تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/08/20 - 09:42
کد خبر: 289897

۱۵ ایرادی که دانشجویان به یک طرج جنجالی مجلس گرفتند؛

حرف حساب تشکل‌های دانشجویی درباره طرح افزایش حداقل سن ازدواج

حرف حساب تشکل‌های دانشجویی درباره طرح افزایش حداقل سن ازدواج

برخی موافقان طرح افزایش حداقل سن ازدواج با تأکید بر اینکه کودک در سن 10 تا 15 سالگی در حال رشد بدنی است، بروز بیماری‌های مرتبط با حاملگی را از پیامدهای ازدواج زودهنگام دختران برمی‌شمارند9. طبق نظر ایشان، عفونت و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و عوارض زایمانِ بیشتر ازجمله عوارض ازدواج زودهنگام به شمار می‌رود

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهارشنبه 4 مهرماه یک فوریت طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. به موجب این ماده واحده و تبصره‌ آن، حداقل سن ازدواج برای دختران به 16 سال تمام شمسی و برای پسران به 18 سال تمام شمسی افزایش می‌یابد. براساس این مقرره، دختران بین سنین 13 تا 16 سال و پسران 16 تا 18 ساله در صورت اخذ اذن سرپرست‌شان که مبتنی‌بر رعایت مصلحت آنها صادر شده باشد و این موضوع به تشخیص دادگاه برسد و به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای ازدواج با نظر پزشکی قانونی می‌توانند ازدواج کنند اما برای دختران کمتر از 13 سال و پسران زیر 16 سال ازدواج مطلقا ممنوع است.

این فوریت طی هفته های اخیر با واکنش های متفاوتی همراه بوده است، موافقان آن را یک گامی روبرو جلو در رفع مسائل کودک آزاری میدانند و مخالفان آن را ناقص و در خلاف آزادی فردی عنوان می کنند. در این بین تشکل های دانشجویی نیز نقدهای مختلفی نسبت به این طرح داشته اند.

** 9 ایراد نسبت به توجیهات
دهم مهر، 15 تشکل دانشجویی در نامه ای به به نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس ایرادات پژوهشی خود را نسبت توجیهات این طرح عنوان کردند، در بخشی از این نامه آمده است:  پس از بررسی و مطالعه مصاحبه‌های انجام‌شده با افراد ایرانی و خارجی و همچنین مطالعه اسناد بین المللی که بر منع ازدواج افراد زیر 18 سال تاکید دارند، به چند مورد از مهم‌ترین دلایل و توجیه‌های مخالفت با ازدواج افراد زیر ۱۸ سال اشاره شده است. همچنین با بررسی آمار و ارقام ارائه‌ شده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط صحت و سقم این دلایل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند. اطلاعات کامل‌تر در پژوهش ضمیمه شده به نامه (پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس) آمده است.

** بیشتر بخوانید// چرا مصوبه حداقل سن ازدواج واقعی نیست

توجیه اول: بالا بودن نرخ مرگ و میر مادران جوان!
به عقیده برخی از موافقان طرح افزایش حداقل سن ازدواج، ازدواج‌های زیر 18 سال سبب بروز مشکلات جسمی برای زوجین خواهد شد1. ایشان بر چند برابر بودن میزان مرگ ‌و میر مادران زیر ۲۰ سال2 (و زیر ۱۵ سال3) و بالا بودن عوارض جسمی بارداری برای آنان4 تأکید دارند. این ادعاها در حالی است که به گفته متخصصان، بارداری دختران پس از سن بلوغ بلامانع است و نیز آمار‌های ارائه شده غیر واقعی هستند.

توجیه دوم: بروز بیماری‌های جسمی و جنسی حاصل از مقاربت زودهنگام!
به گفته برخی از موافقان این طرح، مقاربت زودهنگام سبب آسیب‌های جسمی و نیز آسیب پذیری بیشتر در برابر عفونت‌هایی چون HIV می‌شود. این موارد در حالی مطرح می شوند که احتمال بروز آن‌ها در شرایطی که فرد پیش از ازدواج رابطه‌ جنسی خارج از چارچوب خانواده را تجربه نکرده باشد، بسیار ناچیز بوده و در نتیجه امکان انتقال بیماری‌های مقاربتی به همسر بسیار پایین خواهد بود.

توجیه سوم: ابتلای بیشتر به بیماری‌های زنانه، ناباروری و سقط جنین بیشتر در حاملگی‌های زیر 18 سال!
برخی موافقان طرح افزایش حداقل سن ازدواج با تأکید بر اینکه کودک در سن 10 تا 15 سالگی در حال رشد بدنی است، بروز بیماری‌های مرتبط با حاملگی را از پیامدهای ازدواج زودهنگام دختران برمی‌شمارند9. طبق نظر ایشان، عفونت و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و عوارض زایمانِ بیشتر ازجمله عوارض ازدواج زودهنگام به شمار می‌رود.(
متن کامل از اینجــا)

بیشتر بخوانید// قانون‌گذاران عوام‌گرا

** درخواست اصلاح طرح
انجمن مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه نیز اواخر مهرماه در نامه ای به نمایندگان مجلس خواستار اصلاح این مصوبه شدند، در بخشی از این نامه آمده است: در قسمت چهارم مقدمه طرح مدعی شده اند که ازدواج باعث محرومیت از تحصیل می شود که این ادعا، چیزی بیش از یک بزرگنمایی نیست و بنا به آمارهایی که از سوی مسئولین آموزش و پرورش ارائه شده است هرساله حدود ۷۰۰ نفر از ۱۴۰۰۰۰ نفر یعنی کمتر از نیم درصد این کودکان به دلیل ازدواج ادامه تحصیل نداده اند. اگر نمایندگان محترم واقعاً دغدغه محرومیت از تحصیل دانش‌آموزان کشور را دارند از بزرگنمایی در این مسئله دست برداشته و طرحی نیز برای ۹۹.۵ درصد عوامل باقی مانده که بنا به گزارش های رسمی وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی شامل عواملی مانند فقر، معلولیت و عدم امکانات برمیگردد نیز فکری کنند.(متن کامل از اینجــا)

** درخواست علوم پزشکی ها
و در نهایت روز گذشته 25 تشکل دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به این طرح ایرادات پزشکی آن را مطرح کردند، در بخشی از این نامه آمده است: " طرح مذکور با مطرح کردن بحرانهای صناعی و ایجاد محدودیت برای ازدواج زیر 18 سال 30درصد زوجین را از رسیدن به حق شرعی و قانونی خود منع میکند و حداقل سن ازدواج را افزایش می دهد. این طرح با هدف قرار دادن کانون خانواده سبب کاهش نرخ و امکان باروری سالم بانوان، افزایش فساد و بی بندوباری در جامعه و هدایت خانواده ها به سمت تک فرزندی می شود. سلامت نسل آینده ساز ایران را به خطر انداخته و فردای کشورمان را تهدید میکند".(متن کامل از اینجــا)

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top