تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/07/29 - 11:03
کد خبر: 287236

مسابقات جهانی کشتی آزاد 2018 زیر ذره بین خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران؛

طلا؛ فدای جوانی و کم تجربگی و البته بد شانسی!

طلا؛ فدای جوانی و کم تجربگی و البته بد شانسی!

شاید سخت ترین قرعه را در طول تاریخ باید به نام این جوانان کم تجربه زد جوانانی که در ادامه به روی تشک می روند؛ این روز تلخ را به یاد می آورند و قطعا دیگر نایی برایشان نخواهد ماند روزی تلخ که یزدانی هرگز از یاد نمی برد هرگز.

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قهرمان ها همیشه با لباس های ساده می آیند و با لباس های پر زرق و برق به قهرمانیشان ادامه میدهند اما در پایان با لباس هایی فاخر، عرصه را ترک می کنند.

خداحافظی برای آن ها از قهرمانی، همیشه سخت ترین چالش زندگی بوده و آن هایی که با آن کنار آمده اند ؛ چهار گوشه را می بوسند و در اوج می روند.

اوجی که برای کسی در قهرمانی معنا دارد و برای کسی در خاطره ای خوش اما هر چه که هست خاطرات تلخ هرگز جای خوبی برای خداحافظی نبوده و نیستند.

خاطراتی که در اوج رقم میخورد همیشه اشک هایی بس ناجوان مردانه را در صورت های قهرمانانی نقش می زند که روزی حافظه ی قدرت و ذکاوت یک ملت بوده اند.

ملتی که تا دیروز تماشاگر شادی ها و پیروزی ها بوده ؛ امروز پایانی تلخ را در قاب تصویر جعبه جادو می بیند اما این پایان راه نیست . شکست مقدمه ی پیروزی هاست.

خصوصا برای جوانانی که با شکست ها شاید غرورشان بشکند و در آینده بشوند همان پهلوانان قهرمان، شکست پایان راه نبوه و تمدید آغاز راه است حتی برای کسی که باخت در مخیله اش نمی گنجد، حتی برای  تو حتی برای حسن یزدانی !

ما و رقابت های بیست ، هجده!
رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان از دیروز به میزبانی بوداپست مجارستان در شرایطی آغاز شد که شاگردان رسول خادم به دنبال تکرار خاطرات خوش سال 2013 هستند که در همین شهر پنجمین و آخرین قهرمانی خود را جشن گرفتند.

البته نباید فراموش کرد که سال گذشته تیم ملی کشتی آزاد یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخ خود را ثبت کرد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که از 8 آزادکار اعزامی به پاریس فقط حسن یزدانی به مدال طلا رسید و 7 نفر دیگر حذف شدند تا ایران در بخش تیمی به مقام نامطلوب نهم برسد.
ترکیب تیم ملی در این بازی ها ؛ به شرح ذیل می باشد :

57 کیلوگرم؛ رضا اطری : دارنده مدال برنز آسیا در سال گذشته.

61 کیلوگرم؛ باقر یخکشی : کشتی گیری جوان که سابقه بازی جهانی ندارد.

65 کیلوگرم؛ امیرحسین مقصودی : کشتی گیری هجده ساله ! برای اولین بار در تایخ ایران در مسابقات جهانی بزرگسالان از یک جوان استفاده می شود و این هم به دلیل اعتماد خادم به مقصودی است .هم او که در مسابقات جهانی نایب قهرمان شد و در فصله ی بسیار کمی از قهرمانی ، دستش از مدال طلا کوتاه ماند .

70 کیلوگرم؛ یونس امامی : یک جوان دیگر در تیم ملی ایران امسال . کم تجربه در بازی های بزرگسالان اما پر افتخار در بازی های جوانان .

74 کیلوگرم؛ مصطفی حسین خانی : دارنده مدال برنز جهانی سال 2013 در همین بوداپست مجارستان !

79 کیلوگرم؛ عزت الله اکبری : نایب قهرمان جهان در سال 2013 در بوداپست مجارستان.

86 کیلوگرم؛ حسن یزدانی : قهرمان المپیک 2016 و دارنده مدال جهانی سال 2017.

92 کیلوگرم؛ علیرضا کریمی : دارنده مدال طلا بازی های آسیایی 2018 .

97 کیلوگرم؛ مجتبی گلیج : نایب قهرمان جام یاشاردوغو.

