تاریخ انتشار: جمعه 1397/08/04 - 21:28
کد خبر: 288034

رویترز: بیشتر نفت ایران ذخیره می‌شود

رویترز طی گزارشی مدعی شد احتمالا بیشتر نفت حمل شده ایران از طریق کشتی، ذخیره سازی می‌شود و در دسترس بازار نیست و زمانی که بازار وارد می‌شود تقاضا برای نفت دیگر کشور‌ها را کم خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، بازار نفت خام هنوز در مورد تاثیرات احتمالی تحریم‌های امریکا علیه ایران بلاتکلیف است، اما دو چیز به نظر می‌رسد واضح شده است: نخست، ایران تلاش می‌کند خریداران نفتش را حفظ کند و دیگری اینکه بیشتر نفت خامی که حمل می‌کند ذخیره سازی شده است.

در خبر‌ها گفته شده که دو پالایش بزرگ دولتی چین، گروه سینوپک و شرکت ملی نفت چین تصمیم دارند محموله‌های بارگیری شده در ماه نوامبر از تهران را دریافت نکنند.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و در زمان دور قبلی تحریم‌ها علیه صادرات نفت این کشور به میزان زیادی در کنار تهران ماند.

سینوپک و شرکت ملی نفت چین (CNPC) به علت بلاتکلیفی در مورد دریافت معافیت، رزرو‌های ماه نوامبر را کنار گذاشته اند.

درحالی که بازیگران بازار نفت انتظار ندارند که تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران را به طور کامل متوقف کند، اما هنوز در مورد میزان کم شدن نفت ایران در بازار و مدت زمان ادامه این وضعیت بحث وجود دارد.

بنا بر اعلام آمار‌های رهیابی کشتی‌ها و بنادر توسط ریفینیتیو، با توجه به اینکه چین در ۹ ماه نخست امسال، روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است، آنچه پکن در این رابطه انجام دهد، مهم است.

صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر روزانه ۲ میلیون بشکه بوده است به نظر می‌رسد که در مسیر ثبت رکورد در همین سطح در ماه اکتبر قرار دارد.

نفتکش‌های ایرانی به صورت معمول فرستنده‌های رهیابی خود را احتمالا برای پنهان کردن مقصدهایشان، خاموش می‌کنند، این امر رصد مقاصد صادراتی درست این کشور را دشوار می‌سازد.

حتی با در نظر گرفتن این امر، لازم به ذکر است که ۹ محموله که در ماه نوامبر به مقصدشان می‌رسند، ۶ محموله در مسیر چین، یک محموله در مسیر هند و یک محموله در مسیر یونان و یک محموله در مسیر یک بندر آسیایی مشخص نشده، قرار دارند.

همچنین سوال‌هایی در مورد اینکه دقیقا چه بر سر محموله‌های نفت ایران که به چین رسیده، آمده است، وجود دارد.

بیشتر نفتی که به مقصد بنادر شمالی دالیان رفته، احتمالا ذخیره سازی شده است. این بدان معناست که آن‌ها در چین است، اما ترخیص نشده است و در نتیجه در دسترس پالایشگاه‌های چینی نیست.

این امر این احتمال را مطرح می‌کند که برخی از محموله‌های نفت صادراتی ایران در تانکر‌های ذخیره سازی یا در مسیر ذخیره سازی است که در حقیقت در بازار موجود نیست.

این باعث می‌شود تا ۲ مورد را در نظر بگیریم، نخست، بازار تقریبا کمبود نفت ایران را جبران کرده و دوم، نفت ذخیره شده در زمانی به بازار وارد خواهد شد که احتمالا در هنگام انجام مورد دوم، تقاضا برای نفت دیگر کشور‌ها را کم خواهد کرد.

بنا بر اعلام آمار‌های رهیابی کشتی‌ها و بنادر توسط ریفینیتیو، دیگر مشتری مهم نفت ایران هند است که در ۹ ماه نخست امسال ۵۶۸ هزار بشکه نفت در روز از ایران خریده است.

این میزان هنوز کاهش نیافته است و میزان واردات ماه اکتبر نیز در مسیر ثبت روزانه ۵۵۸ هزار بشکه است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که این رقم برای مدتی دوام دارد.

ریلانس اینداستری که یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پالایشی را دارد در ۱۷ اکتبر اعلام کرد واردات نفت از ایران را متوقف و در عوض از دیگر کشور‌های تولیدکننده نفت در غرب آسیا و آمریکا خرید خواهد کرد.

اما پالایشگاه‌های هندی هنوز تلاش می‌کنند تا از امریکا معافیت از تحریم‌های ایران را دریافت کنند، اما پرسش‌های مطرح در مورد بیمه پوشش کشتی نیز ممکن است آن‌ها را مجبور کند که محموله هایشان را محدود کنند.

در مجموع، به نظر می‌رسد که هم چین و هم هند خرید نفت از ایران را کاهش داده اند، اما تا چه میزان و تا چه اندازه مجبور خواهند بود.

همچنین به نظر می‌رسد که بیشتر نفت ایران ذخیره می‌شود و واقعا در دسترس بازار نیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top