تعامل دقیق و نزدیک با ماشین مجازی جاوا حتی بهتر از خود زبان برنامهنویسی جاوا کوتاهترین پاسخی است که برای این پرسش میتوان ارائه کرد. کوتلین از کدهای کمتری استفاده کرده، از همه ویژگیهای مربوط به برنامهنویسی تابعی پشتیبانی کرده، مشکل اشارهگرهای مرجع تهی را برطرف کرده، بهخوبی میتواند مقادیر تهی را مدیریت کرده و در ارتباط با قابلیت همکاری با جاوا و اندروید در وضعیت 100 درصدی قرار دارد. ترکیب این ویژگیها با یکدیگر باعث شدهاند تا بهرهوری برنامهنویسان در زمان ساخت برنامهها در مقایسه با زبان جاوا افزایش پیدا کند. حتی یک تازهوارد به دنیای برنامهنویسی نیز میتواند با کمی صرف وقت ویژگیهای قدرتمند و جدیدی را که کوتلین برای ساخت برنامهها ارائه کرده، به شکل سادهای به کار ببرد.
با مراجعه به آدرس https://try.kotlinlang.org/ بدون نیاز به نصب چیزی روی کامپیوتر خود کوتلین (Kotlin) را آنلاین امتحان کنید. در این سایت یادگیری را با مطالعه و آزمایش، از طریق مثالهای ذکرشده شروع کنید و از طریق Kotlin Koans کار را ادامه دهید و در نهایت اگر به تمرین بیشتری نیاز دارید تمام مثالهای عملی کوتلین را امتحان کنید. هر دو بخش Problems و Koans در این وبسایت بخشهای آزمایشی را ارائه میکند و از شما میخواهد با کدنویسی به این آزمونها پاسخ دهید. دانش مورد نیاز برای کامل کردن بخش Problems در بخشهای قبل از آن پوشش دادهشده است. بخش Koans شامل لینکهایی به راهنمای کوتلین (Kotlin) است که به سوالات شما پاسخ میدهد. برای دریافت خدمات بیشتر به وبسایت Advent of Code به نشانی https://adventofcode.com/ ملحق شوید و با مراجعه به بخش مربوط به سایت Try Kotlin پاسخهای خود را کدنویسی کنید. با استفاده از حساب کاربری شبکههای اجتماعی خود میتوانید به هر دو سایت Kotlin و Advent of Code لاگین کنید.
علاوه بر گزینه استفاده آنلاین که بیشتر برای آموزش مفید است تا کدنویسی عملی، سایت رسمی زبان کوتلین (https://kotlinlang.org/) چهار گزینه محلی را برای توسعه توسط کوتلین (Kotlin) ارائه کرده است.
در سایت رسمی کوتلین یک راهنمای شروع به کار برای IntelliJ IDEA, Eclipse و کامپایلر خط فرمان وجود دارد. در این مقاله یک راهنمای بهنسبت کامل را برای کوتلین با استفاده از IntelliJ IDEA ارائه کردهایم. در اینجا ما از نسخه Ultimate استفاده کردهایم. اگر از نسخه رایگان Community استفاده میکنید، برای مشاهده نتایج حاصل از پردازش کدها میتوانید از محیطهای خط فرمان یا سایر برنامههای دیگر استفاده کنید. کار را با باز کردن IntelliJ IDEA و ساخت یک پروژه جدید آغاز کنید. برای سادگی کار توصیه میکنیم که با دستهبندی کوتلین و انتخاب Kotlin/JVM شروع کنید. بعدها میتوانید با کد یکسان پروژههای Kotlin/JS و Kotlin Multiplatform را هم امتحان کنید.
تمام محیطهای توسعه یکپارچه مبتنی بر IntelliJ این امکان را برای شما فراهم میکنند تا کدهای جاوای موجود خود را به کوتلین تبدیل کنید. در محیط آنلاین شما جاوا را کپی میکنید، سپس از پنجره Java بخش Convert را انتخاب و کد را پیست میکنید. در انتها دکمه مربوط را فشار میدهید تا به کوتلین تبدیل شود. بعد از تبدیل، کد کوتلین تولیدشده را انتخاب و کپی میکنید و این کد را به مقصد موردنظر خود پیست میکنید. IntelliJ IDEA و Android studio کار را از این هم سادهتر کردهاند. تنها کافی است کد جاوا را کپی کرده و داخل یک فایل کوتلین قرار دهید تا IDE بهطور خودکار آن را برای شما تبدیل کند.
Kotlin Koans (https://kotlinlang.org/docs/tutorials/koans.html) مجموعهای از کدهای تمرینی برای یادگیری فرامین کوتلین هستند.
یکی از متداولترین موارد استفاده از جاوا برای اپلیکیشن و سرورهای وب است. کوتلین نیز بهخوبی با این امکانات سازگار است. مطمئنا شما نمیخواهید بدون یک دلیل قانعکننده با هزاران خط از کد جاوا درگیر شوید، بنابراین مهم است که بتوانید ماژولهای جدید کوتلین را بدون نیاز به تغییر کدهای موجود به یک اپلیکیشن جاوا اضافه کنید.
دومین هدف پیدایش کوتلین برای استفاده توسط جاوا اسکریپت بوده است. شما میتوانید از جاوا اسکریپت تولیدشده برای دستکاری DOM و یا تولید گرافیک در یک وبسایت استفاده کنید. همچنین میتوانید این محتوای جاوا اسکریپت را در یک اپلیکیشن Node.js روی یک سرور یا دسکتاپ استفاده کنید. کوتلین و React بهطور ویژه از جاوا اسکریپت پشتیبانی میکنند. (https://github.com/JetBrains/kotlin-wrappers)
گوگل و JetBrains بهطور رسمی از کوتلین در Android Studio و IntelliJ IDEA پشتیبانی میکنند و در حال حاضر چندین اپلیکیشن بزرگ وجود دارد که یا بهطور کامل (Basecamp) یا بخشی از آن(Pinterest) به زبان Kotlin نوشتهشده است. یکی از اپلیکیشنهای بزرگ در این زمینه Keepsafe است که ابتدا به زبان جاوا نوشتهشده بود و بعد کاملا به Kotlin تبدیل شد و با این کار 30 درصد از حجم کدنویسی آن کاسته شد. بهمنظور توسعه اپلیکیشنها DVM (سرنام Android Dalvik Virtual Machine) در Kotlin شما اصولا به یکی از دو IDE اشارهشده در بالا به همراه Android SDK نیاز خواهید داشت.
با ادغام کوتلین و کامپایلر LLVM بدون وابستگی به یک ماشین مجازی در MacOS، لینوکس، ویندوز، iOS, WebAssembly و اندروید اپلیکیشنهای مستقل تولید کنید.