تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/08/08 - 13:47
کد خبر: 288511

تاریخ‌شفاهی زندگی علامه شیخ عباس مخبر دزفولی منتشرشد

جدیدترین اثر موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «تاریخ‌شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی» روانه بازار نشر شد.

خبرنامه دانشجویان ایران:  در کتاب «تاریخ‌شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی»، ضمن اینکه حیات فردی، اجتماعی، علمی و دینی علامه مخبر دزفولی بررسی شده، نقش وی در تحولات تاریخ انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس در دزفول، ‌بازخوانی گوشه‌های کمتر توجه شده از تاریخ انقلاب با تمرکز بر تاریخ شفاهی و تبیین نقش علامه مخبر دزفولی و فعالیت‌های فکری و فرهنگی وی بخصوص در امر بسترسازی و تربیت نیروهای انقلابی واکاوی شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی, با توجه به جنبه‌های مختلف حیات فردی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی مرحوم علامه مخبردزفولی، مطالب این پژوهش برگرفته از سه هزار دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی با شخصیت‌های مختلف از جمله روحانیون، مقامات کشوری و فرماندهان نظامی، فرزندان آن عالم بزرگوار و اقشار مختلف مردم است. همچنین در این کتاب، از 100 برگ سند و 70 قطعه عکس استفاده شده است.

کتاب «تاریخ‌شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی» در 9 فصل به نگارش در آمده است؛ فصل اول به معرفی جغرافیای تاریخی دزفول، موقعیت سیاسی آنجا، دوره‌های تاریخی شهر دزفول و مدارس دینی و مراجع تقلید مطرح آن دیار اختصاص دارد.

فصل دوم خاندان و خانواده علامه مخبر دزفولی را معرفی می‌کند و فصل سوم به واکاوی حیات علمی علامه مخبر دزفولی اختصاص دارد. تحصیلات اولیه، اساتید، تالیفات و آثار، تدریس و ... بخشی از مباحث طرح شده در این فصل است.

در فصل چهارم و پنجم به فعالیت‌های مبارزاتی علامه مخبر در دوران نهضت اسلامی پرداخته شده است. در دزفول مرحوم آیت‌الله قاضی و در کنار وی مرحوم علامه مخبردزفولی و مرحوم حجت‌الاسلام فارغ، بازوان پرتوان جریان انقلاب بوده اند، با این حال علامه مخبردزفولی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب با برپایی جلسات متعدد برای جوانان، موفق به تربیت نسلی از جوانان انقلابی شد که در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تثبیت انقلاب و همچنین در مدیریت دفاع مقدس نقش مهمی ایفا کردند.

بررسی مبارزات علامه مخبر دزفولی، تشکیل جلسات دینی توسط وی برای جوانان، منبرهای وعظ و خطابه او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و انتظام‌بخشی به مراکز نظامی، اصلاح امور مناطق شمال خوزستان، راه‌اندازی سازمان تبلیغات اسلامی، انتشار نشریه‌های انقلابی و توجه به فریضه نماز جمله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله مهم‌ترین مباحث طرح شده در فصل‌های 4 و 5 این کتاب است.

فصل ششم به واکاوی فعالیت‌ها و مجاهدت‌های مرحوم مخبر دزفولی در دوران دفاع مقدس اختصاص دارد.

موضوع فصل هفتم ذوق ادبی و طبع شعر و نمونه‌هایی از اشعار علامه مخبر است و در فصل هشتم، خصوصیات اخلاقی و رفتار اجتماعی علامه مخبر به صورت مشروح مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل نهم و پایانی این مجموعه هم به دوران بیماری و ارتحال علامه مخبر پرداخته شده است. در این فصل همچنین به انعکاس مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان و حضور گسترده مردم در این مراسم اشاره شده است.

«تاریخ‌شفاهی زندگی و مبارزات علامه شیخ عباس مخبر دزفولی» تالیف دکتر غلامرضا درکتانیان، از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

علامه فقید حاج شیخ عباس مخبر دزفولی در سال1347 هجری قمری در خانواده ای روحانی و در منطقه ای که اغلب ساکنانش اهل علم بودند به دنیا آمد.

پدرش مرحوم ملاغلامعلی مخبر دزفولی، از ذاکران مخلص حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بود.

وی علاوه بر این که در دزفول از واعظان خوب زمان خودش، محسوب می شد، در سرودن مراثی اهل بیت (ع) نیز ید طولائی داشت و تالیفات زیادی از ایشان برجای مانده است.

حاج شیخ عباس مخبر دزفولی در صبح جمعه هشتم فروردین ماه 1365 هجری شمسی مصادف با 18 ماه رجب 1408هجری قمری دیده از جهان فروبست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top