تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/08/28 - 10:42
کد خبر: 291044

برای دانشجویانی که دنبال نگارش پایان‌نامه هستند؛

۳ ترفند دانشجویی برای تبدیل مقاله به پایان‌نامه

۳ ترفند دانشجویی برای تبدیل مقاله به پایان‌نامه

اگر در حال نوشتن فصل سوم پایان نامه هستید بهتر است به بخش مواد و روش‌های مقاله بروید و تمرکز مطالعه خود را بر آن بخش مقالاتی که سرچ نموده‌اید بگذارید. خواندن سایر بخشهای مقاله در حالی که فصل سوم پایان نامه خود را می‌نویسید بی‌فایده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استخراج مقاله از پایان نامه یکی از تکالیف اجباری بسیاری از دانشجویان در مدل فعلی دانشگاه داری کشور است، که در اصل چکیده پایان نامه می تواند نام گذاری شود. اما شاید برای بسیاری از کسانی که دنبال نگارش پایان نامه هستند جالب است که بتوانند از یک مقاله، یک پایان نامه استخراج کنند، موضوعی که شاید کمی وقت گیر و پیچیده باشد  که رعایت چند نکته ضروری است.

1- اولین نکته این است که محقق باید بخش های یک مقاله را بشناسد، تا بتواند آن را با فصل های پایان نامه همسانسازی کند:

الف: بخش های مختلف یک پایان نامه: عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، ارائه یافته ها و نتایج، نتیجه گیری، منابع و مراجع، تقدیر و تشکر 

ب: بخش های مختلف یک مقاله: عنوان، چکیده کلیدواژه ها، روش تحقیق

2- به طور کلی دانشجویانی که در آغاز راه هستند نمی‌دانند که از یک مقاله چگونه در پایان نامه استفاده کنند. در زیر به بخش‌هایی که می‌توان از یک مقاله در نگارش پایان نامه استفاده کرد اشاره می‌کنیم.
۱- انتخاب موضوع پژوهش
۲- نگارش بیان مساله (پروپوزال و فصل یک پایان نامه)
۳- پیشینه پژوهش (فصل دو پایان نامه)
۴- متدولوژی (فصل سوم پایان نامه)
۵- بحث و نتیجه‌گیری (فصل پنج یا شش پایان نامه)

( در برخی رشته‌های علوم انسانی و رشته‌های پژشکی پایان نامه چهار فصل یا بیش از پنج فصل دارد

3-  پس همانگونه که در بالا اشاره شد، در هریک از فصول پایان نامه‌، شما می‌توانید از بخش‌های خاص یک مقاله استفاده نمایید. بر این اساس، نتیجه‌گیری‌های زیر را می‌توانیم در باب استفاده از یک مقاله برای نگارش پایان نامه را به صورت زیر خلاصه کنیم:

الف- اگر در حال نگارش بیان مساله در فصل اول و یا بخش‌هایی از مبانی نظری و تمامی پیشینه پژوهش هستید، می‌توانید از قسمت مقدمه مقاله و چکیده آن استفاده نمایید. همچنین، برای نگارش پیشینه پژوهشی برای فصل دوم از بخش چکیده مقالات مختلف استفاده کنید. با این حساب، وقتی در حال نوشتن بیان مساله پایان نامه هستید، مطالعه بخش متدولوژی، نتایج و بحث و نتیجه‌گیری یک مقاله اتلاف وقت خواهد بود و بهتر است سریع سراغ مطالعه بخش مقدمه مقاله بروید تا بیان مساله خود را سریع شکل دهید.

ب- اگر در حال نوشتن فصل سوم پایان نامه هستید بهتر است به بخش مواد و روش‌های مقاله بروید و تمرکز مطالعه خود را بر آن بخش مقالاتی که سرچ نموده‌اید بگذارید. خواندن سایر بخشهای مقاله در حالی که فصل سوم پایان نامه خود را می‌نویسید بی‌فایده خواهد بود.

ج- می‌توانید شکل گزارش جداول و عوامل مهم و تاثیرگذاری که شما نیز باید به آنها در فصل چهارم بپردازید را از بخش نتایج مقالات استخراج کنید. بسیاری از پژوهشگران، در ترسیم جداول آزمونهای مختلف یا ارایه گزارش نهایی از نتایج تحلیل‌ها ضعف‌های بسیاری دارند که مطالعه این بخش از مقالات می‌تواند راهگشا باشد.

د- منبع بسیار قوی برای نگارش فصل ۵ یا بحث و نتیجه‌گیری پایان نامه بخش آخر مقاله همان “بحث و نتیجه‌گیری” است. وقتی در حال نوشتن فصل پنج پایان نامه خود هستید، و نیاز دارید تا از مقالات استفاده نمایید، می‌توانید به مقالاتی که قبلاً برای نوشتن فصل دوم و فصل یک پایان نامه خود سرچ نموده‌اید مراجعه نموده و این بار بخش “بحث و نتیجه‌گیری” این مقالات را خوب مطالعه کنید. علاوه بر این، اگر قصد دارید مقالات جدیدی نیز مطالعه پیدا کنید سعی کنید بعد از تشخیص مرتبط بودن مقاله با پژوهش شما، مستقیماً به بخش بحث و نتیجه‌گیری مقاله رفته و مطالعه‌تان را روی آن متمرکز کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top