تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/08/01 - 07:40
کد خبر: 287551

خبری جدید در ماجرای قتل خاشقجی

بمب جدید خبری از ماجرای جمال خاشقجی و قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول امروز با انتشار جزئیات جدیدی از نحوه قتل وی توسط یکی از نشریات ترک منفجر شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تابناک، گزارشی که از سوی نشریه طرفدار دولت ترکیه «ینی شفق» (صبح نو) منتشر شده است بیان کرده که محمد بن سلمان لحظاتی قبل از مرگ ستون نویس واشنگتن‌پست در داخل کنسولگری عربستان با وی تماس تلفنی برقرار کرده است. درحالی‌که هنوز این گزارش از سوی مقامات ترکیه به شکل رسمی تائید نشده است، اما به نظر می‌رسد که مقامات ترکیه در حال انتشار قطره‌چکانی جزئیات و اطلاعات تازه از قتل جمال خاشقجی در رسانه‌های طرفدار دولت این کشور هستند و پیش‌ازاین تقریباً همه گزارش‌های مشابه صحت و اعتبار داشته است.

این روزنامه بیان کرده: جمال خاشقجی توسط گروه امنیتی سعودی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان دستگیر شده بوده است که شاهزاده محمد بن سلمان از طریق تلفن کنسولگری با وی تماس برقرار می‌کند و تلاش می‌کند تا وی را متقاعد به بازگشت به ریاض کند. اما جمال خاشقجی از ترس اینکه بازگشت وی به ریاض منجر به دستگیری و قتل وی شود پیشنهاد بن سلمان را رد می‌کند. بعدازاین تماس تلفنی گروه قتل این روزنامه‌نگار را به هلاکت می‌رسانند.

این گزارش همچنین جزئیات مخوفی از نحوه به قتل رسیدن خاشقجی نیز به دست داده و بیان کرده است که مقامات ترکیه بر این باور هستند که قاتلان خاشقجی وی را قبا از قتل محکم نگاه داشته و انگشتان دست وی را قطع کرده‌اند. سپس یک داروی مهلک و کشنده به وی تزریق کرده و وی را به اتاق دیگری منتقل کرده‌اند که در آنجا بدن بیجان وی را بر روی میز کنفرانس قرار داده و مثله کرده‌اند.

کارآگاهانی که ماجرای قتل خاشقجی را پیگیری کرده‌اند در جستجوی اعضای بدن وی متوجه دو دستگاه خودروی کنسولگری عربستان سعودی شده‌اند که به دو مقصد جداگانه در خارج از مرکز شهر هدایت شده بودند.

یکی از این خودروها به مقصد جنگل بلگارد که جنگلی بزرگ و انبوه در حومه شهر استانبول است رفته درحالی‌که دیگری به سمت شهر یالوا در فاصله یک‌ساعته از استانبول هدایت شده است. اکنون هر دو این محل برای یافتن بقایای جسد خاشقجی در حال بازرسی است.

این گزارش‌ها در حالی است که سران سعودی هرگونه دخالت خاندان پادشاهی عربستان در این قتل را انکار کرده‌اند. پلیس ترکیه از 15 نفر ازجمله تعداد قابل‌توجهی از کارمندان شخصی محمد بن سلمان و یک متخصص کالبدشکافی سعودی که تحصیلات خود را در استرالیا انجام داده در این قتل نام برده‌اند.

درحالی‌که شک و تردید در ماجرای قتل خاشقجی در حال افزایش است، سران عربستان سعودی روایت‌های متفاوت و بعضاً متناقضی از زمان ناپدید شدن وی به دست داده‌اند ازجمله اینکه برای روزهای نخست ادعا می‌کردند که وی کنسولگری عربستان را بی‌هیچ مزاحمتی ترک کرده است.

اما بعدازآن که یکی از روزنامه‌های ترکیه خبر داد که ساعت هوشمند اپل خاشقجی فایل صوتی مخوف از شکنجه، مسمومیت و قتل وی را ضبط کرده است سران آل سعود نهایتاً اعتراف کردند که وی کشته شده است. اما بااین‌حال توجیه و توضیح عربستان در خصوص مرگ وی – بعد از یک مشاجره لفظی و در پی یک زدوخورد ناخواسته با نیروهای داخل کنسولگری – به‌هیچ‌عنوان از سوی افکار عمومی موردپذیرش قرار نگرفته است.

اکنون گزارش ینی شفق با این ادعای سران سعودی کاملاً در تناقض قرار گرفته است. سه روز بعد از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار بن سلمان در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود که خاشقجی اصلاً داخل کنسولگری نبوده است و «ما آماده استقبال از بازرسی‌های دولت ترکیه در این خصوص هستیم».

در همین حال چندین مقام ارشد دولتی در آمریکا معتقد هستند که بن سلمان مستقیماً به مرگ خاشقجی مرتبط است و یک از آن‌ها حتی درخواست داده در صورت تائید این ارتباط به شکل رسمی دنیای غرب واکنشی جمعی به آن نشان دهد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز وعده داده است که در روز پنج‌شنبه جزئیات کامل از قتل خاشقجی و ازجمله جزئیاتی از تیم 15 نفره مسئول قتل وی را در مجلس ترکیه افشا خواهد کرد. وی گفته: چرا این 15 نفر به اینجا آمدند؟ چرا 18 نفر در این ماجرا دستگیر شده‌اند؟ این‌ها سؤالاتی است که باید با جزئیات دقیق تشریح شود.

سران کنگره آمریکا بیان کرده‌اند که دولت سعودی باید تبعات سنگینی برای این ماجرا پرداخت کند. در همین حال دادستان کل استانبول 28 تن دیگر از اعضای کنسولگری عربستان را برای شهادت در یک جلسه دادرسی در روز دوشنبه فراخوانده است. پیش‌ازاین کارمندان ترک کنسولگری گفته بودند که از آن‌ها خواسته شده تا در زمانی که خاشقجی ناپدید شده در محل کار حاضر نشوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top