تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/07/24 - 07:58
کد خبر: 286529

۱۶ کشور عربی در دام جاسوس افزار اسرائیلی افتادند

شبکه الجزیره در گزارشی فاش کرد: یک شرکت ساخت جاسوس افزارهای اسرائیلی با یک بدافزار از تلفن های همراه در 16 کشور عربی جاسوسی کرده و در برخی موارد نیز سرویس های اطلاعاتی این کشورها علیه مخالفین خود از آن استفاده کرده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، به گزارش این شبکه، در ماه های گذشته نرم افزار جاسوسی پگاسوس تولید شرکت اسرائیلی «SNO» ویژه جنگ سایبری نظرها را به خود جلب کرده است و شرکت لوک اوت متخصص در امنیت تلفن های همراه حمله پگاسوس را بسیار قوی و با قابلیت بالا برای نفوذ در تلفن های همراه دانسته است.

براساس این گزارش از سال 2016 پگاسوس از سوی شرکت اسرائیلی به بسیاری از کشورهای دنیا از جمله 175 مخالف و فعال حقوقی و رسانه ای در جهان عرب و آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا و مناطق دیگر دنیا فروخته شده است.

**این بدافزار چگونه کار می کند؟
الجزیره افزود: این بدافزار جاسوسی یک پیام به شخص مورد نظر می فرستد مبنی بر اینکه می تواند با ورود به این برنامه به اطلاعات مهمی دست یابد اما به محض ورود به گوشی همراه نفوذ می کند و اطلاعات شخص قابل دستیابی و هک می شود.

وقتی پگاسوس به تلفن همراه شخص کاملا متصل می شود به مرکز کنترل وصل و اوامر شخص اپراتور خود را اجرایی می کند و پیام های خاصی را به تلفن شخص هدف ارسال می کند از جمله اطلاعات خاص، کدهای عبور و کدهای اتصال و پیام های متنی و مکالمه های صوتی مستقیم.

همچنین پگاسوس قادر است که دوربین تلفن همراه را برای گرفتن عکس و میکروفن را برای ثبت مکالمه ها و صداهای اطراف محلی که گوشی در آن است ، روشن کند.

طبق این گزارش در یک مورد تحقیق در دانشگاه تورنتو کانادا حملات پگاسوس برای مدت دو سال رصد شده و مشخص شده که 36 پگاسوس در 45 کشور برای جاسوسی بکار گرفته شده است از جمله 16 کشور عربی. همچنین 33 کشور این برنامه را از شرکت اسرائیلی اس ان او خریداری کرده اند که بدون اجازه از سوی وزرات جنگ رژیم صهیونیستی نمی توانستند به آن اقدام کنند.

این شرکت ادعا کرده که تولیدات خود را با موافقت رژیم صهیونیستی با هدف تحقیقات در زمینه جرایم و اعمال تروریستی و ممانعت از وقوع آنها به برخی کشورها فروخته است.

نتیجه تحقیق دانشگاه تورنتو نشان داد که منطقه خاورمیانه با این برنامه جاسوسی اسرائیل هدف حمله قرار گرفته و این حمله از طریق 12 اپراتور

همانند ' pearl' در بحرین است که اشخاصی در این کشور و قطر را از 2017 تاکنون با این اپراتور هدف حمله جاسوسی قرار داده است.

همچنین از طریق اپراتور های همانند 'Falcon' و نیز اپراتور 'Babyfalcon' وابسته به پگاسوس در سال 2018 حملاتی در امارات در سال 2017 صورت گرفته است.

طبق این گزارش از سال 2016 تاکنون پگاسوس با اپراتور موسوم به 'Blackbird' از شش کشور عربی اردن، کویت، لیبی، قطر، امارات، یمن جاسوسی کرده و این بدافزار جاسوسی در عربستان نیز با اپراتور Kingdom' از سال 2017 فعال بود و دامنه این جاسوسی به کشورهای بحرین، مصر، عراق، اردن، لبنان، مغرب و قطر نیز امتداد داشته است.

بطوری که پگاسوس با اپرتور موسوم به 'Middle' از 2016 در کشورهای اردن، لبنان، عمان، قطر، تونس، امارات و تحت نام'Dome' در سال 2018 در فلسطین و قطر فعال بوده است.

اپراتوری از پگاسوس به نام 'Atlas' نیز در مغرب ، الجزایر، تونس و امارات، ساحل عاج و فرانسه از سال 2017 تاکنون از گوشی های همراه جاسوسی کرده است.

در این گزارش آمده که در امارات از میان کشورهای عربی با بیشترین اپراتور پگاسوس یعنی شش مورد و قطر 5 و اردن 3 و بحرین، فلسطین، مغرب، تونس با 2 اپراتور و عربستان، الجزایر، عراق، مصر، عمان، لیبی، کویت، یمن با یک اپراتور هدف این حمله جاسوسی از تلفن های همراه قرار گرفته اند.

در این گزارش درباره اینکه آیا دولت های این کشورها این برنامه جاسوسی را در کشورهای خود بکار گرفته اند آمده است که به وضوح مشخص نیست که چه طرفی در کشورهای عربی از این برنامه جاسوسی استفاده کرده ولی می توان کشورهایی را که هدف این حمله قرار گرفته اند، مشخص ساخت.

همچنین گفته شده که می توان حملات این بدافزار را از طریق اپراتور ها شناسایی کرد اما تعیین هویت کاربران آنها ممکن نیست اما می توان در مواردی آن را تخمین زد بطور مثال در بحرین یک اپراتور جاسوسی وابسته به پگاسوس فعال بوده که می توان احتمال داد که دولت بحرین آن را بکار گرفته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top