تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/08/20 - 20:56
کد خبر: 289979

بی‌تدبیری مسئولان دانشگاه آزاد رباط کریم دردسر ساز شد

انتشار کلیپ‌هایی از شیطنت‌های دانش‌آموزان هنرستان سما رباط کریم در فضای مجازی، چالش‌های بین دانشجویان و دانش‌آموزان این دانشگاه را تبدیل به معضلی کرد که اساس آن از بی‌تدبیری مسئولان دانشگاه نشأت می‌گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیاست‌های دانشگاه آزاد رباط کریم این روز‌ها برای دانشجویان و مسئولان دانشگاهی در واحد رباط کریم دردسر‌هایی ایجاد کرده است. دانشگاهی با ظرفیت پذیرش ۷ هزار دانشجو، این روز‌ها فقط سه هزار دانشجو دارد و مدیران دانشگاه آزاد، آن را با واحد پرند ادغام کردند؛ اما هنوز این ظرفیت دانشگاهی در رباط کریم، با وجود مجهز بودن به امکانات مختلف، کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت دانشجو در خود دارد و برای جبران کسری و استفاده از تجهیزاتی که درآمدزایی ندارند، باید فکری کرد.

به گفته مسئول راه اندازی مدارس سما در دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم، تصمیم استفاده از فضای دانشگاهی واحد رباط کریم برای هنرستان پسرانه در دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم، از اسفند ۹۶ گرفته شد؛ البته از اسفند ۹۶ مسئولان دانشگاه رباط کریم پروسه اداری تأسیس هنرستان در بخشی از دانشگاه را آغاز کردند؛ پروسه‌ای که تا اواخر مرداد سال آینده ادامه پیدا کرد.

اما برخی حضور دانش‌آموزان در کنار دانشجویان را مایه تخفیف جایگاه دانشگاه دانستند و نسبت به این مسئله به صورت غیرمستقیم و در فضای مجازی اعتراض کردند تا اینکه ابتدای مهر اولین دوره هنرستان سما در گوشه‌ای از فضای دانشگاهی دانشگاه آزاد واحد رباط کریم فعالیت خود را آغاز کرد و باعث بروز چالش میان دانشجویان و هنرجویان شد.

تقابل میان دانشجویان و دانش‌آموزان در این دانشگاه با فضاسازی قبلی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده بود، برخورد‌هایی دور از انتظار در فضای دانشگاهی ایجاد کرد که در نهایت روابط اجتماعی را در این دانشگاه دچار چالش‌های جدی کرد؛ اخباری از ایجاد مزاحمت هنرجویان پسر برای دختران دانشجو منتشر شد و فضا را ملتهب‌تر کرد.

دیوارکشی دیرهنگام منجر به تقابل میان فضای دانشگاهی و دانش آموزی شد

مهراد کچویی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رباط کریم در گفتگو با خبرنگار دانشجو به وجود برخی از این مشکلات اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر جداسازی مسیر رفت‌وآمد دانشجویان و هنرجویان کمی با سرعت بیشتری انجام می‌شد، یا حداقل پذیرش هنرجو با یک سال تأخیر صورت می‌گرفت تا زمان کافی برای ایجاد بستر‌های مورد نیاز، وجود داشته باشد، تلاقی و رویارویی دانشجویان و هنرجویان کمتر می‌شد.

کچویی با اشاره به اینکه تقریبا جداسازی این دو محدوده تا کنون انجام شده و بخش‌های جزئی باقی مانده است، ادامه می‌دهد: حکم ریاست دانشگاه آزاد پرند و رباط کریم در تابستان ۹۷ ابلاغ شده و در این مدت با کمی تأخیر فضاسازی‌هایی برای مواجهه کمتر بین هنرجویان و دانشجویان صورت گرفت و از طرف دیگر حراست این واحد نیز با افزایش ساعات شیفت خود در فضای دانشگاهی گشت زنی می‌کرد تا آرامش در محیط دانشگاه برقرار باشد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رباط کریم با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی تا اواخر مهرماه، تلاقی دو قشر دانشجو و دانش آموز در هر صورت باعث به وجود آمدن چالش‌هایی شده بود، ادامه می‌دهد: به هر حال دانش‌آموزان با توجه به اقتضای سنی خود تمایل دارند تا در برابر دانشجویان خودی نشان دهند و از طرف دیگر دانشجویان هم از دانش‌آموزان انتظار احترام و برخورد مناسب تری دارند و همین باعث لفاظی‌هایی در محیط دانشگاه شد.

کچویی به چند مزاحمت لسانی از طرف دانش‌آموزان این هنرستان پسرانه برای دختران دانشجو اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این هم، برخی از این دانش‌آموزان در فضای مجازی با انتشار تصویر سلاح سرد تلاش کردند که دانشجویان را تهدید کنند و دانشجویان نیز به این حرکت آنان از همان فضای مجازی پاسخ دادند!

