تاریخ انتشار: جمعه 1397/08/18 - 10:06
کد خبر: 289597

دانشگاه در هفته ای که گذشت

تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در صنعت بیمه که بر اساس تفاهم‌نامه هفته گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیمه مرکزی، خبر خوبی بود که شرکت‌های دانش‌بنیان را دلخوش کرد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، تفاهم نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیمه مرکزی برای دانش‌بنیان‌ها خبر خوبی بود که در هفته گذشته انجام شد.

بر اساس این تفاهمنامه و در راستای سیاست‌های توسعه اقتصاد دانش بنیان برای بهبود کیفیت محصولات و زمینه سازی مناسب برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در صنعت بیمه این تفاهنامه به امضاء رسید.

تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در صنعت بیمه، بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها برای حل چالش‌های صنعت بیمه و طراحی و عرضه پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان از جمله اهداف این تفاهمنامه است.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در ایجاد مراکز نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان تخصصی صنعت بیمه و همچنین فراهم کردن امکانات لازم برای دسترسی به سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مربوط به شرکت‌های دانش بنیان از جمله وظایفی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید آنها را انجام دهد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم امضای تفاهم‌نامه گفت: ارتباط معاونت علمی با بیمه مرکزی از 4 سال پیش آغاز شده است، برای توسعه اقتصاد دانش بنیان به زیرساخت و بسترهای مناسبی نیاز داریم که باید با همکاری یکدیگر زمینه سازی ایجاد این بسترها را فراهم کنیم.

وی افزود: شرکت‌ها برای فروش محصولات خود نیاز به ضمانت‌های خاص دارند که این ضمانت‌ها در قالب بیمه برای فروش محصولاتشان به آنها تعلق می‌گیرد.

ستاری گفت: تضمین فروش محصولات یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت‌ها و استارت آپ‌ها است و برای ورود محصولات و شرکت‌ها به بازار و ایجاد خدمات نوآورانه که منجر به دسترسی مردم به محصولات می‌شود، باید زمینه‌های بیمه‌ای لازم را فراهم کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته تراکنش فینتک بیش از 130 هزار میلیارد تومان بوده است البته در این میان بازیگرهای سنتی مانند بانک و صندوق‌های مختلف وجود دارند که امروز بانک‌ها هم به بحث استارت آپ‌ها وارد شده‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ارائه سرویس‌های جدید و در اختیار گذاشتن آنها برای شرکت‌های دانش بنیان و همچنین ورود استارت آپ‌ها به فضای بیمه‌ای از جمله بخش‌های مهمی است که در این تفاهمنامه پیش بینی شده است.

* تأثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی کنکوری‌ها در آزمون سراسری ۱۳۹۸

در چهاردهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب شد که سوابق تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از طریق آزمون سراسری در سال ۱۳۹۸ با حداکثر ۳۰ درصد تأثیر مثبت درنظر گرفته شود.

در این جلسه که با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو برگزار شد، مصوب شد که در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سال ۹۸ به بعد حداقل ۸۵ درصد ظرفیت کل آموزش عالی صرفاً از طریق سوابق تحصیلی و خارج از فرایند کنکور سراسری انجام می‌شود.

براساس این گزارش، آیین‌نامه اجرایی این مصوبه حداکثر تا یک ماه آینده در سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و برای تصویب به شورای سنجش و پذیرش ارائه می‌شود. این آیین‌نامه باید قبل از ثبت‌نام کنکور سراسری اطلاع‌رسانی شود.

براساس این گزارش، همچین در پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به روش پذیرش با آزمون در سال ۱۳۹۸، سوابق تحصیلی با حداکثر ۳۰ درصد تاثیر مثبت ملاک قرار می‌گیرد.

در این جلسه مصوب شد که به منظور پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای سال ۱۳۹۹ به بعد در رشته محل‌های با آزمون، میزان و نحوه سوابق تحصیلی، حداکثر ظرف یک ماه توسط کارگروه تهیه و برای تصویب و اعلام به شورای سنجش و پذیرش ارائه شود.

