تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/08/21 - 13:12
کد خبر: 290084

مسئولین واحد خواهران دو اتحادیه دانشجویی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

چند ایده عملی برای حضور بدون حاشیه زنان در ورزشگاه‌ها

چند ایده عملی برای حضور بدون حاشیه زنان در ورزشگاه‌ها

در چند سال اخیر زنان با اهداف مختلف ابزار بازی‌های سیاسی دولتمردان قرار می‌گیرند. روزی با وعده وزیر کابینه شدن و روزی با عملی کردن وعده حضور زنان در ورزشگاه و شرح و بسط دادن آن. مشغول کردن زنان جامعه ایرانی با مسائلی این چنین پیش پاافتاده آنها را از مطالبات واقعی‌شان دور می‌‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فینال لیگ قهرمانان آسیا که با نایب قهرمانی پرسپولیس همراه شد، حاشیه‌های جالب دیگری به همراه داشت. حاشیه‌هایی که اگر نگاهی به روزنامه‌های فردای فینال می‌انداختید، پررنگ تر از متن قابل مشاهده بود.

حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای فینال که یکی از اتفاقات مهم کشور در سال جاری به شمار می‌رفت بیش از هر چیز دیگری رسانه‌های اصلاح طلب را بر سر ذوق آورد تا تیترهای تقریبا شبیه  به یک دیگر و تصاویری از حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه را پیروزی مهمتری نسبت به کسب مقام نایب قهرمانی نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا قلمداد کنند.

فارغ از خوب یا بد بودن این اتفاق که البته برای دومین بار بود که صورت می‌گرفت، بررسی ابعاد و جوانب حضور بانوان در ورزشگاه در کنار نکات مثبت و منفی حاصل از آن، در جای خودش قابل بررسی است. اولین بار اما در آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی کشورمان نیز تعداد کمتری از بانوان برای تماشای فوتبال به استادیوم آزادی آماده بودند اما حضور در فینال لیگ قهرمانان انگار از درجه اهمیت بیشتری برای رسانه‌ها برخوردار بود.

عدم حضور بانوان در استادیوم فوتبال دلایل جدی و منطقی دارد/ اخیرا زنان با اهداف مختلف ابزار بازی سیاسی دولتمردان می‌شوند

به هر صورت برای برررسی دقیقتر و کارشناسی در این باره، پای صحبت مسئولین واحد خواهران اتحادیه‌های دانشجویی نشستیم. مسئولین واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به تفکیک درباره حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای فوتبال، نکات قابل توجهی را یادآور شدند که در ادامه می‌خوانید:

سخایی: عدم حضور بانوان در استادیوم های فوتبال دلایل جدی و منطقی دارد
زینب سخایی مسئول واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دراین باره گفت: حضور بانوان در ورزشگاه ها چندین سال است که با مانور رسانه ای جریاناتی در درون و بیرون از کشور درست یا غلط تبدیل به مطالبه ی بخشی از زنان کشور شده و به جایی رسیده است که دیگر قابل چشم پوشی نبوده و نیازِ ورود مسئولین احساس می شود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اما قطعا عدم حضور بانوان در استادیوم های فوتبال دلایل جدی و منطقی دارد و همین دلایل حساسیت مراجع، مردم و مسئولین را برانگیخته است.

سخایی خاطرنشان کرد: مشکلاتی وجود دارد و تا زمانی که فکر اساسی برای این مشکلات نشود حضور خانم ها می تواند تبعات منفی فرهنگی و اجتماعی داشته باشد؛ این مشکلات اعم از جو فرهنگی و روانی حاکم بر ورزشگاه ها، به کار رفتن الفاظ رکیک و درگیری های شدید که به هیچ عنوان در شان و شخصیت دختران و زنان ما نیست و همچنین جو هیجانی که ممکن است با اختلاط به هیجانی منفی تبدیل شود، دیگری ورودی ها و خروجی ها و جایگاه های تماشای خانم هاست که نیازمند ایجاد فضایی امن و متناسب شان بانوان و جامعه ی اسلامی می باشد.