وزن 125 کیلوگرم؛ پرویز هادی : دارنده دو مدال طلا در بازی های آسیایی

سرمربی: رسول خادم

مربیان: محمد طلایی، علی اکبر دودانگه، اصغر بذری

مدیر تیم های ملی: مجید ترکان

سرپرست: هادی حبیبی

مسابقات کشتی آزاد با رقابت های اوزان 61، 74 ، 86 و 125 کیلوگرم در روز شنبه 28 مهرماه، مسابقات وزن های 57، 65، 79 و 92 کیلوگرم در روز یکشنبه 29 مهرماه و رقابت های 70 و 97 کیلوگرم در روز دوشنبه 30 مهرماه برگزار می شود.طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی، مسابقات هر وزن در 2 روز برگزار خواهد شد که رقابت های مقدماتی تا مشخص شدن فینالیست ها روز اول و رقابت ها شانس مجدد، رده بندی و فینال روز دوم انجام خواهد شد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران از دیروز (شنبه) با میانگین سنی 24 سال سن، تا روز سه شنبه در رقابت های جهانی مجارستان شرکت می کند.به نظر می رسد رسول خادم یکی از جوانترین تیم های تاریخ را راهی بوداپست کرده، ریسک بزرگی که ممکن است جواب ندهد و در آن صورت تبعات زیادی برای کادرفنی تیم ملی خواهد داشت.

دنگ این مسابقات را چه کسی پرداخت می کند؟
در تاریخ ورزشی ما شاید کمتر اتفاق افتاده است که تیمی به راحتی و به قولی مانند آدمیزاد راهی بازی های جهانی و المپیک و خلاصه رقابت های خارج از کشور شود . یک زمانی پول نبود.

یک زمانی مربی نبود یک زمانی هواپیما نبود یک زمانی تحریم بود یک زمانی همه ی این مسائل جور بود اما تیم نبود، خلاصه این که همیشه جنسمان ناجور بود . این بار هم کما فی السابق داستان ، داستان مالی بود.

ارز نمی دادند چرا؟ کسی نمی داند خادم شب ها در بانک مرکزی می خوابید و دستیارانش در وزارتخانه. قضیه آن قدر بالا گرفته بود که کمتر از بیست و چهار ساعت مانده به اعزام ؛ اعلام شد که شاید  تیم اعزام نشود . اردوی دانش آموزی نیست که به خاطر بارش باران لغو شود یا اولیا دانش آموزان پول ندهند. مگر پیک نیک می رویم ؟ منابع مالی را چرا تامین نمی کنید را که خودتان هم نمی دانید . جالب آن که ارز ثانویه را که نمی دهند هیچ ؛ پول اصلی را بانک مرکزی گرفته و نمی دهد . خلاصه آن قدر التماس کردند تا بالاخره بچه های بانک مرکزی راضی شدند و دلار ها را پرداخت کردند . خدا امواتشان را بیامرزد وگرنه تیم ناقص می شد مثلا در 92 کیلوگرم به جای علیرضا کریمی ، خود خادم روی تشک می رفت . پول نبود دیگر مجبور بودیم ساده برگزار کنیم !!!
حریف می طلبیم ؛ حریفان روز اول .

در وزن 61 کیلوگرم که 23 نفر شرکت کرده اند، محمدباقر یخکشی، ملی پوش جوان ایرانی در دور نخست با "عباس رحمان اف" از ازبکستان مبارزه می‌کند و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم با برنده کشتی میان "خولیس بونه رودریگوئز" دارنده مدال برنز جهان از کوبا و "ایوان گویدا" از رومانی کشتی خواهد گرفت. آزادکار ایرانی در این وزن اولین تجربه جهانی خود را سپری می کند؛ اما با قرعه سختی مواجه نیست. البته که حریف کوبایی در صورت پیروزی یخکشی در دور نخست می تواند سد محکمی برای این جوان ایرانی باشد.

در وزن 74 کیلوگرم مصطفی حسین خانی در دور نخست مقابل "دی لومائو" از جزایر پالائو قرار می گیرد و در صورت پیروزی بر این کشتی گیر، در دور دوم به مصاف برنده "جردن باروز" قهرمان جهان و المپیک از آمریکا و "جوا" از لیبریا می رود. بدین ترتیب حسین خانی در مبارزه دوم خود یک کشتی بسیار سخت را با باروز آمریکایی پیش رو خواهد داشت و به قرعه سختی برخورد کرده است. در این وزن 32 نفر به روی باسکول رفتند و "فرانک چامیزو" از ایتالیا هم دیگر مدعی به حساب می آید که در طرف دیگری از جدول قرار گرفته است.

در وزن 86 کیلوگرم که 31 نفر حضور دارند، حسن یزدانی در دور اول به مصاف "دیوید تیلور" از آمریکا می رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم با برنده "داولومبایف" از قزاقستان و "رجب اف" از بلاروس مبارزه می کند. "دوران کوراگلیف" قهرمان اروپا از روسیه و "ساندرو امیناشویلی" دارنده مدال برنز جهان از گرجستان حریفان مطرح یزدانی در گروه وی هستند.
 در وزن 125 کیلوگرم که 22 کشتی گیر حضور دارند، پرویز هادی در دور اول به مصاف "روبرت باران" دارنده مدال برنز اروپا از لهستان می رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان "ابراگیم سعیداف" دارنده مدال برنز المپیک از بلاروس و "جمال الدین ماگومدوف" دارنده مدال نقره جهان از آذربایجان می رود. در گروه هادی  "طاها آکگول" قهرمان جهان و المپیک از ترکیه و "گنو پتریاشویلی" قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از گرجستان حضور دارند. به نظر می رسد سخت ترین قرعه های ممکن برای سنگین وزن ایران شکل گرفته و این آزادکار باتجربه برای رسیدن به فینال باید از سد همه مدعیان این وزن عبور کند.

