تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/07/23 - 10:33
کد خبر: 286403

بررسی سابقه شکایت دولت از منتقدان به بهانه حکم حبس برای حسن عباسی؛

از بوسیدن لب‌ها تا رکورد شکایت از منتقدان

از بوسیدن لب‌ها تا رکورد شکایت از منتقدان

دولت هر چند همواره از شعار آزادی بیان استفاده کرده است و حق نقد را به عنوان یک حق اساسی بر شمرده است اما آمارها عکس این ماجرا را نشان می‌دهد، بیش از ۱۰۰ شکایت از نماینده‌ها و بیش از ۱۰۰ شکایت از روزنامه‌ها و ... تماما نشان‌دهنده‌ی آن است که دولت روحانی خلاف آنچه می‌گوید عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دولت حسن روحانی در سال  ۹۵ به دلیل سخنرانی حسن عباسی در دانشگاه اراک با موضوع «وحدت حوزه و دانشگاه؛ امکان یا امتناع» که در ۲۸ آذرماه در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شده بود، از وی شکایت کرد. حکم قطعی شکایت دولت روز یکشنبه توسط وکیل حسن عباسی اعلام شد.

چگونگی حکم هفت ماه زندان حسن عباسی
وکیل حسن عباسی دلیل شکایت را "توهین به مسئولین" و "نشر اکاذیب" بیان کرده است؛ وی گفت: "سال ۱۳۹۵ دفتر ریاست جمهوری تحت دو عنوان «نشر اکاذیب» و «توهین به مسئولین» از حسن عباسی شکایت کرد. وی از اتهام نشر اکاذیب برائت گرفت اما در اتهام توهین مجرم شناخته شد."


بیشتر بخوانید//حکم ۷ ماه حبس قطعی حسن عباسی ابلاغ شده است

حسن عباسی در این سخنرانی که پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه است به بحث پیرامون علوم اسلامی و علم توحیدی می پردازد و در این میان به نقد سخنان حسن روحانی پیرامون علوم اسلامی یا انسانی می پردازد.اما پس از اعلام حکم، حسن عباسی با ناچیز خواندن این حکم برای دفاع از توحید گفت:« به وکیلم گفتم ماده واحده اش چیست؟ گفت: این توهین است و هفت ماه زندان دارد، گفتم آقای قاضی برای توحید انبیا را به داخل آتش می انداختند، [مثلاً] ابراهیم خلیل، امروزه این قدر دفاع از توحید سبک شده است، میلیاردها نفر مثل مامیلیاردها بار بمیرند و زنده شوند باز هم برای توحید کم است، کلاس کار خیلی کم شده است.»


دانلود سخنان حسن عباسی در دفاع از خود

اما این موضوع واکنش هایی را در فضای مجازی در پی داشت. هشتگ #حسن_عباسی_تنها_نیست توسط حامیان حسن عباسی در فضای مجازی در حال انتشار است. تاکید افراد بیشتر بر این محور بوده است که دولت چگونه می تواند از نقد به همه سخن بگوید اما در برابر نقد از خود دست به شکایت بزند.

حسن عباسی و سابقه‌ی شکایت‌های دولت
در سال ۹۴ دولت از حسن عباسی بخاطر افشای مذاکرات حسن روحانی در سال ۱۳۶۵ با فردی اسرائیلی شکایت کرد. اما حسن عباسی با ارائه ی مدارک توسط دادگاه تبرئه شد. حسن عباسی با اشاره به این که تمامی مدارک را در اختیار دادگاه قرار داده است گفته بود: «زمانی که این بحث را مطرح نمودیم پیش بینی کردیم که دو احتمال وجود دارد. اولین احتمال این بود که اگر مقامات دولتی این مذاکره را تکذیب کنند ما به دهان اسرائیل زده ایم و آنها را محکوم می کنیم که چرا چنین شایعه ای را منتشر می کنید و احتمال دوم این که اگر دوستان این اظهارات را تکذیب نکنند مشخص می‌شود که قضیه ای وجود دارد که متاسفانه اتفاق دوم رخ داد.  آنان به جای تکذیب کردن این موضوع آن را نشر دادند و سایت‌های هم سو با دولت سر و صدایی راه انداختند و در نهایت شکایت کردند. در ماه رمضان به دادگاه رفتیم و اسنادی را که در اختیار داشتیم ارائه دادیم. اسناد ما حدودا شامل ۴۰۰ صفحه به زبان های عبری، عربی، انگلیسی و فارسی بود و در نهایت دادگاه حکم به تبرئه ما داد.»

