تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/08/23 - 18:18
کد خبر: 290442

وقتی دانشجویان نماینده‌ای برای مطالبه‌گری ندارند؛

اتحادیه‌های دانشجویی نامرئی دانشگاه آزاد

اتحادیه‌های دانشجویی نامرئی دانشگاه آزاد

نقد به عملکرد ضعیف و منفعل این اتحادیه‌های موسوم به دانشجویی در دانشگاه آزاد اما صرفا مربوط به دوران مدیریت اصلاح طلبان نیست؛ طی دو سالی که از تغییرات اساسی در دانشگاه آزاد می‌گذرد نیز هیچگونه ظهور و بروزی از این سه اتحادیه‌ی سراسری به چشم نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حدود دو سال از تغییر چهره‌ی مدیریتی دانشگاه آزاد به واسطه‌ی حکم رهبر معظم انقلاب برای علی اکبر ولایتی به عنوان ریاست هیئت موسس این دانشگاه می‌گذرد و دانشگاهی که طی سه دهه فقط سه رئیس به خود دیده بود اما برای همین مدت دو سال، دو رئیس هم به خود دیده است. روسایی که به نظر می‌رسد اختلاف نظرها و راهبردهایی نیز در برخی مسائل جزئی و کلان دانشگاه با یکدیگر دارند.

اما و اگرهای پیرامون اختلافات طیف‌هایی که پس از اصلاح طلبان سکان دانشگاه را به دست گرفتند بماند برای مجالی که فرصت بحث و گفتگویش فراهم باشد اما آن چیزی در میان این حواشی به چشم نمی‌خورد، نقش کلیدی دانشجویان برای مدیریت و مطالبه‌گری در راستای خط مشی حقیقی برای دانشگاه است. دانشجویانی که البته به لطف سه دهه تلاش وافر اصلاح طلبان در بدنه‌‎های گوناگون اساتید، کارمندان، دانشجویان و حتی روسای این دانشگاه، مجالی برای ورود و عرض اندام به دانشجویان را فراهم نشده بود. البته در مواردی هم که ردپایی از اعمال نظرات دانشجویی به چشم می‌خورد، بویی از مطالبه گری و حریتی که دانشجو به واسطه‌ی حق طلب و موذن بودن در یک جامعه دانشگاهی به آن مشهور است نداشت. به عبارت دیگر فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد، در معدود مواردی هم که سخن می‌گفتند بلندگویی برای تثبیت نظرات بدنه مدیریت دانشگاه به شمار می‌رفتند.

اتحادیه‌های دانشجویی نامرئی دانشگاه آزاد

ساختار فعالین دانشجویی در دانشگاه آزاد از آنچه به طور رسمی طی این سال‌های به چشم می‌خورد، به غیر از دفاتر بسیج دانشجویی و معدود دفاتر انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان، منتج به سه اتحادیه‌ی سراسری دانشجویی است که بعد از گذشت بیش از سه دهه از تاسیس این دانشگاه، هنوز ساز و کار مشخصی ندارند.

به بیان بهتر از هر دانشجو یا فعال دانشجویی درباره ماهیت این اتحادیه بزرگ دانشجویی اگر بپرسید، احتمالا اطلاعاتی درباره جزئیات این اتحادیه‌های دانشجویی ندارند و اصلا معلوم نیست که کدام از این تشکل‌ها قرار است کدامیک از مطالبات گسترده و روی زمین مانده‌ی دانشجویان را پیگیری کند. حتی اگر از جای خالی مواضع سیاسی و ورود به فضای کلان مدیریتی کشور توسط این اتحادیه‌ها صرف نظر کنیم، باید پرسید که چرا هیچگاه مطالبات صنفی و آموزشی دانشجویان که مهمترین حق دانشجویان شهریه‌پرداز دانشگاه آزاد به شمار می‌رود نیز از زبان یا قلم این اتحادیه‌های دانشجویی بیان نشد.

اتحادیه‌های دانشجویی نامرئی دانشگاه آزاد

نقد به عملکرد ضعیف و منفعل این اتحادیه‌های موسوم به دانشجویی در دانشگاه آزاد اما صرفا مربوط به دوران مدیریت اصلاح طلبان نیست؛ طی دو سالی که از تغییرات اساسی در دانشگاه آزاد می‌گذرد نیز هیچگونه ظهور و بروزی از این سه اتحادیه‌ی سراسری به چشم نمی‌خورد. شاید با این نگاه بتوان از دست اندرکاران مربوطه در دانشگاه آزاد، اداره تشکل‌ها و یا دانشجویانی که اکنون در این اتحادیه‌های دانشجویی مشغول به فعالیت هستند سوال کرد که کارویژه این اتحادیه های دانشجویی دقیقا چیست؟ آیا امروز دانشجویان فعال در این اتحادیه‌ها نمی‌خواهند سابقه‌ی تاریک مجیزگویی این تشکل‌های سراسری و زنجیره‌ای در دوران مدیران اصلاح طلب را با تغییر مشی و رفتارهای عدالتخواهانه و سر دست گرفتن مطالبات حقیقی دانشجویان پاک کنند؟

به نظر می‌رسد این روزها که فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاسیه‌ی سراسری و سالانه‌ی اتحادیه‌های دانشجویی این دانشگاه به سر می‌برند، این نگاه را برای ادامه‌ی فعالیت و حیات این تشکل‌هایی که نام دانشجویی و حریت و حق طلبی و عدالت طلبی دانشجویان را یدک می‌کشد به عنوان سرلوحه قرار دهند.

اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قطعا می‌تواند نقش اساسی و مثرثمری در اختلافات درون مدیریتی این دانشگاه و موضوعات مختلفی که این روزها با عنوان اختلافات موجود میان تیم‌های مدیریتی مستقر در دانشگاه وجود دارد ایفا کنند. مجالی که برای رساندن حرف و نظر دانشجویان واقعی به بدنه مدیران را فراهم می‌کند. دانشجویان دانشگاه آزاد حق دارند مانند سایر دانشگاه‌های کشور از حقوق طبیعی خود به عنوان فعالیت در تشکل‌های دانشجویی و رسیدن به رای اتحادیه‌های دانشجویی و ابراز مطالبات دانشجویی و پیگیری خواسته‌های دانشجویان برای اعمال تغییر در روند این دانشگاه سهیم باشند. این همان نقطه‌ی آمالی است که اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد می‌توانند به آن برسند اگر اراده‌ای باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top