به گزارش خبرنگارصنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از دانشجویان دانشگاه ترتبیت مدرس در نامه ای به ریاست این دانشگاه، با تشریح وضعیت دانشگاه و مشکلات صنفی خود، خواستار پیگیری سریعتر برای حل این معضلات شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «دانشگاه تربیت مدرس بهعنوان یکی از دانشگاههای تحصیلات تکمیلی در کشور، و بهعنوان قطب علمی بسیاری از رشته های دانشگاهی در ایران، متاسفانه در سالهای اخیر با عملکرد ضعیف برخی مسئولین بالارتبهی خود مانند شخص معاونت دانشجویی و زیرمجموعهی ایشان و نیز سایر معاونین جنابعالی، با تنزلی محسوس در ارائهی بسیاری از خدمات بهویژه در زمینهی امور رفاهی مواجه شده است؛ بهطوری که در سالهای نه چندان دور، دانشگاه توانست در زمینهی خدمات رفاهی و خوابگاهی و ارائهی غذای باکیفیت و با قیمت بسیار پایین و نیز درنظرگرفتن اینترنت نامحدود و سرعت بالا، اعتماد بسیاری از دانشجویان را بهعنوان دانشگاهی برتر در زمینهی ارائهی خدمات رفاهی، جلب کند. اما در سالهای اخیر، بهویژه در دو سال گذشته، کاهش محسوس کیفیت خدمات رفاهی ارائه شده به دانشجویان، دغدغهی این قشر نادیده گرفته شده توسط مسئولین را برای تحصیل در این دانشگاه، بیش از پیش نموده است.»
در ادامه متن کامل این نامه را میخوانید:
بسمه تعالی
ریاست محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر احمدی
دانشگاه تربیت مدرس بهعنوان یکی از دانشگاههای تحصیلات تکمیلی در کشور، و بهعنوان قطب علمی بسیاری از رشته های دانشگاهی در ایران، متاسفانه در سالهای اخیر با عملکرد ضعیف برخی مسئولین بالارتبهی خود مانند شخص معاونت دانشجویی و زیرمجموعهی ایشان و نیز سایر معاونین جنابعالی، با تنزلی محسوس در ارائهی بسیاری از خدمات بهویژه در زمینهی امور رفاهی مواجه شده است؛ بهطوری که در سالهای نه چندان دور، دانشگاه توانست در زمینهی خدمات رفاهی و خوابگاهی و ارائهی غذای باکیفیت و با قیمت بسیار پایین و نیز درنظرگرفتن اینترنت نامحدود و سرعت بالا، اعتماد بسیاری از دانشجویان را بهعنوان دانشگاهی برتر در زمینهی ارائهی خدمات رفاهی، جلب کند. اما در سالهای اخیر، بهویژه در دو سال گذشته، کاهش محسوس کیفیت خدمات رفاهی ارائه شده به دانشجویان، دغدغهی این قشر نادیده گرفته شده توسط مسئولین را برای تحصیل در این دانشگاه، بیش از پیش نموده است.
لذا بیش از 770 تن از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، به مواردی متعدد در زمینهی ارائه ی خدمات معترض هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:
۱- کاهش سرعت و پهنای باند اینترنت و قطعیهای پیاپی که برای بسیاری از دانشجویان به معضلی بزرگ تبدیل شده و ادامهی کار بسیاری از دانشجویان را با مشکل مواجه ساخته است. مسئولین مربوطه نیز از پیگیری جدی این قضیه، سرباز میزنند.
۲- فرسودگی و از رده خارج بودن تعدادی از وسایل مهم آزمایشگاهی و پژوهشی که ادامهی کار دانشجویان به آنها وابسته است، و عدم پیگیریهای لازم توسط دانشگاه برای رفع مشکل دستگاهها، در مواقعی که لازم است تعمیرات اساسی و جدی روی آنها انجام شود.
۳- عدم وجود منطق در تخصیص بودجه برای رشتههای مختلف و نیز عدم افزایش بودجهی پایاننامه با وجود افزایش قیمت دلار.
۴- تعطیلی خوابگاههای متاهلی و عدم تعهد به اعطای خوابگاه به دانشجویان متاهل با وجود هزینههای بالای اسکان در شهر تهران.
۵- تعطیلی تعداد زیادی از خوابگاههای دانشجویی و متراکم کردن خوابگاهها و حتی عدم واگذاری خوابگاه به دانشجویان جدیدالورود روزانه (تحت عنوان روزانهی فاقد خوابگاه)
۶- وجود خوابگاههایی قدیمی با تجهیزات فرسوده و اتاقهای بسیار کوچک بخصوص در بخش خواهران، و نیز ضعیف بودن ارائهی خدمات بهداشتی و نظافتی در این خوابگاهها.
۷- کاهش محسوس کیفیت غذاها با وجود افزایش قیمت آن.
۸- تحویل دیرهنگام امکانات خوابگاهی به دانشجویان ورودی جدید مانند واگذاری خوابگاه کوثر در میانهی مهرماه علیرغم آغاز رسمی سال تحصیلی از 31 شهریورماه.
۹- زودهنگام بودن ساعت بسته شدن خوابگاهها در تعداد زیادی از خوابگاهها در حالیکه میتواند مانند خوابگاههای دیگر به ساعت 12 شب تغییر زمان یابد.
۱۰- عدم تخصیص سنوات تحصیلی به دانشجویان، بدون درنظر گرفتن رشتهی تحصیلی آن ها و تفاوت حجم فعالیتهای علمی و آزمایشگاهی رشتههای مختلف دانشگاهی با یکدیگر به لحاظ زمانبر بودن انجام آزمایشها و نیاز به تستهای خاص.
۱۱- عدم تخصیص وامهای دانشجویی به دانشجویان دکترا در موعد مقرر، چنان که وام درخواستی این دانشجویان در تابستان، هنوز به حساب آنها واریز نگردیده اما بدهی آن درسامانهی گلستان لحاظ شده است.
۱۲- در نظر نگرفتن وعدههای صبحانه و شام برای دانشجویان ورودی جدید روزانهی فاقد خوابگاه.
۱۳- برخوردهای ناشایست برخی کارمندان با دانشجویان و نادیده گرفتن شأن آنان، بخصوص در بخشهای زیرمجموعهی مدیریت امور دانشجویی دانشگاه.
۱۴- ناکافی بودن تعداد سرویسهای رفت و برگشت به دانشگاه و نیز عدم وجود سرویسهای رفت و برگشت در روزهای تعطیل.
۱۵- درنظر گرفتن آبدارخانهها بخصوص در کتابخانه مرکزی، صرفا برای استفادهی کارمندان و عدم اجازه به دانشجو برای شستن لیوان و فلاسک خود، که این کار دانشجو را مجبور به استفاده از سرویسهای بهداشتی برای شستن ظروف خود میکند.
۱۶- اجارهی سالنهای همایش، ورزشی و استخر دانشگاه به سازمانهای خارج از دانشگاه جهت درآمدزایی به قیمت عدم برخورداری کافی دانشجویان از این امکانات.
تمامی دانشگاههای دنیا اعتبار و افتخارات خود را از استادان و دانشجویان خود کسب کردهاند؛ لذا قشر دانشجو لایق عزت و احترامی بیش از آنچه که در این دانشگاه وجود دارد، هستند. امید است جنابعالی با پیگیری مجدانه و سریع در این زمینه، در بهبود و رفع هرچه بیشتر مشکلات مذکور، اقدامات لازم را مبذول فرمایید.