تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/07/30 - 08:58
کد خبر: 287401

ماجرای تصرف و تخریب املاک ۸۰ ساله اطراف دانشگاه الزهرا چه بود؟

از سوی دیگر ساکنان این خانه‌ها افرادی هستند که قبل از انقلاب اسلامی به دلیل دولتی بودن ملک، تحت عنوان خانه‌های سازمانی یا کارگری از این زمین‌ها و خانه‌ها استفاده می‌کردند و حال تصورشان بر این است که بعد از تغییرات همچنان صاحب آن خانه‌ها و املاک هستند، درصورتی که طبق ادعای مسئولان این دانشگاه هیچ سند و مدرکی مبنی‌بر تملک ملک برای آنها وجود ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، ماجرای تصرف املاک اطراف دانشگاه الزهرا مدتی است با حواشی زیادی همراه شده و این موضوع تا جایی پیش رفت که در اولین روز مهرماه همراه با حضور دانشجویان در کلاس‌های درس، جمعی از ساکنان خانه‌های اطراف دانشگاه الزهرا(س) دست به تجمع زدند و نسبت به تخریب ملک‌هایشان اعتراض خود را در مقابل شهرداری تهران اعلام کردند.

اطلاعیه دانشگاه بعد از یک ماه
با نزدیک شدن به اواسط مهرماه، این موضوع با سکوت مسئولان این دانشگاه با حواشی زیادی همراه شد تا اینکه روزگذشته این دانشگاه در اطلاعیه‌ای توضیحاتی را در مورد این املاک ارائه داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «املاک رفع تصرف‌شده از قبل از انقلاب به نام دولت بوده و در سال ۸۲ و به استناد مصوبه هیات وزیران بهره‌برداری از تمامی شش‌دانگ از پلاک ثبتی ۱۹۲۵/۷۰ از بهره‌بردار سابق به دانشگاه الزهرا (س) منتقل شده است. بخشی از ملک مذکور شامل ۱۲ هزار و ۷۶۰ مترمربع خانه‌های سازمانی است که در تصرف اشخاص حقیقی قرار داشته است. دانشگاه از سال‌ها قبل اقدام به مذاکره با متصرفین برای تخلیه واحد‌ها کرد، اما درنهایت منتج به صدور احکام قطعی خلع ید از سوی مراجع قضایی شد؛ بنابراین در اجرای احکام قطعی قضایی، ساکنین باید در مهلت‌های مقرر واحد‌های تصرفی را تخلیه می‌کردند که تاکنون تعدادی اقدام به تخلیه و تحویل واحد‌ها کرده‌اند و مواردی که تخلیه نکرده‌اند، اعمال قانون شده و خواهند شد.»

خانه‌های 80 ساله
ماجرای این املاک، به سال ۸۲ بازمی‌گردد؛ زمانی که رئیس وقت دانشگاه الزهرا(س) با استناد به برخی اسناد، مدعی شد استفاده و بهره‌برداری از ۹۰واحد مسکونی در ده ونک، سال‌ها قبل به این دانشگاه واگذار شده است. رئیس فعلی این دانشگاه نیز این موضوع را این‌گونه تشریح می‌کند: «سال ۱۳۸۱ هیات وزیران سند زمین‌های راه‌آهن را به نام دانشگاه الزهرا (س) صادر کرد و از همان زمان داستان این زمین‌ها آغاز شد. درواقع بخشی از زمین‌های واگذارشده در تصرف ساکنان فعلی آنها است. ملک فوق‌الذکر متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و طی سالیان گذشته سازمان‌های متنوعی بهره‌برداران آن بودند که نهایتا از سوی راه‌آهن به دانشگاه الزهرا(س) واگذار شد، یعنی حق استفاده از آن برعهده دانشگاه گذاشته شده است.»

البته اگر کمی به عقب بازگردیم، خواندن تاریخچه این خانه‌ها جالب است. این املاک سال ۱۳۱۷ ساخته شد. ساکنان این منازل را کارگران کارخانه‌های شماره ۵ ونک تشکیل می‌دادند. از همان زمان بحث سند مالکیت این املاک مطرح بود و هر مسئولی که آمد، وعده‌ای داد و عمل نکرد.

از سوی دیگر ساکنان این خانه‌ها افرادی هستند که قبل  از انقلاب اسلامی به دلیل دولتی بودن ملک، تحت عنوان خانه‌های سازمانی یا کارگری از این زمین‌ها و خانه‌ها استفاده می‌کردند و حال تصورشان بر این است که بعد از تغییرات همچنان صاحب آن خانه‌ها و املاک هستند، درصورتی که طبق ادعای مسئولان این دانشگاه هیچ سند و مدرکی مبنی‌بر تملک ملک برای آنها وجود ندارد.

به هر حال سال ۱۳۹۴ دولت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد کلیه دانشگاه‌ها مانند دستگاه‌های دولتی موظف هستند اموال و دارایی‌های خود را به صورت دقیق شناسایی و در سیستم‌های وزارت دارایی ثبت کنند، از این رو دانشگاه الزهرا اقدام به تصرف این اموال کرده است. به هرحال اگرچه طبق گفته سکنه اطراف این دانشگاه تسهیلاتی برای تخلیه منازل در نظر گرفته شده است، اما باید دید وضعیت نهایی سکنه محله ده ونک چه خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top