* پاسخ نخبگان ایرانی به آمریکا با رونمایی از ۲ دستاورد شرکت ‌های دانش‌بنیان تحریم‌شده

منصور غلامی روز دوشنبه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران حضور یافته و از مراکز مختلف آن بازدید و 2 دستاورد مهم را رونمایی کرد.

غلامی در این دیدار از پژوهشکده کشاورزی، آزمایشگاه‌ سلول‌های بنیادی، آزمایشگاه بافت ریز ازدیاد گیاهان دارویی و تزئینی، پژوهشکده بیوتکنولوژی، مرکز کلکسیون میکرو ارگانیسم‌های صنعتی ایران (ویژه نگهداری و حفظ منابع زیستی جهت ارائه به مراکز صنعتی و پژوهشی و دانشگاهی)، پژوهشکده زیست فناوری، پژوهشکده بیوتکنولوژی (تولیدکننده انواع آنتی‌بیوتیک‌ها)، شرکت دانش‌بنیان سرو هیدرولیک پویا و بکر پارت خاورمیانه بازدید کرد.

در این بازدید از «شیر الکتروهیدورولیک» و «نازل سوخت پاش هواپیما» که در ایران فقط دو شرکت آن را تولید می‌کنند و برای اولین بار توسط شرکت دانش بنیان «سرو هیدرولیک پویا» تولید شد، رونمایی شد.

غلامی همچنین پای سخنان جوانان فعال شاغل در این شرکت نشست؛  جوانان گفتند: دانش موجود در این شرکت بیش از ۴۰ میلیون دلار در شرایط غیر تحریمی ارزش دارد ضمن اینکه در مجموع از دانش ساخت، نخبگان ایرانی توانسته‌اند به تعمیرات برسند و ۴ مسئول این شرکت از سازمان هواپیمایی کشوری مجوزهای لازم برای بهره‌برداری را گرفته‌اند.

وزیر علوم با حضور در یک شرکت دانش‌بنیان دیگر به نام شرکت بکر پارت خاورمیانه از ساخت و بومی‌سازی رادیو VHF و AM که ویژه پرنده‌های هوایی (غیرنظامی) است رونمایی کرد. این محصول از قطعات حساس و تحریمی به حساب می‌آید و در حقیقت می‌توان گفت این شرکت زائیده تحریم‌هاست که توانسته در کنار ۱۵ شرکت دیگر انجمنی را برای تأمین نیازهای هوایی ایران تأسیس و در این زمینه فعالیت مشترک داشته باشد.

یکی از مسئولین این شرکت به غلامی در خصوص این دو محصول اینگونه توضیح داد که یکسال است این رادیو در هلی‌کوپترهای ناجا نصب و هواناجا از آن بهره‌برداری می‌کنند ضمن اینکه پرنده‌های هوانیروز ارتش هم درخواست استفاده از این محصول را داده‌اند، این در حالیست که این دستگاه با یک سوم قیمت مشابه خارجی در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

در بخش دیگری از این شرکت جعبه سیاه هلی‌کوپتر توسط جوانان این مرز و بوم ساخته شده است که تائیده آن توسط پنها (پشتیبانی و نوسازی هلی‌کوپتری ایران) داده شده و حدود ۴۳۰ بار تست نهایی شده است، این در حالیست که این محصول روز گذشته در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و رونمایی از آن پیام خوبی را به طرف خارجی اعلام خواهد کرد. گردش مالی ۲۰۰ میلیاردی این ۱۵ شرکت دانش‌بنیان با حضور ۲۵۰ کارمند توانسته نقطه امیدی برای پشتیبانی هوایی به حساب آید.

در بخشی از این دیدار تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های هاب هوایی را به وزیر علوم  ارائه و از او خواستند که در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

* آمادگی دانشگاه تهران برای اعطای بورسیه به دانشجویان برجسته اسپانیا

محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر توسعه دیپلماسی علمی از طریق سفیران این بخش به منظور توسعه روابط بین کشورها و پررنگ‌تر شدن نقش آن گفت: این دانشگاه با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آمادگی دارد که بورسیه‌هایی را به دانشجویان برجسته اسپانیا اعطا کند.