حریف می طلبیم؛ حریفان روز دوم.
در وزن 57 کیلوگرم که 27 نفر حضور دارند رضا اطری در دور اول به مصاف «باخبایار اردنبات» دارنده مدال برنز جهان و طلای بازی های آسیایی از مغولستان می رود و در صورت غلبه بر این کشتی گیر در دور دوم با «ولادیسلاو آندریف» دارنده مدال برنز جهان و اروپا از بلاروس کشتی می گیرد. «یوکی تاکاهاشی» قهرمان جهان از ژاپن و «زائور اوگویف» دارنده مدال نقره اروپا از روسیه نیز در گروه اطری حضور دارند. این یعنی سبک وزن کشتی آزاد ایران تقریبا در سخت ترین قرعه ممکن قرار گرفته و باید دید در دومین تجربه جهانی خود چه عملکردی خواهد داشت.

در وزن 65 کیلوگرم امیرحسین مقصودی در دور نخست با «ولادمیر خینچیگاشویلی» قهرمان جهان و المپیک از گرجستان مبارزه می کند و در صورت پیروزی در این دیدار در دور بعد به مصاف «صلاح الدین کلیچسالیان» از ترکیه می رود. در این وزن 32 نفر حضور دارند. در گروه مقصودی «لوگان استیبر» قهرمان جهان از آمریکا، «احمد چاکایف» دارنده مدال برنز جهان از روسیه و «واسیلی شوپتار» دارنده مدال برنز جهان از اوکراین حضور دارند. این یعنی جوان ۱۸ ساله ایرانی هم با قرعه بسیار سختی مواجه شده و فقط شگفتی سازی او می تواند برابر این حریفان بزرگ باعث رسیدنش به مراحل پایانی شود.

در وزن 79 کیلوگرم که 26 نفر حضور دارند عزت اله اکبری در دور اول با «جانی بور» دارنده مدال نقره زیر 23 سال اروپا از فرانسه کشتی می گیرد و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان «میهالی ناگی» دارنده مدال برنز اروپا از مجارستان و «سوسوکه تاکاتانی» دارنده مدال نقره جهان از ژاپن می رود. «جبرئیل حسن اف» دارنده مدال برنز المپیک از آذربایجان، «گریگوریان» دارنده مدال نقره اروپا از ارمنستان، «رشید قربان اف» دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا از ازبکستان و «علی شعبان اف» دارنده مدال برنز جهان از بلاروس در گروه اکبری حضور دارند. این کشتی گیر ایرانی که سابقه نایب قهرمانی در جهان را هم دارد، به نسبت با قرعه آسان تری نسبت به ۲ سبک وزن ایران مواجه شده است.

در وزن 92 کیلوگرم که ۲۱ نفر حضور دارند، علیرضا کریمی در دور نخست با «ریکاردو بائز» از آرژانتین کشتی می گیرد و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم به مصاف «شریف شریف اف» دارنده مدال طلای المپیک و جهان از آذربایجان می رود. این هم یک بدشانسی دیگر در قرعه کشی به حساب می آید چون کریمی آماده باید با کشتی گیری که مدعی اصلی این وزن است، مبارزه کند. در گروه کریمی «جی دن کاکس» دارنده مدال برنز جهان و المپیک از آمریکا و «باتیربک چاکولوف» از روسیه حضور دارند تا مشخص شود قهرمان بازی های آسیایی در وزن ۹۷ کیلوگرم کار سختی پیش رو خواهد داشت.

مسابقات روز اول  ؛ شوکران آمریکایی !
شاید سخت ترین قرعه را در طول تاریخ باید به نام این جوانان کم تجربه زد جوانانی که در ادامه به روی تشک می روند؛ این روز تلخ را به یاد می آورند و قطعا دیگر نایی برایشان نخواهد ماند . روزی تلخ که یزدانی هرگز از یاد نمی برد هرگز.