وی با بیان اینکه این سلسله اتفاقات رخ داد و در پاره‌ای موارد به واسطه‌ی فضای مجازی بزرگنمایی هم شد، ادامه می‌دهد: تمامی این موارد باعث شد تا مسئولان دانشگاه با سرعت و اهتمام بیشتری نسبت به جدا سازی این دو محل اقدام کنند؛ به طوری که امروز خود شاهد این موضوع بودم که تقریبا کار جداسازی تمام شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ادامه می‌دهد: جداسازی بخش دانشگاهی و هنرستانی دانشگاه تاحدودی تمام شده؛ اما امیدواریم مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد قبل از عملیاتی کردن اینگونه تصمیمات خود، تمام ابعاد آن را ارزیابی کنند.

سیاست ایجاد واحد‌های مدرسه و هنرستان در کنار واحد‌های دانشجویی دانشگاه آزاد، چندسالی است دنبال می‌شود و مدارس سما در جوار اغلب واحد‌های دانشگاه آزاد خودنمایی می‌کنند.

در حال حاضر مشکلی وجود ندارد

سیدعبدالله میرغیاثی، رئیس دانشگاه آزاد پرند و رباط کریم، حضور مدرسه و هنرستان را در کنار واحد‌های دانشگاهی برای فضای کلی دانشگاه مفید می‌داند و می‌گوید: مدارس سما به دنبال مهارت افزایی هستند و سیاست مدارس سما این است که علاوه بر معرفت دادن به دانشجویان در حوزه‌های مختلف علمی، افرادی دارای مهارت را در جامعه تربیت کنند.

میرغیاثی به ظرفیت‌های دانش آموزی در رباط کریم و پرند اشاره می‌کند و می‌گوید: جمعیت دانش‌آموزان این دو شهرستان حرف اول را در استان تهران می‌زند؛ یعنی در آینده متقاضیان تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم در این دو شهرستان بسیار بالا خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم با اشاره به اینکه محوطه دانشگاه رباط کریم پیش از این پاسخگوی هفت هزار دانشجو بوده و اکنون تنها سه هزار دانشجو دارد، ادامه می‌دهد: محوطه دانشگاه بسیار بزرگ است و اگر در حوزه دانشجویی به دلیل تعدد واحد‌های دانشگاهی همجوار، موفق به جذب دانشجو نمی‌شویم، در جذب دانش آموز و هنرجو در مدارس سما جدی‌تر وارد می‌شویم.

وی با بیان اینکه اکثر رشته‌های دانشگاهی در واحد پرند، در حوزه‌های فنی و مهندسی است، ادامه می‌دهد: اگر ما فضایی ایجاد کنیم که دانش‌آموزان برای حضور در رشته‌های فنی لازم نباشد، به شهرستان‌های مجاور برود، سیاست بدی نیست.

میرغیاثی با بیان اینکه مدارس سما بخشی از باری را که روی دوش آموزش و پرورش است، کاهش می‌دهد، می‌گوید: ما در مهرماه توانستیم ۵۲ هنرجو جذب کنیم که این نیاز بالای این منطقه به وجود هنرستان و مدرسه را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه درصدد رفع تمام نواقص هستند، می‌گوید: در حال حاضر فضا مستقل و جدا شده و هیچ مشکلی وجود ندارد؛ با این حال دستور دادم؛ حتی اگر یک شیشه مشرف به فضای دانشگاهی در محوطه هنرستان وجود داشته باشد، آن را هم مات کنند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم مطالب منتشر شده در فضای مجازی را شیطنت افرادی می‌داند که نسبت به راه اندازی مدارس سما مخالف بودند و می‌گوید: مطالب منتشر شده اغراق آمیز بوده و قصد ایجاد التهاب در فضای دانشگاه را داشته اند.

سندی برای ایجاد مزاحمت وجود ندارد

توسلی، مسئول مدارس سما در دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم معتقد است آنچه در این دانشگاه رخ داده، تنش و مشکل نیست؛ بلکه سوءتفاهمی است که باید رفع شود.

توسلی با بیان اینکه احداث مدرسه یا هنرستان در رباط کریم، به ما امکان برگزاری دوره‌های فوق العاده با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای را می‌دهد، می‌گوید: این موضوع برای دانشجویان امتیاز محسوب می‌شود، چون مدرکی که از این سازمان دریافت کنند، اعتبار بین المللی دارد.

وی با اشاره به اینکه برمبنای اساس نامه سازمان سما، واحد‌های دانشگاه آزاد می‌توانند برای کمک به آموزش و پرورش مدارسی از پیش دبستانی تا دبیرستان و هنرستان احداث کنند، ادامه می‌دهد: همچنین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان با رشته‌های دانشگاهی بیشتر آشنا می‌شوند.