*ضوابط پذیرش فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه ای در کنکور سال 98 بررسی شد

نشست بررسی و تصمیم گیری در مورد ضوابط پذیرش فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای در کنکور سال 98  دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

در این نشست جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش کشور، حسینی مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش، دور اندیش مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی فنی و حرفه ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش در جلسه هیأت رییسه دانشگاه نشست بررسی و تصمیم گیری در مورد شرایط شرکت و ضوابط پذیرش فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در آزمون های مرتبط سال 98 در سالن جلسات دفتر ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای هیأت رییسه دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد، جمالی گزارشی آماری و تحلیلی از ظرفیت پذیرش دانشجو، متقاضیان و پذیرفته شدگان سال های 92 تا 96 براساس رشته، استان و کد رشته محل ارائه‌ و تأثیر نظام 3-3-6 آموزش و پرورش بر نظام آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص نوسازی و بهسازی تجهیزات کارگاه ها و آزمایشگاه های مراکز تابعه، مطالعه و بروز رسانی رشته های نوین مورد نیاز بازار کار و تغییر و به روز رسانی برنامه ریزی درسی آموزش های عالی فنی و حرفه ای مطالبی را بیان کرد.

* حمایت از 106 پژوهشگر و محقق ایرانی

کمیته تخصصی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در آخرین جلسه خود طرح های ارسالی از کارگروه های مختلف صندوق را بررسی کرد و حمایت از 106 طرح را تصویب کرد که از این تعداد 66 طرح پژوهشی، 8 طرح پژوهشی تفاهم نامه ای، 25 طرح پسا دکتری و 7 طرح پسا دکتری تفاهم نامه ای است. حمایت از طرح های پژوهشی بنیادی و کاربردی پژوهشگران یکی از خدماتی است که صندوق ارائه می دهد تا کمکی به پیش برد مرزهای دانش و حل مسائل اساسی کشور باشد. 

کمک به اجرای طرح های تحقیقاتی، حمایت از دوره های پسا دکترا و حمایت از طرح های تحقیق و توسعه از خدماتی است که صندوق به پژوهشگران سراسر کشور ارائه می دهد تا شاهد توسعه علم و فناوری در کشور باشیم. چرا که بسیاری از این طرح ها دارای ایده، خلاقیت و نوآوری هایی است که حرکت به سوی پیشرفت و شکوفایی را تسهیل می کند.

* انتصاب آموزش عالی

با حکم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛ حمید لطیفی به‌عنوان دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک، ساخت و مواد پیشرفته منصوب شد و از زحمات محمدصادق ذبیحی دبیر ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی و همچنین محمود مهرداد شکریه دبیر پیشین ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته قدردانی و تشکر شد. 

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی، علی اکبر حسینی سده را به سمت «دبیر یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی؛ تیتر ۱۱» منصوب کرد.

با حکم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، منوچهر منطقی به عنوان دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته منصوب شد و از زحمات محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی قدردانی شد.

* امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه آزاد و ستاد مبارزه با مواد مخدر

 تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر به امضای حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر رسید.

* پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال۹۶ دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای پرداخت شد

دانشگاه فنی و حرفه ای از پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۶ این دانشگاه به صورت یکجا خبر داد.

این دانشگاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: «پیرو تأییدیه و تخصیص اعتبار معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با حول و قوه الهی و با اهتمام و پیگیری­‌های مستمر رئیس و مدیران دانشگاه فنی و حرفه ­ای، همچنین همراهی و مساعدت مدیران سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۶ دانشگاه فنی و حرفه ای  به صورت یکجا و طی یک پرداخت به حساب ایشان واریز شد.

بنابراین گزارش پیش از این مقرر شده بود تامین اعتبار پاداش بازنشستگان دانشگاه فنی و حرفه ای در سه مرحله و به صورت مساوی طی ماه های مهر، آبان و آذر توسط خزانه داری کل کشور تأمین و تخصیص یابد.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top