تاریخ انتشار: شنبه 1397/07/28 - 18:15
کد خبر: 287154

موافقان و مخالفان FATF در دانشگاه ایلام چه گفتند؟

دانشگاه ایلام میزبان حمید رسایی و جلال میرزایی، نمایندگان سابق و کنونی مجلس بود تا دلایل موافقت و مخالفت خود را نسبت به قانون FATF بیان دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، سالن مملو از جمعیت دانشجویان بود و جای سوزن انداختن هم نبود، این مسئله بیانگر اهمیت FATF برای دانشجویان بود؛ قانونی که هرچند مدت کمی نیست نقل محافل شده؛ اما در عین حال افراد کمی هستند که در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند.

دانشگاه ایلام میزبان حمید رسایی و جلال میرزایی، نمایندگان سابق و کنونی مجلس بود تا دلایل موافقت و مخالفت خود را نسبت به این قانون بیان دارند. دانشجویان موافق و مخالف این جریان نیز در سالن حضور یافته بودند؛ هر چند که به گفته دانشجویان، جریان‌های اصلاح طلب در این مناظره  نقد‌های به دولت داشتند که با واکنش و تهدید رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید همراه شد.

نماینده فراکسیون امید با تهدید یک تشکل دانشجویی همسو با اصلاح‌طلبان و حامی دولت بار دیگر ماجرای «دستور می‌دهم بیرونتان کنند» خاتمی را، این بار به روش «تا آخر سال حذف می‌شوید» تکرار کرد.

میرزایی در پاسخ به دانشجوی منتقد اصلاح‌طلب می‌گوید: «این کانونی که به شما دستور داده این حرف‌ها را بزنید حذف خواهد شد! این کانون آفت اصلاح‌طلبی است!» و اینجا منظور میرزایی انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه ایلام است که از نظر وی آفت اصلاح‌طلبی شده است.

مناظره به این شکل شروع شد که مجری ۲ تا ۳ دقیقه راجب FATF توضیح دادند و سپس مخالف و موافق هرکدام ۷ دقیقه دیدگاه خود را توضیح دادند. از نکات مهم این بحث تفاوت بین برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام و FATF که یک برنامه جامع است، بود، که برخلاف برجام که یک اقدام دو طرفه است، FATF اقدام دو طرفه نیست و فقط ایران ملزم به اجرای آن است که توسط رسایی به عنوان مخالف FATF عنوان شد.

میرزایی به عنوان موافق این لایحه گفت: قانونی که در مجلس تصویب شد، قابل نقد نیست و باید به آن تمکین کرد که رسایی در نقد این اظهارنظر گفت: قانون زمانی قانون است که شورای نگهبان آن را تصویب کند؛ FATF سال ۹۵ بدون اطلاع مجلس، رهبر و شورای عالی امنیت ملی امضا کردند و متن آن منتشر نشد و مثل برجام محرمانه ماند. رهبری انقلاب زمانی که متن FATF در اختیار ایشان قرار گرفت به رئیس جمهور نامه دادند و در آن نامه فرمودند: این موضوع دارای جنبه‌های متعدد امنیتی و سیاسی است و تنها در دستگاه دیپلماسی قابل اجرا نیست و باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و خود شما هم باید بر آن نظارت داشته باشید و دبیرخانه را مسئول بررسی کنید.

در ادامه مراسم مناظره میرزایی در مورد اهداف طراحی شده این کنوانسیون‌ها بیان کرد که این کنوانسیون سندی است که برای مقابله با مصادیق تروریسم بین المللی از طریق قطع تامین مالی تروریست در ملل متحد به تصویب رسیده و رهبر هم بیان کردند که بعضی از آن‌ها مثبت است.

رسایی در ادامه خطاب به میرزایی گفت: شما به عنوان نماینده مردم قدرت دارید؛ آحاد مردم از CFT اطلاع ندارند، شما باید بررسی کنید و بعد به اجرای آن نظارت کنید.رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دغدغه خود را در تصویب FATF در درجه اول منافع ملی و امنیت ملی بیان کرد نه بحث‌های جناحی سپس گفت که از این به بعد موضوع جناحم را نیز در این ارتباط دفاع می‌کنم و ما در جامعه متاسفانه شعاری عمل می‌کنیم و کار‌های جدی کمتر انجام می‌دهیم.

در پایان مناظره رسایی بیان کرد که FATF تایید می‌کند که اگر ایران پیشرفت کافی در اجرای برنامه اقدام در پایان زمان تعیین شده نداشته باشد، FATF اقدامات را متقابلا از سر می‌گیرد و اگر ایران تا پایان زمان تعیین شده عمل کند FATF گام‌های بعدی را برمی‌دارد؛ یعنی اگر ایران به تمام تعهدات عمل کرد از جمله تحریم قاسم سلیمانی، تحریم وزارت اطلاعات و دانشگاه صنعتی شریف و... FATF گام‌های بعدی را برمی دارد که گام‌های بعدی شاید بگویند یه چک بزنیم تو گوشتون اون موقع تکلیف چیست؟

در پایان ۴ دانشجو به عنوان موافق و مخالف در جایگاه حضور پیدا کرده و به بیان نظرات خود و سوال از نمایندگان پرداختند. آنچه از صحبت‌های طرفین فهمیده می‌شود این است که  نماینده موافق با هدف دفاع از منافع ملی به FATF رای داده و از لزوم تمکین به رای مجلس صحبت کردند، ولی نگفتن که عدم تصویب آن سد راه کدام نفع ملی‌ست؟

در مقابل نماینده مخالف از نگرانی‌ها و دغدغه‌ خود در مقابل بند‌های مبهم FATA و نبود تضمین نسبت به ادامه روند اجرای آن و در نظر نگرفتن نصایح مقام معظم رهبری نسبت به این کنوانسیون‌ها را دلایلی برای رد این سند دانستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top