تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/07/30 - 00:00
کد خبر: 287317

هوش مصنوعی مراقب ماست

هوش مصنوعی در حال پیشرفت است و دیگر به حضور این موجود ناشناخته در لابه‌لای خبرهایی که می‌خوانیم و می‌شنویم عادت کرده‌ایم. این موجود نادیده می‌تواند به زبان چینی شعر بگوید. هوش مصنوعی تا کجا در زندگی ما پیش خواهد رفت؟ تا کجا مراقب ما خواهد بود؟ هوش مصنوعی دیگر یک داستان نیست؛ واقعیت محضی است که باید مراقبش باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ مایکروسافت به‌تازگی به برنامه XiaoIce که یک برنامه محاوره‌ای هوشمند است، آموخته که با دیدن یک عکس، اشعار چینی بسراید! آنچه را این برنامه تحویل می‌دهد نمی‌توان اشعار ناب چینی دانست، اما این اقدام به‌عنوان گامی مهم در زمینه تقلید سامانه‌های هوشمند از انسان قابل‌توجه است. این نخستین‌بار نیست که به‌منظور سرودن خودکار شعر، سامانه‌ای هوشمند ارائه‌شده، اما ماشین مایکروسافت، نخستین نمونه در نوع خود است که با الهام از یک عکس قادر به سرودن اشعاری به زبان چینی است.

نمونه‌ای از شعری که برنامه هوشمند مایکروسافت با دیدن این عکس سروده است. شعر به زبان چینی بوده و شما در اینجا ترجمه‌ای از آن را به زبان انگلیسی می‌بینید

آموزش دادن یک سامانه هوش مصنوعی برای این‌که بتواند توصیفاتی متنی برای یک عکس تولید کند، چالشی مهم در حوزه یادگیری ماشینی محسوب می‌شود. اگر ما بتوانیم سامانه‌ای بسازیم که قادر باشد یک عکس را همان‌طوری که ما می‌بینیم دیده و توصیف کند، خواهیم توانست سامانه‌هایی بسازیم که در آینده مثل ما دنیای اطراف خود را دیده و درک کنند.

محققان برای XiaoIce قوانینی تعیین کردند که بر اساس آن‌ها شعر تولید شود. سامانه بر اساس شبکه‌های عصبی کار می‌کند و یک بخش از آن مسئول سرودن شعر و بخش دیگر، مسئول داوری شعر است. زمانی‌که بخش داوری به این نتیجه برسد که در سرودن شعر، قوانین رعایت شده و شعر ساختار مناسبی دارد، آن را به‌عنوان خروجی تحویل می‌دهد. در این مرحله، اشعار خروجی از سامانه توسط محققان بررسی می‌شوند و در صورت مطلوب نبودن نتیجه، پارامترهای سامانه را تنظیم می‌کنند تا زمانی که نتیجه به حد مطلوب برسد.

مدت‌هاست که مایکروسافت روی حل این مشکل کار می‌کند که از جمله نتایج آن، سامانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی بوده که قادر به توصیف شاعرانه عکس به زبان انگلیسی است. اما سرودن شعر به زبان چینی قواعد متفاوتی دارد و حتی برای انسان هم کار ساده‌ای نیست.

Chutian Xiao، یکی از محققان شعر انگلیسی از دانشگاه دورهام معتقد است: «یادگیری شعر و سرودن اشعار به زبان‌های مختلف، نیازمند مهارت ویژه‌ای است.» و البته کار برای ماشین‌‌ها، بسیار هم دشوارتر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top