تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/08/15 - 20:20
کد خبر: 289455

سلیمی‌نمین در دانشگاه گرگان چه گفت؟

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: امروز بازگشت تفکر بازرگان را در دولت روحانی دوباره با اعتماد به آمریکا تجربه می‌کنیم و با وجود اینکه مذاکرات برای کشور هزینه داشت اما امروز به این نتیجه رسیدند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، عباس سلیمی نمین، ظهر امروز در همایش «آمریکا سراب تعامل فرآیند تقابل» که در پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، گفت: به دلیل کم کاری‌هایی که وجود دارد برخی از جوانان می‌خواهند آمریکا را تجربه کنند و اگر مسائل تاریخی در کشور تبیین نشود در یک چرخه تجربه مجدد خواهیم افتاد که این برای کشور بسیار پرهزینه است.

سلیمی نمین با بیان اینکه فردی که در دشمن شناسی دچار مشکل است می‌تواند دوباره دشمن را بر کشور مسلط کند، اظهار کرد: ما به جای اینکه تفکر نهضت آزادی را نقد کنیم گمان کردیم با حذف معادلات سیاسی می‌توان آن را بر طرف کرد، اما امروز بعد از دو دهه تفکر نهضت آزادی با یک تابلو جدید با همان تفکر وارد شدند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: امروز بیش از هر زمان حساسیت امام راحل را در مورد نهضت آزادی درک می‌کنیم چرا که امام معتقد بود بازرگان فردی محترم است، اما به درد قدرت نمی‌خورد، اگر این تفکر به قدرت برسد در حقیقت دشمن به قدرت خواهد رسید.

وی ادامه داد: در دوره رضا شاه آمریکایی‌ها تلاش کردند وارد حوزه نفت ایران شوند و در دهه ۲۰ علی رغم اینکه متفقین ایران را اشغال کرده بودند انگلیسی‌ها به روسی‌ها و آمریکایی‌ها اجازه انعقاد تفاهم نامه ندادند.

سلیمی نمین ادامه داد: در زمان نهضت ملی شدن صنعت نفت انگلیسی‌ها توان مالی و سیاسی برای تداوم سلطه جهانی را نداشتند و رو به ضعف بودند و نمی‌توانستند به تنهایی کودتا را در ایران دنبال کنند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران دهه‌ای که منجر به ظهور ۱۵ خرداد شد را یک فرصت استثنایی دانست و اظهار کرد: در این دهه جنبش اسلامی رشد خوبی داشت و اقداماتی که از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به همراه داشت.

وی با بیان اینکه در اتفاقات ۱۶ آذر آمریکایی‌ها سعی داشتند تا جنبش دانشجویی را سرکوب کنند، اظهار کرد: اگر چه در دهه ۴۰ موضوع سرکوب کردن نیرو‌های مردمی وجود داشت، اما در لایحه‌های پنهان جامعه فعالیت‌های بسیاری زیادی انجام می‌شد.

سلیمی نمین یادآور شد: افزایش قیمت نفت یکی از اشتباه‌های آمریکا بود که باعث تغییرات بنیادی در ایران شد و در آن زمان آمریکایی‌ها به نوعی دستگاه پهلوی را کنترل می‌کردند تا منافع بلند مدت شان تامین شود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه شاه در ایران یک نقطه اتکاء جدی برای اسرائیل بود، گفت: ایران نقش تعیین کننده‌ای برای تثبیت اسرائیل در منطقه داشت و از همین رو همواره سعی می‌کردند تا با شاه ایران از در دوستی وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه مسائلی در ابتدای پیروزی انقلاب وجود دارد که همه آن‌ها مربوط به دشمن شناسی می‌شود، افزود: بعد از دولت شاه پهلوی خوش بینی به دولت آمریکا بزرگترین ضعف دولت بازرگان بود.

سلیمی نمین بیان داشت: بر اساس مستنداتی که در ۱۳ آبان وجود دارد نشان می‌دهد آمریکا حتی در دولت بازرگان هم به دنبال کودتا بود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران یادآور شد: بر اساس تحقیقات انجام شده اگر جوانان در سال ۵۸ سفارت آمریکا را در ایران از کار نمی‌انداختند طرح کودتای نوژه با موفقیت انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه امروز بازگشت تفکر بازرگان را در دولت روحانی دوباره با اعتماد به آمریکا تجربه می‌کنیم، گفت: دولت روحانی در شرایط جدید دوباره سعی کرد اعتماد آمریکا را تجربه کند و با وجود اینکه برای کشور هزینه داشت، اما امروز به نتیجه خوبی رسیدند و اعلام کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست و امروز باید این اظهارات را تابلو کرد نه آنکه با آن مقابله کرد.

سلیمی نمین در پایان خاطرنشان کرد: باید این بی اعتمادی به آمریکا در کشور را به یک باور تبدیل کنیم نه آنکه با منازعه و دعوا اثرات مثبت آن را از بین ببریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top