وی افزود: یک عده ای می گویند اگر خانم ها به ورزشگاه ها راه پیدا کنند این جو ناسالم خود به خود و رفته رفته بهبود پیدا می کند اما چه تضمینی وجود دارد که این جو ناسالم به خانم ها هم سرایت نکند؟

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: زنان که مربیان جامعه هستند موظفند فضای تربیتی سالمی را در خانواده فراهم کنند و از این رو اگر تحت تاثیر فضای ناسالم ورزشگاه ها قرار گیرند این جو به خانواده ها و کل جامعه سرایت خواهد کرد.

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تمهیدات لازم برای پیش نیامدن این اتفاقات و همچنین امکانات و تدابیری همچون  ورودی و خروجی و جایگاه اختصاصی جهت حضور خانم ها بدون صدمه وارد شدن به جایگاه آن ها از طرف مسئولین اندیشیده شود، از نظر بنده حضور خانم ها در ورزشگاه ها بلامانع است.

زارع: حضور در ورزشگاه چه میزان از مشکلات اساسی زنان را حل خواهد کرد؟
مریم زارع، مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در این باره با اشاره به اینکه آمار زنان سرپرست خانوار رو به فزونی است، تجرد قطعی در میان ایرانی ها روند افزایشی به خود گرفته است و افسردگی و وازدگی در میان زنان به جهت استفاده ابزاری کردن از آنان در حال افزایش است، اضافه کرد: این موارد تنها گوشه ای ازخبرهایی است که روزانه در صفحات مجازی ذهن دغدغه مندان حوزه زنان وبلکه مادران ودختران را به خود مشغول کرده است، ولی کدام یک از مسئولین حوزه زنان کشور در پی اقدام وراهکاری برای حل این قبیل مسائل هستند؟! در این میان حضور زنان در ورزشگاه تیتر یک اخبار این روزها را به خود اختصاص داده است.

زارع با طرح این سوال که آیا حضور زنان در ورزشگاه نیاز واقعی یا نیاز کاذب است ابراز عقیده کرد: آنچه امروزه در میان فعالین حوزه زنان کشور اتفاق می‌افتد چه میزان با نیاز های واقعی زنان جامعه فاصله دارد؟ آیا مهم ترین دغدغه زن ایرانی حضور در ورزشگاه است؟! بحث بر سر درستی یا نادرستی این امر نیست مسأله اینجاست که این حضور چه میزان از مشکلات اساسی زنان را حل خواهد کرد؟ آیا با ورود زنان در ورزشگاه او را توانمند فکری و مشارکت جویانه  در عرصه جامعه نشان می دهد؟ و یا وی را فردی اثرگذار بخاطر کرامت هایش معرفی می‌کند؟ چه مقدار به ارزش‌ها و کرامت‌های وی بها می‌دهد؟ و یا اینکه وی را از کرامت های انسانی‌اش دور می‌کند؟

این فعال دانشجویی افزود: مسأله این است که در چند سال اخیر زنان با اهداف مختلف ابزار بازی های سیاسی دولتمردان قرار می‌گیرند. روزی با وعده وزیر کابینه شدن و روزی با عملی کردن وعده حضور زنان در ورزشگاه و شرح و بسط دادن آن. مشغول کردن زنان جامعه ایرانی با مسائلی این چنین پیش پا افتاده آنها را از مطالبات واقعی شان دور می‌‌کند و همچنین کار در زمینه زنان همین قدر پیش پاافتاده توسط مسئولین پیگیری می‌شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: امید است زنان ایرانی با عملکرد آگاهانه بازیچه اهداف سیاسی قرار نگیرند و همچنین مسئولین کشور ضمن توجه به نیازهای فردی زنان جامعه در پی راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/08/21 - 22:46

وای بر نویسنده. آیا نویسنده نمی خواهد مثلا راه های عملی ارائه ند که گوشت خوک را چطور بپزیم که حلال شود؟ و یا نحوه رابطه جنسی همجنسبازان چه باشد که ازدواجشان را ثبت کنیم؟ نویسنده نمی خواهد بفهمد که اصل حضور زن در ورزشگاه مردانه و تماشای بدن مرد نامحرم آنهم به طور مستقیم بنا بر فتوای همه مراجع حرام است و راه در رو هم ندارد؟ . این حرمت هیچ ربطی به اینکه در ورزشگاه فحش داده شود یا نه ندارد. نویسنده باید جواب دهد اگر ریگی به کفش این زنان نیست چرا به تماشای مسابقات ورزشی بانوان نمیروند؟
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top