تاریخ انتشار: شنبه 1397/08/26 - 18:30
کد خبر: 290771

گفتگو با عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره افزایش سن قانونی ازدواج؛

نرخ طلاق در ازدواج‌های سنین بالا بسیار بالاتر است/ ردپای معاهدات بین‌المللی در این طرح

نرخ طلاق در ازدواج‌های سنین بالا بسیار بالاتر است/ ردپای معاهدات بین‌المللی در این طرح

سیده‌کوثر سعیدزاده عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران با اشاره به آمار نرخ طلاق در گروهای سنی زیر ۱۵ سال که میزانش پایین ۰/۷ درصد است، تصریح کرد: نرخ طلاق گروه سنی بالای ۳۰ سال شاهد رشد بالای ۵۰ درصدی بوده است!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مسائلی که بعد از گذشت 5 سال از دولت روحانی به صورت چراغ خاموش و به دور از هیاهو و تنش‌های سیاسی در حال پیگیری از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری است، طرح افزایش سن قانون ازدواج دختران است. مسئله‌ای که ابتدا به صورت جدی تر اما در ادامه به صورت آرام و از یک پله عقب تر پیگیری شد.

برای بررسی ابعاد و زوایای بیشتر این مسئله، با سیده‌کوثر سعیدزاده، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفتگو کردیم تا دورنمای بهتری از این مسئله‌ی مختص بانوان بدست بیارویم. مسئله‌ای که شاید از نگاه عموم در وحله‌ی اول مفید به فایده به نظر برسد اما لایه‌های زیرین آن می‌تواند اثرات جبران ناپذیری در بلند مدت به بنیان خانواده و مسئله‌ی جمعیت بگذارد.

ردپای معاهدات بین‌المللی در این طرح
سعیدزاده، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: فراکسیون زنان مجلس مدتهاست که به دنبال تصویب طرح افزایش حداقل سن ازدواج است، طرحی که در آن قرار است سن قانونی ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۵ و یا  ۱۸ سال افزایش یابد! از نشانه های ردپای معاهدات بین المللی در این طرح که بگذریم، به دلایل غیر منطقی و آمارهای غلط برای اجرای این طرح برخورد میکنیم!  بررسی آمار رسمی سازمان ثبت احوال و نیز مرکز آمار نشان می دهد برخلاف بزرگنمایی صورت گرفته، شاهد روند خود به خود کاهشی ازدواج دختران زیر ۱۵ سال بوده ایم.

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: در توجیه این طرح دلایلی مطرح شده است که از جمله می‌توان به «بالا بودن نرخ مرگ و میر، نرسیدن به بلوغ عقلی و عاطفی، آمار بالای طلاق در این سن، بازدارندگی از تحصیل» اشاره کرد.

تناقض این طرح با بهداشت جهانی
وی خاطرنشان کرد: بالا بودن نرخ مرگ و میر در این سنین نه تنها با آمار های رسمی هم خوانی ندارد، بلکه گزارش های ارائه شده از سوی بهداشت جهانی در مورد رابطه بین سن بارداری و خطر مرگ مادران، یک رابطه خطی را نشان می دهد، به گونه ای که با افزایش هر دهه از سن مادر احتمال مرگ دو برابر میشود!

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با تاکید بر اینکه «بلوغ عقلی و عاطفی» شاخص مشخصی ندارد و حد واضحی برای آن مشخص نشده ابراز عقیده کرد: تعیین سن برای بلوغ فکری و عاطفی نوعی توهین به شعور انسان هاست. به علاوه با توجه به اینکه خداوند متعال پس از رسیدن به سن تکلیف، افراد را مکلف به رعایت حدود شرعی کرده است، و به خاطر رفتارهایشان افراد را وعده عذاب یا پاداش میدهد، چگونه میتوان ادعا کرد این فرد توانایی تشخیص خوب از بد را ندارد؟

نرخ طلاق در ازدواج‌های سنین بالا، بالاتر است
سعیدزاده با اشاره به آمار نرخ طلاق در گروهای سنی زیر ۱۵ سال که میزانش پایین ۰/۷ درصد است، تصریح کرد: نرخ طلاق گروه سنی بالای ۳۰ سال شاهد رشد بالای ۵۰ درصدی بوده است! درصد بالای طلاق در سنین بالا، نشان می دهد که با توجه به شکل یافته بودن شخصیت افراد، میزان سازگاری آنها با یکدیگر کمتر است. در حالی که ازدواج در سنین پایین باعث می شود افراد معیارها و سلایق خود را همراه با هم به دست آورده و ناسازگاری ها را به شدت کاهش دهند.

این فعال دانشجویی «بازدارندگی از تحصیل» را یکی دیگر از دلایل مطرح شده برای تصویب  این طرح دانست و با طرح سوالی اضافه کرد: چرا قوانین آموزش و پروش به سمتی نمی رود که افراد از ترس اخراج شدن از مدارس به ازدواج فکر نکنند و یا اینکه آن را از چشم همه پنهان کنند؟ آیا بهتر نیست به جای پاک کردن صورت مسئله، به حل مسئله بپردازیم؟

وی همچنین افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، بالاترین فراوانی ازدواج دختران در کشور، در گروه سنی ۱۵ -۱۹ سال و ۲۰ -۲۴ سال قرار دارد. فرض کنید این قانون در کشور اجرا شود، با توجه به افزایش سن ازدواج در سالهای اخیر، شاهد افزایش سن بارداری و  کاهش نرخ باروری خواهیم بود. نتایج را که کنار هم بگذاریم، در می‌یابیم که با حذف درصد زیادی از ازدواج‌ها، روز به روز به بحران جمعیت در کشور کمک کرده ایم! به نظر می‌رسد بعد از شعار برنامه ریزی شده فرزند کمتر، زندگی بهتر که طی چند دهه کشور را به سمت پیر شدن پیش برده است، حالا بایدشاهد نصب شعار«ازدواج کمتر، زندگی بهتر» در دفاتر ثبت ازدواج باشیم!

سعیدزاده در پایان با تاکید براینکه فراکسیون زنان مجلس باید پاسخگو باشد خاطرنشان کرد: این فراکسیون برای اجرای سیاست های کلی جمعیت و خانواده چه اقداماتی انجام داده است؟ جای زنان محروم و مستضعف و سرپرست خانوار و زنان ایرانی همسر مهاجر و زنان خیابانی در کجای دغدغه های فراکسیون زنان جای گرفته است؟ چه تلاشی برای این قشر صورت گرفته است؟ آیا مصلحت جامعه زنان در آن است که اهتمام فراکسیون زنان مجلس باید تصویب یک قانون برای رفع موانع باشد یا افزودن مانعی جدید در مسیر آنها؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/08/26 - 23:05

سلام
چرا با این تیتر، دل جوونا رو خالی میکنید؟
نمیشه یه طور دیگه بگید که سن ازدواج پایین باشه بهتره

سنمون برای ازدواج به قول شما داره می ره بابا، این تیترا رو هم که می خونیم افسردگی میگیریم.
تورهای مسافرتی آفری
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top