در کنار این شکایات، وزیر اطلاعات و وزیر راه و شهر سازی نیز جز دولتی هایی هستند که از سخنان حسن عباسی شکایت کرده اند.

شمشیر تیز دولت علیه منتقدان

شکایت دولت از نمایندگان رکورد شکست
طبق گزارش هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت حسن روحانی بیشترین تعداد شکایت از نمایندگان مجلس و منتقدان را نسبت به دولت‌های گذشته داشته است.

به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون بیشترین تعداد شکایات مربوط به دولت روحانی است و باید بگوییم رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم در این رابطه رکورد زده است.

وی افزود: آنچه که رئیس جمهور گفت دست منتقدان را می‌بوسد در این رابطه باید بگوییم تعداد شکایت دولت از نمایندگان بسیار زیاد است.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: این نشان می‌دهد که حرف دولت با عملش متفاوت است اعتقاد ما این است که دولت باید صادقانه عمل کند. با توجه به اینکه ما بیشترین شکایت را در دولت دهم و یازدهم داشتیم نشان می‌دهد حرف دولت با عمل آن یکی نیست.سلیمی عنوان کرد: در هیچ دوره‌ای هیچ دولتی این تعداد شکایت از نمایندگان نداشته است.

دولت به حامیان خود رحم نکرد
حسین دهباشی سازنده مستند انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات 92  در  7 مرداد ماه ۹۶ از شکایت دولت علیه خودش خبر داد و طی مطلبی در صفحه اجتماعی خود، نوشت: ۴ سال قبل دقیقاً در همین ایام و در متن سخنرانی تحلیف رئیس جمهور نوشتم "پناه بر خدا از بستن دهان منتقدان"؛ امروز همان دولت بابت نقدهایم شکایت کرد.

شمشیر تیز دولت علیه منتقدان

امسال حسن روحانی در آیین آغاز سال تحصیلی نیز حاضر به دیدار با دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که در سال ۹۶هم و غم خود را برای رای آوری حسن روحانی گذاشته بودند، نشد. این دانشجویان در کنایه شعار میدادند :«صدامون رو بریدند، با رای‌مون پز میدن!»

روحانی در این مورد نشان داده است که در مخالفت با منتقدین بین دوستان و مخالفانش تفاوتی قائل نمی شود.

بیشتر بخوانید// تجمع حامیان روحانی علیه روحانی در دانشگاه تهران/ روایت وارونه یک خبرگزاری دولتی +عکس

شمشیر تیز دولت علیه منتقدان

روحانی در برابر منتقدان
روحانی همواره شعار از آزادی بیان و حق انتقاد حتی از امام زمان صحبت کرده است اما خود همواره در برابر منتقدان به صورت جدی موضع گرفته است. نمونه هایی که در بالا ذکر شد، بخشی از شکایت های رسمی دولت از منتقدان است این در حالی ست که اگر بخواهیم توهین های لفظی رئیس جمهور را نیز به حساب آوریم، 53 توهین علیه مخالفان پرداخت که بین این توهین ها به خطابه هایی چون  "عصر حجری‌ها"، "بزدل‌های سیاسی"، "اقلیت‌ تندرو"، "هراسان و ترسان و لرزان"، "تازه به دوران رسیده"، تا توصیفاتی چون "کاسبان تحریم"، "بددل، بدبین،‌ بدزبان" و "یک عده کودک" و "دروغگو" و "فحاش" به چشم می‌خورد.

دولت روحانی از چه عصبانی است؟
دولت روحانی هر چند که همواره از شعار آزادی بیان استفاده کرده است و حق نقد را به عنوان یک حق اساسی مردم بر شمرده است اما آمارها عکس این ماجرا را نشان می دهد، بیش از ۱۰۰ شکایت از نماینده ها، بیش از ۱۰۰ شکایت از روزنامه ها و ... تماما نشان دهنده ی آن است که دولت روحانی خلاف آنچه می گوید عمل میکند.

اما چرایی این موضوع را می توان در عملکرد دولت مشاهده کرد، دولت درتحت فشار افکار عمومی در بازتاباندن نتایج ۵ سال دستاوردهای دولت اکنون با مشکل مواجه شده است،  دستور منع نقد برجام به رسانه ها و ... نشان می دهد دولت چیزی برای دفاع از خود ندارد. برای همین موضوع سعی می کند منتقدان را به بهانه های مختلفی از خود دور نگه دارد، گاهی شکایت از حسن عباسی و گاهی شکایت از حسین دهباشی ، این افراد در عین بی ارتباط بودن با یکدیگر، هر دو عدم دستاورد های دولت را به مردم بیان می کنند و این موضوع برای دولت نگران کننده است.

* گزارش از امین خلیق


download

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top