مسئول مدارس سما در دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم می‌گوید: از اسفند ۹۵ که در این سمت در دانشگاه پرند مشغول به کار شدم، در بحث تأسیس مدرسه سما نتوانستیم ساختمان مناسبی در شهر پرند پیدا کنیم و به همین دلیل پس از ادغام دو دانشگاه پرند و رباط کریم، پیگیری‌های خود را برای احداث مدرسه‌ای در این شهرستان ادامه دادیم.

وی با اشاره به الزاماتی که در انتخاب ساختمان مدرسه از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس مطرح است، بیان می کند: روی این موضوع که فضای مدرسه از دانشگاه جدا باشد، حساسیت داشتیم و از اسفند ۹۶ پروسه اداری برای دریافت مجوز تأسیس مدرسه در ساختمان دانشگاه را دنبال کردیم که تا مرداد امسال این پروسه اداری طی شد.

توسلی ادامه می‌دهد: دیوارکشی بین هنرستان و دانشگاه از شهریور آغاز شد؛ اما پیش از همه این اتفاقات، در فضای مجازی دیدیم که هجمه زیادی به تأسیس هنرستان در دانشگاه آغاز شده بود.

وی می افزاید: در جلسه‌ای با کارمندان واحد رباط کریم بخش نامه‌های سازمانی را تشریح کردیم و همکاران مطلع شدند که در تأسیس این مدارس سیاست‌هایی وجود دارد.

مسئول مدارس سما در دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم می‌گوید: اولین کار ما این بود که فضای کلاس‌ها و راهرو‌ها را از هم تفکیک کنیم و ما دقیقا راهرو‌ها و راه پله را محدود کرده و ورودی جداگانه‌ای اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی، دیوار بین محدوده دانشگاه و محدوده هنرستان تکمیل نشده بود، ادامه می‌دهد: با حساسیت‌هایی که در فضای مجازی ایجاد شده بود، برخی از دانشجویان از پنجره یکی از کلاس‌ها که به حیاط مدرسه مشرف شده بود، از دانش‌آموزان فیلم برداری کرده بودند.

توسلی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان هنرستان، پسر هستند و شیطنت می‌کنند؛ اما برخورد ما با این شیطنت‌ها به شدیدترین شکل ممکن بود به این صورت که دانش‌آموزان متخلف چند روز از حضور در کلاس محروم شدند و از آنان تعهد کتبی گرفتیم که دوباره چنین رفتاری را بروز ندهند و همچنین موضوع به والدین این دانش‌آموزان اطلاع داده شد.

وی به این نکته اشاره می‌کند که شیطنت دانش‌آموزان در حیاط مدرسه آیا مزاحمت برای دختران دانشجو ایجاد می‌کند؟ ادامه می‌دهد: اگر کسی سندی مبنی بر ایجاد مزاحمت برای دانشجویان دارد، بیاورد تا ما به شدت با فرد خاطی برخورد کنیم.

مسئول مدارس سما در دانشگاه آزاد واحد پرند و رباط کریم با تأکید بر اینکه وقوع مزاحمت برای دانشجویان را رد نمی‌کنم، می‌گوید: اما اتفاق افتادن آن را هم تأیید نمی‌کنم، چون سندی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به دانشجویان گفته ام که اگر دانشجویان شاهد هرگونه تخلفی از سوی دانش‌آموزان بودند، حتما از آن عکس و فیلم تهیه کنند.

توسلی تأکید می‌کند: دانش‌آموزان به دلیل بی اطلاعی در محوطه دانشگاه تردد داشتند که مؤکدا به آنان گفته ایم که از تردد در محدوده دانشگاه خودداری کنند که اگر این کار را انجام دهند، به این معنی است که می‌خواهند از دانشگاه اخراج شوند.

وی با بیان اینکه در این شرایط اولیای دانش‌آموزان هم به ما اعتراض کرده اند، گفت: والدین فرزندان خود را رها نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند در فضای مدرسه و هنرستان هر کاری که می‌خواهند، انجام دهند.

به نظر می‌رسد آنچه باعث شده بیش از همه در این واحد دانشگاهی مشکلاتی را ایجاد کند، عجله مسئولان دانشگاه برای جذب دانش‌آموز و هنرجو در هنرستان و درآمدزایی برای دانشگاه بوده است؛ در حالی که اگر پیش از ثبت نام از دانش‌آموزان، زیرساخت‌های لازم برای حضور آنان در فضای دانشگاهی فراهم می‌شد، فرصت برای ایجاد چنین چالش‌هایی از بین می‌رفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top