تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/08/07 - 15:20
کد خبر: 288444

ابوالقاسم رحمانی

فرزند رسانه باش

فرزند رسانه باش

توپ در زمین عادل فردوسی‌پور است، او می‌تواند به گفته خودش فرزند رسانه باقی بماند و فصل جدیدی از کنش متقابل با مدیران تلویزیون را آغاز کند یا می‌تواند سناریوی قبلی را آنقدر ادامه دهد که هم خود از تنها فضای محبوبیتش و هم تلویزیون از قدرت جذب مخاطب او محروم شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: ابوالقاسم رحمانی// قبل‌تر از برنامه صبح دیروز «حالا خورشید» و قبل‌تر از اینکه رئیس شبکه سه اصل ماجرا را تعریف کند و عادل فردوسی‌پور هم بگوید فرزند رسانه است، لابه‌لای بلبشویی که این روزها شانه‌به‌شانه خاشقجی در رسانه‌ها همه را به خودش مشغول کرده است، ماجرای فردوسی‌پور و مدیر شبکه سه شبیه پشت پرده قلدری‌های دوران دبیرستان بود. آن وقت‌هایی که یک نفر به معلم یا مدیر مدرسه اعتراض می‌کرد و البته از قبل به رفقایش می‌گفت حواس‌تان باشد اگر ماجرا بالا گرفت، شما هم از من حمایت کنید تا هم حرف من به کرسی بنشیند و هم اگر این نشد، مشکلی برای من ایجاد نشود.

دیروز صبح بعد از ماجرای دنباله‌دار عادل فردوسی‌پور با علی فروغی مدیر شبکه سه، چند تصور و تصویر را می‌توان از آینده همکاری‌های عادل و برنامه‌اش با تلویزیون متصور بود. کمی که عقب‌تر برویم و به گذشته رفتارهای مجری ورزشی توانای برنامه نود نگاه کنیم، می‌توانیم یک ریشه‌یابی صحیحی از چرایی ایجاد این تنش در شبکه سه داشته باشیم. فردوسی‌پور سال‌ها قبل یعنی سال ۸۸ و سال‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد با رفتارهایی خلاف چارچوب مشخص شده در صداوسیما مورد انتقاد مدیران تلویزیونی قرار گرفته بود و از همان وقت‌ها هم همین سناریوی اخیر را تکرار می‌کرد، یعنی استفاده از جو رسانه‌ای خارج از فضای تلویزیون برای فشار و بازگشت به تلویزیون.

خود عادل فردوسی‌پور به خوبی می‌داند جایی غیر از تلویزیون ندارد، آن هم برای جذب این مقدار مخاطب. البته مدیران تلویزیونی هم به خوبی می‌دانند که ساخت و ایجاد برنامه‌ای با این حجم از محبوبیت هم به آسانی در دسترس نیست. لذا رویکرد برخورد این مجری با مدیران شبکه این‌بار برخلاف سایر موارد دگرگون شد و تغییر کرد.

مدیر شبکه سه در برنامه حالا خورشید، اصل ماجرا را این‌طور تعریف می‌کند: «به فردوسی‌پور گفتیم بعد از فوتبال اسپانیا و انگلستان، نود را اجرا کند، خودش قبول نکرد، مصاحبه عادل خوب نبود.»

عادل فردوسی‌پور هم در همین برنامه روی خط آمد و گفت: «من بیش از ٢٠سال است در صداوسیما هستم، من فرزند رسانه هستم. در هر مجموعه‌ای اختلاف سلیقه وجود دارد، قرار نیست من و علی فروغی عزیز مثل هم فکر کنیم. به تصمیم مدیران شبکه بابت عدم پخش برنامه نود به دلیل پخش بازی اسپانیا- انگلیس احترام گذاشتم.»

این اظهارات را وقتی کنار مصاحبه عادل با برنامه نود می‌گذاریم، می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که عادل از مواضع خود و آن سناریویی که همواره با استفاده از آن با حفظ جایگاه برای فشار بر مدیران شبکه استفاده می‌کرده، عقب‌نشینی کرده است. اما چرا این اتفاق افتاد و بازگشت به اختلافات بنیادی عادل با شبکه اگر قرار بر دسته‌بندی این اختلافات باشد آن را در دو بخش اختلافات ناشی از خروج از چارچوب‌های از پیش تعیین‌شده و اختلافات ناشی از اعمال نظر شخصی می‌توان دسته‌بندی کرد.

دعوت از شخصیت‌های سیاسی، برخورد تبعیض‌آمیز با حوادث گوناگون نظیر آنچه پس از برخورد قطار مشهد- تبریز اتفاق افتاد و به یک تسلیت ساده بسنده شد و آن گفت‌وگوی تخصصی با آتش‌نشانی که پس از حادثه پلاسکو رخ داد و... را می‌توان اعمال نظرات شخصی و این مورد آخر و مواردی از این دست یعنی اظهاراتی خلاف چارچوب‌های تعیین‌شده از سوی شبکه، و تشریح و تعریف آن در فضایی خارج از رسانه ملی را  اقداماتی اینچنینی دانست.

با فهم این اتفاق و سناریویی که در پی آن ایجاد شد، قصد مدیران شبکه سه در برخورد و نوع برخورد با عادل فردوسی‌پور هم می‌تواند محل بحث و تحلیل باشد. به‌هرحال همان‌طور که گفته شد فردوسی‌پور با استفاده از چنین رفتارهایی در گذشته توانسته بود توازن تنش را به سمت خود سنگین کند اما این‌بار علی فروغی و مدیران شبکه سه، تابوی برخورد با این مجری پرطرفدار را با تحمل تمام هزینه‌های رسانه‌ای‌اش پذیرفتند.

حذف کامل یا کنترل و در چارچوب قرار دادن فردوسی‌پور دو سناریویی است که می‌توان از سیاست‌های مدیران تلویزیون متصور بود، اگر قصد برخورد، گزاره اول باشد که در ظاهر فعلا منتفی و به ضرر تلویزیون خواهد بود و اگر دومی باشد می‌توان گفت با اتفاقی که افتاد و عقب‌نشینی عادل فردوسی‌پور از مواضعش، این یک نکته و اقدام مثبت در تبیین جایگاه شخصیت‌های رسانه‌ای با هر درجه‌ای ازتوانمندی و محبوبیت بوده است.

حالا توپ در زمین عادل فردوسی‌پور است، او می‌تواند به گفته خودش فرزند رسانه باقی بماند و فصل جدیدی از کنش متقابل با مدیران تلویزیون را آغاز کند یا می‌تواند سناریوی قبلی را آنقدر ادامه دهد که هم خود از تنها فضای محبوبیتش و هم تلویزیون از قدرت جذب مخاطب او محروم شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top