تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/08/09 - 00:04
کد خبر: 288525

گزارش سایت سوئیسی از «راهپیمایی زائران اربعین»

یک سایت سوئیسی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های دینی در دنیاست، از «شادی ایرانی‌های داوطلب خدمات‌رسانی» در این آیین، گزارش داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، وبسایت خبری «سوئیس اینفو» روز دوشنبه، یک روز قبل از فرارسیدن «اربعین حسینی 1440» گزارش کرد که ایرانی‌ها از اینکه در خدمت زائران اربعین هستند، خوشحالند. 

سوئیس ایفنو با چند مصاحبه به توصیف حال‌وهوای ایرانی‌ها پرداخت و نوشت: «علی نوجوکی» در یک چادر ساده در مرکز شهر مرزی مهران پشت یک دستگاه چرخ خیاطی نشسته و در حال خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی است  و معتقد است که این کارش از خود زیارت کربلاء هم بالاتر است». 

سوئیس اینو توضیح داد «شیعیان با تعداد بسیار بالا از غرب ایران از گذرگاه مهران به سمت کربلا می‌روند تا در سی‌ام اکتبر، سالروز اربعین [شهادت] امام حسین [-علیه‌السلام-] نوه رسول خدا را... گرامی بدارند». 

این وبسایت سوئیسی نوشت: راهپیمایی اربعین که هر سال در چنین زمانی از تقویم هجری [قمری] برگزار می‌شود، از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های دینی در جهان به شمار می‌رود. 

طبق این گزارش، مقامات عراقی روز یکشنبه (دو روز مانده به اربعین) اعلام کردند که 1.6 میلیون زائر ایرانی از مرزهای این کشور وارد عراق شده و راهی کربلا شده‌اند. کمیته سازمان‌دهی زیارت اربعین در ایران گفته که احتمال دارد دویست هزار نفر دیگر در خلال این چند روز وارد عراق شوند. 

نوجوکی می‌گوید «لباس و کوله‌پشتی‌هایی را که پاره شد می‌دوزم یا چادرهایی که بلند است کوتاه می‌کنم تا در مسیر روی زمین و گل‌ولای کشیده نشود».

به گفته این منبع سوئیسی، «صدها داوطلب در مهران برای خدمات‌رسانی به زائران تجمع می‌کنند و هر یک کاری را انجام می‌دهند. تعداد زیادی از آنان در چادرهایی هستند که نهادهای دولتی از ارتش گرفته تا بانک‌ها و وزارتخانه‌ها یا جمعیت‌های خیریه، بر پا کرده‌اند و خدمات و غذا و سرپناه ارائه می‌کنند». 

بنا بر این گزارش، برخی داوطلبان، سربند به زائران می‌دهند یا کمک می‌کنند سربندهایی مثل «یا حسین» «الامام المنتظر» (امام زمان) بر سر و پیشانی ببندند. همچنین روحانیونی هستند که قرآن در مسیر گرفته‌اند و عابران آن را برای تبرک می‌بوسند و عبور می‌کنند. روحانی «عمران سلطانی» در این خصوص می‌گوید که این کار را می‌کنم که زائران کربلا سالم و سلامت بروند و بازگردند». 

سلطانی می‌گوید که مثل علی نوجوکی از دو هفته قبل به مرز مهران رفته و با گروهی از روحانیون عزم کربلا دارد و در مرز به طور داوطلبانه کمک پلیس مرزی می‌کند و برای روز اربعین خود را به کربلا خواهد رساند. هم‌زمان سه روحانی دیگر روی تکه پارچه‌ای نشسته‌اند و کفش زائران را تمیز می‌کنند. یک روحانی دیگر به نام محسن محبی می‌گوید، «هیچ ثوابی بزرگ‌تر از خدمت به زائران امام [حسین علیه‌السلام] نیست. مهم نیست کفش چه کسی را پاک می‌کنم، یا مهم نیست به چه زبانی سخن می‌گوید یا اهل کجاست [مهم این است که زائر امام حسین است]. 

به نوشته سوئیس اینفو، مرز مهران مختص عبور زائران ایرانی نیست بلکه زائران از کشورهای دیگری مثل آذربایجان، گرجستان یا پاکستان نیز از آن به عراق می‌روند. در ابتدای حکومت صدام زیارت اربعین برای ایرانی‌ها ممنوع بود... حزب بعث حاکم بر عراق در آن زمان، لائیک بود.. بعد از سقوط نظام صدام در پی حمله عراق در سال 2003 و قدرت گرفتن شیعه در عراق، زائران ایرانی هم به کربلا بازگشتند. 

طبق این گزارش، سال‌هاست که شمار زیادی از ایرانی‌ها به مناسبت اربعین حسینی - با حمایت نهادهای دولتی ایران- به کربلا می‌روند.  محمد تقی گنجی روحانی ایرانی می‌گوید که زیارت امام حسین -علیه‌السلام- «راهپیمایی وحدت و همبستگی شیعه و سنی، فارس و عرب و همه مردم با همه تفاوت‌ها و گرایش‌هایشان است. این روحانی 46 ساله از شمال ایران به مهران آمده و در میان چادرهایی که با حمایت سپاه پاسداران برای زائران بر پا شده، غذا توزیع می‌کند. 

طبق گفته مقامات عراقی، شمار زائرانی که برای اربعین راهی کربلا شده‌اند - طی چند روز گذشته- از مرز پانزده میلیون نفر فراتر رفته است. مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که طرح‌های امنیتی برای تأمین امنیت زائران تاکنون موفق اجرا شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top