تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/07/23 - 11:52
کد خبر: 286419

قاسمی: در چارچوب قوانین کشور در زمینه FATF حرکت خواهیم کرد

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آغاز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنان پاسخ گفت.

قاسمی در ابتدا موفقیت‌های کاروان پارالمپیکی و کسب رتبه سوم در بازی‌های آسیایی را تبریک گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره سوریه گفت: قطعا ایران بر اساس درخواست دولت سوریه حضور دارد و کمک به مبارزه با تروریسم مسئله مهمی است، برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و تجاری و فناوری خصوصی در بازسازی سوریه است. امیداوریم شرایط برای کار زودتر فراهم شود. امیدواریم بخش خصوصی ایران در این بخش نیز حضور داشته و به مردم سوریه کمک کند.

قاسمی ادامه داد: سیاست ایران نسبت به همسایگان روشن است، مواضع ما در خصوص همه کشورها و کشورهای حاشیه خلیج فارس بارها تکرار شده و این سیاست در صورت شکل گیری زمینه‌ها، می‌تواند عملی شود. در حالی که شرایط فراهم شود همکاری‌های کشورهای منطقه می‌تواند تاثیر بسزایی در صلح و ثبات منطقه داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره FATF گفت: در خصوص FATF در هفته‌های اخیر صحبت زیادی شده است. قطعا این موضوع در جهت منافع ایران و سیاست اقتصاد خارجی ایران است و دارای مزایای بسیاری است و با در نظر داشتن مجموع قوانین و چارچوب‌های جمهوری اسلامی در این مسیر حرکت خواهیم کرد و قطعا سودمندی این کار بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: در پی بروز واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلماتهای ایران بر اثر توطئه معاندین روابط ایران و اروپا خصوصا در مقطع حساسی که ایران و اروپا پس از خروج امریکا از برجام، وارد تعاملات تازه‌ای شده‌اند، ایران در تماس کامل با این طرف‌ها است و امیدواریم هرچه زودتر بی‌گناهی دیپلمات ما اثبات شود و بازگردد. ولی دلیل نمی‌شود اقدامات خود در این خصوص را ریز به ریز اعلام کنیم. در زمان لازم و مناسب اقدامات خود را ریز به ریز اعلام می‌کنیم. متاسفانه گروه‌هایی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه علاقه‌مند به افشای اقدامات ایران هستند که کاری غلط و خلاف منافع ایران است.

قاسمی افزود: مداخله آمریکا بدون مجوز دولت سوریه، کاری خلاف و غیرقانونی است و خلاف همه موازین بین‌المللی است و ایالات متحده باید سریعا از هرگونه اقدام درون سوریه اجتناب کرده و آن را متوقف کند. با شناختی که از سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا داریم، واشنگتن در جهت بی‌ثباتی و ناامنی و کمک به تروریست‌ها اقدام خواهد کرد، تروریست‌هایی که تا حد زیادی تاکنون شکست خورده هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: مذاکرات و رایزنی در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا و عمدتا در سطوح کارشناسی بوده و ادامه خواهد یافت. آخرین نشست ما در سطح وزرا در حاشیه مجمع سازمان ملل بود که در سطح وزرا بود و مذاکراتی سازنده داشتیم. اگر نیاز باشد می‌توان نشست‌های دیگری در سطوح بالاتر داشته باشیم. اگر ضرورت احساس بشود، حتما در این مسیر با توجه به گام‌هایی که برداشته و مسیر رو به ‌پیشرفتی داشتیم این نشست‌های سطح بالا می‌توانند برگزار شوند.

وی در خصوص اخراج دیپلمات ایرانی از‌ فرانسه گفت: ایران در مقابل اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلماتها و چه سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت. چه در مورد هلند و چه کشورهای دیگر، ما این حق را داریم و با توجه به مجموع منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را انجام می‌دهیم. نه بحث پنهان نگه‌ داشتن و نه سکوت و نه نادیده انگاشتن موازین بین‌‌المللی وجود ندارد. در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود. درباره هلند گفته‌ام که ما حق خود را محفوظ می‌دانیم. خبری شدن اقدامات و تحرکات به زمان مناسب خود موکول می‌شود. خیلی از روابط بین‌الملل در بین کشورها خبرش با فاصله زیادی ارایه می‌شود. ما الزاما با شتابزدگی دست به اقداماتی نمی‌زنیم که متضرر بشویم. نهایتا همه آنهایی که باید در جریان اقدامات باشند، هستند و در زمان مناسب اقدامات لازم انجام خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top