در اولین مسابقه حسن یزدانی به روی تشک رفت تا در مقابل تیلور آمریکایی قرار گیرد اما از بد شانس ، آمریکایی رو فرم تر بود . از این مسابقه به عنوان مسابقه قرن کشتی آزاد نام می برند . کشتی تلخ ، سخت و نا امید کننده برای ما . حسن در اولین مسابقه ، به تیلور باخت تا شاید نشان دهد باید از راه مذاکره وارد می شد اما باخت شش بر یازده او مقابل حریف آمریکایی ؛ کشتی آزاد را شوکه کرد و همه را در بهت فرو برد اما به دلیل آن که تیلور به فینال رسیده است ؛ حسن یزدانی شاید در قرعه شانس مجدد بتواند به مدال برنز بسنده کند و دست خالی راهی کشورش نشود . این حریف آمریکایی همان کشتی گیری است که در مسابقات جام جهانی 2017 توانست یزدانی را ضربه فنی کند و این بهترین موقعیت برای انتقام گیری بود که حسن یزردانی با تمام لیاقتی که داشت ؛ آن را از دست داد.

کشتی دوم هم همان زهرمار قبلی نبود پرویز هادی در وزن 125 کیلو در مقابل کشتی گیری از ترکیه صف آرایی کرد و توانست یازده بر صفر او را تحقیر و روانه کشورش کند و خود پا به مرحله دوم گزارد . در مرحله دوم هم به مصاف دارنده مدال برنز جهانی از بلاروس رفت و با نتیجه یازده بر دو ؛ راهی مرحله بد شد و به یک چهارم نهایی رسید تا شاید روز اول تلخ تمام نشود . در این مرحله نیز با نتیجه سه بر دو ، طاها اکگول از ترکیه را همراه هم وطنش راهی خانه کرد و آماده ی مرحله نیمه نهایی شد . اما در این مرحله خستگی امانش را برید و سیزده بر شش از حریف مجارستانی شکست خورد و راهی رده بندی شد.

در وزن 74 کیلوگرم نیز مصطفی حسین خانی در دور اول مقابل کشتی گیری از مجارستان با نتیجه یازده بر صفر به پیروزی رسید تا در مرحله دوم در مقابل جوردن باروز آمریکایی قرار بگیرد . در دور دوم و در مقابل قهرمان نام آشنای این سال های کشتی دنیا نیز حرف های زیادی برای گفتن داشتیم اما تجربه ی مان به همان مقدار کم بود . در این مرحله با وجود این که کشتی تا لحظات پایانی سه بر سه به صورت مساوی در جریان بود اما ثانیه های آخر چهار بر سه به نفع باروز آمریکایی به پایان رسید تا حسین خانی نیز همچون هادی و یزدانی ، دستش از رسیدن به فینال کوتاه بماند و با توجه به حذف نابغه ی کشتی یعنی جردن باروز در مقابل کشتی گیر روسی ، حسین خانی از دور مسابقات حذف شد .

در روز اول مسابقات، کشتی گیران وزن 61 کیلوگرم نیز به روی تشک رفتند. در همین چارچوب و در دور اول ، محمد باقر یخشکی پس از استراحت در دور اول ، در دور دوم به مصاف عباس رحمان اف از ازبکستان رفت و با نتیجه هفت بر صفر راهی دور سوم شد اما در این مرحله با این که تا دقایق پایانی با نتیجه 8 بر شش از کشتی گیر کوبایی پیش بود اما باز هم به بی تجربگی باختیم و در نهایت با نتیجه ده بر هشت مسابقه را واگذار کرد . با توجه به این که رودیگویز کوبایی به فینال رسیده است ؛ یخشکی هم شانس مجدد این را دارد که شاید به مدال برنز دست یابد .
عکس شماره شش

روز دوم ؛ آخرین فرمان ،آخرین تدبیر !
ایران دیروز در ۴ وزن نخست به توفیق چندانی دست پیدا نکرد و کشتی گیران باتجربه ای مثل حسن یزدانی، مصطفی حسین خانی و پرویز هادی از رسیدن به فینال بازماندند و همچنین باقر یخکشی هم در اولین تجربه جهانی خود به گروه شانس مجدد رفت.

امروز علاوه بر برگزاری رقابت های مقدماتی ۴ وزن دوم، مسابقات شانس مجدد،‌رده بندی و فینال ۴ وزن نخست برگزار می شود که حسن یزدانی و باقر یخکشی در ۸۶ و ۶۱ کیلوگرم باید ۳ کشتی را تا رسیدن به مدال برنز برنده باشند. همچنین پرویز هادی هم در جدال رده بندی پای به میدان خواهد گذاشت.

باید در روز دوم امیدوار بود که ایران بتواند با داشتن کشتی گیران جوان و با انگیزه خود برخلاف روز نخست فینالیست داشته باشد. البته که تقریبا در هر ۴ وزن شاید به جز وزن ۷۹ کیلوگرم که عزت الله اکبری حضور دارد، کشتی گیران ایرانی با سخت ترین قرعه ها مواجه شدند و کار دشواری پیش رو خواهند داشت.

گزارش از احمدرضا خطیبی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top