تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/08/02 - 08:51
کد خبر: 287752

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

ماهیت اعتراض داوطلبان به آزمون استخدامی چیست؟

ماهیت اعتراض داوطلبان به آزمون استخدامی چیست؟

معترضین به نحوه ی برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه در مقابل مجلس تجمع برگزار کردند. به گفته ی معترضین عدم رعایت آیین نامه و دستورالعمل های مصوب فرآیند استخدام دلیل اعتراض این افراد بوده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پنجمین آزمون استخدامی دستگاه های متمرکز دولتی با حضور 380 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در تیر ماه سال جاری برگزار گردید. حدود 18 هزار ردیف استخدامی در این آزمون وجود داشت کهدر این میان حدود 15 هزار ردیف مربوط به آموزش و پرورش کشور بود.

نتایج نهایی نشان می دهد از حدود 15 هزار نفر ظرفیت موجود جهت جذب داوطلبان تنها 13 هزار نفر به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمدند. عدم احراز صلاحیت داوطلبان، ضعف علمی داوطلبان و نداشتن سهمیه از دلایلی بود که این وزارتخانه برای جذب نکردن کامل ظرفیت مورد نیاز آورده است. از آنجایی که در فرآیند مصاحبه برخی از داوطلبان کنار گذاشته می شوند، اعلام نتایج اولیه آزمون های استخدامی همواره به صورت دو یا چند برابر ظرفیت اعلام می گردد. اما وزارت آموزش و پرورش این بار یک برابر ظرفیت را اعلام کرده بود و در واقع فرصتی برای تأمین نیروهای حذف شده قرار نمی داد. خالی ماندن بخش مهمی از ظرفیت استخدامی در حالی اتفاق می افتد که بخش اعظمی از 380 هزار نفر شرکت کننده در این آزمون، فارغ التحصیل دانشگاه های ممتاز کشور هستند.

مدتی است برخی از داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش  در اعتراض به نحوه ی برگزاری آزمون، مصاحبه، نحوه ی سهمیه ها و ... تجمعاتی برگزار می کنند، اکثر معترضین با بیان آنکه توانسته اند نمره های بالایی را در آزمون کتبی کسب نمایند، معتقد هستند عدم شفافیت در فرآیند مصاحبه و گزینش های بعدی موجب شده است که آنها از فرآیند جذب کنار گذاشته شوند.

وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به ظرفیت خالی موجود با توجه به نیاز این وزارتخانه، عدم صلاحیت و دانش کافی را دلیلی بر رد صلاحیت داوطلبان دانسته است و اعلام کرده است سال آینده برای جذب ظرفیت های موجود مجددا آزمون برگزار خواهد کرد. این آزمون ها در حالی تکرار می شوند که برگزاری چنین آزمون هایی با جمعیتی چند صد هزار نفره می تواند سود هنگفتی برای وزارت خانه های برگزار کننده ی آزمون به همراه داشته باشد. این موضوع باعث شده است برخی از داوطلبان به این آزمون ها به عنوان آزمون هایی برای درآمدزایی وزارت خانه ها نگاه می کنند.

یکی از داوطلبان این آزمون که روز سه شنبه در اعتراض به نحوه ی مصاحبه و گزینش وزارت آموزش و پرورش در مقابل مجلس حضور داشت پیرامون این موضوع گفت:« مسئولان در پاسخ به رد امثال من در فرایند مصاحبه عدم تأیید صلاحیت علمی ما توسط مصاحبه کنندگان را مطرح می‌کنند و تأکید دارند، این ۵ هزار ظرفیت خالی مانده را با برگزاری آزمون مجدد پر خواهند کرد؛ آزمونی که با توجه به استقبال دوباره چند صد هزار دانش آموخته بیکار برای آن‌ها منبع درآمد خوبی خواهد بود.»

مسئله ی مهم دیگر فرآیند آزمون استخدام آموزش و پرورش، مربوط به نحوه ی سهمیه دهی داوطلبان است، یکی از داوطلبان پیرامون این موضوع گفت:« من داوطلب جذب در یکی از شهرستان‌های استان ایلام بودم و در آزمون استخدامی بالاترین نمره را کسب کردم. برای مصاحبه هم که شرکت کردم به دلیل اینکه دانشجوی سال آخر دکترا هستم، مقالات علمی و پژوهشی فراوانی را به تیم مصاحبه کننده نشان دادم، اما در نهایت آن‌ها فردی را که ۱۰۰۰ نمره تراز در آزمون کتبی و ۱۵ نمره در آزمون مصاحبه از من کمتر داشت، پذیرفتند و در پاسخ به اعتراض من می‌گویند نفر برگزیده دارای سهمیه ۵ درصدی ایثارگران است.»

وی ادامه داد:«پذیرش نهایی یک داوطلب دارای سهمیه ۵ درصدی ایثارگری به جای من در حالی است که با فرض احتساب سهمیه و کم شدن ۵ نمره از مصاحبه بنده، باز هم من ۱۰ نمره از نفر پذیرفته شده پیش هستم. برای پیگیری مشکلم به افراد مختلفی مراجعه کردم، اما هر کس حرف متفاوتی می‌زند. در حالی که حق ما در این آزمون ضایع شده است؛ آموزش و پرورش می‌خواهد این ظرفیت خالی مانده را با نیرو‌های تکمیل ظرفیت سال گذشته که دارای سهمیه ایثارگران بودند، پر کنند.»

آنچه در فرآیند آزمون های استخدامی مهم به نظر می رسد شفاف سازی در نحوه ی برگزاری آزمون و مصاحبه است تا داوطلبان در صورت اشتباه در هر مرحله از گزینش دست به احقاق حقوق خود بر اساس روندهای قانونی بزنند. وزات خانه های کشور نیز جهت اعتماد سازی به ازای برگزاری آزمون های پر جمعیت سالانه با اکتفا به توانمندی موجود از دامن زدن به نگاه درآمدی به آزمون ها اجتناب ورزند.

* گزارش از امین خلیق

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top