اوایل دهه شصت در شبکه اول سیما به عنوان گزارشگر مشغول به کار شد، در دهه گذشته نیز رییس فدراسیون هاکی ایران بود و موفقیت‌هایی را در این رشته ورزشی کسب کرد. شفیع که گزارش‌های بیادماندنی و مهمی از وی به یاد مانده است، تا همین هفته گذشته اجرای برنامه ورزش و مردم را پیش می‌برد و دو هفته‌ای بود که این برنامه را به صبح جمعه منتقل کرده بود.از بهرام شفیع، فرزندش امیر اقبال به یادگار مانده که در برنامه ورزش و مردم به فعالیت مشغول است.

حرف های مختلفی درباره مرگ او به گوش می خورد اما آن چه که می بایست صحت داشته باشد ، حرفا هایی است که فرزندش درباره مرگ او بر زبان راند و اظهار کرد که فاصله اولین سرفه شفیع تا مرگ وی ، بیت و چهار ساعت هم طول نکشید .

او در برنامه ای تلویزیونی گفت : بابا خیلی خوب و سرحال بود. همه چیز با یک سرفه شروع شد و به 24 ساعت نکشید. دو سه پزشک عوض کردیم که همه متفق القول بودند که سرماخوردگی ساده است اما این چنین نبود.

وی تصریح کرد: مشکل از قلب بابا بود و ای کاش بیشتر دقت می کردند. پزشکان اعتقاد داشتند هیچ مشکلی نیست اما ای کاش قدر داشته هایمان را بدانیم.

فرزند بهرام شفیع در پاسخ به اینکه اکوی قلب از پدرش گرفته شده یا خیر، نیز توضیح داد: اصلا کار به اکو قلب و... نکشید و گفتند یک سرماخوردگی ساده است و با داروهای سرماخوردگی ادامه پیدا کرد. ایشان می خواست استراحت کند اما قلبش استیبل نبود و دو دقیقه ای از جا می پرید.

هرچه که بود ، بالاخره مرد پر چانه ی ورزش و مردم را به خاک انداخت و کاری کرد که پنج شنبه ساعت ده صبح روی دستان مردم پر مرام و معرفت ایرانی و تهرانی از مقابل مسجد بلال سازمان صدا و سیما تشییع و پیکر آن مرحوم برای خاکسپاری به امامزاده حمیده خاتون باغ فیض منتقل شد   و در کنار پدر بزرگوارش آرام گرفت .

خبرنامه دانشجویان ایران این مصیبت بزرگ را به خانواده مرحوم شفیع و جامعه ورزش و رسانه تسلیت عرض نموده و برای درگذشته رحمت بی کران الهی را آرزو دارد، امید است که روح آن مرحوم آسوده از همه رنجهای دنیا، در حریم امن الهی آرام گیرد.

* گزارش از احمدرضا خطیبی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top