تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/08/29 - 13:02
کد خبر: 291203

عدم تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی با اعتراض داوطلبان این دانشگاه همراه شد

ظرفیت خالی دانشگاه، داوطلبان منتظر تکمیل ظرفیت

ظرفیت خالی دانشگاه، داوطلبان منتظر تکمیل ظرفیت

دوم مهرماه امسال بود که وزارت علوم از حذف تکمیل ظرفیت در مقاطع تحصیلی خود را اعلام کرد اما وزارت بهداشت ترجیح داده بود تا آبان ماه امسال پیرامون این موضع سکوت کند همین ماجرا موجب شده است بسیاری از داوطلبان ارشد پزشکی دچار مشکلاتی شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس گفته ی سخنگوی سازمان سنجش و وزارت علوم، تکمیل ظرفیت دانشگاه های وزارت علوم و وزارت علوم پزشکی بر اساس مصوبه شورای سنجش لغو شده است. خبرهای اولیه این مصوبه از اسفند ماه سال 96 توسط شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم اعلام شد. این مقام مسئول وزارت علوم از حذف انتخاب رشته و پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت اشاره کرده و گفته بود:«این موضوع در وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر تصویب شده است.»

وزارت بهداشت اما  تا 5 آبان ماه امسال اما موضع خود را در این مورد روشن نکرده بود تا آنکه آبتین حیدر زاده، رئیس سنجش آموزش پزشکی کشور درباره حذف تکمیل آزمون ارشد وزارت بهداشت گفت :«بر اساس مصوبه شورای سنجش آموزش عالی کشور در سال 97 هیچ آزمون تکمیل ظرفیتی برگزار نخواهد شد، سنجش پزشکی مانند سنجش وزارت علوم تابع قوانین مصوب بوده است، از این رو فعلا تکمیل ظرفیت ارشد پزشکی نخواهیم داشت.»

در آخرین واکنش نسبت به حذف تکمیل ظرفیت دانشگاه ها، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در خصوص علت حذف تکمیل ظرفیت دانشگاه ها، گفت: «تکمیل ظرفیت برای دانشگاه‌ها مشکلات اجرایی به دنبال دارد. اگر انتخاب رشته به صورت متمرکز برای کل زیرنظام‌ها انجام شود، نیازی به تکمیل ظرفیت نداریم و از تعداد دانشجویان هم به دلیل حذف تکمیل ظرفیت، کاسته نمی‌شود.»

بیشتر بخوانید//خبر جدید رئیس سازمان سنجش درباره تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها

این موضوع در حالی رخ داد که بسیاری از داوطلبان وزارت بهداشت با توجه به مجزا بودن آزمون ورودی ارشد هر کدام از وزارت خانه های بهداشت و علوم گمان را بر عدم تکمیل ظرفیت دانشگاه های وزارت علوم گذاشته و با توجه به سکوت وزارت بهداشت منتظر اعلام زمان تکمیل ظرفیت از طرف وزارت بهداشت بودند.اما خبر عدم برگزاری تکمیل ظرفیت وزارت بهداشت داوطلبان این دانشگاه ها را متعجب کرد.

داوطلبان به دنبال ظرفیت های خالی
اعلام دیر هنگام وزارت بهداشت در زمینه ی عدم برگزاری تکمیل ظرفیت پزشکی موجب سردرگمی بسیاری از داوطللبان این دانشگاه ها شده است. داوطلبانی که علی رغم داشتن رتبه های قابل قبول نتوانسته اند در هیچ کدام از دانشگاه ها قبول شوند و منتظر اعلام تکمیل ظرفیت از طرف وزارت بهداشت بودند که در نهایت با خبر عدم برگزاری تکمیل ظرفیت روبرو شدند.

طبق کارنامه هایی ارسالی به «خبرنامه دانشجویان ایران»، برخی داوطلبان رتبه هایی کمتر از ظرفیت کلی دانشگاه ها داشته اند اما نتوانسته اند در دانشگاهی پذیرفته شوند.

برای مثال یکی از داوطلب که دارای رتبه ی 47 در اقتصاد بهداشت است با وجود ظرفیت 75 نفری این رشته نتوانسته است در هیچ کدام از دانشگاه ها قبول شود.

فرد دیگری در رشته ژنتیک انسانی با کسب رتبه ی 51  و با توجه به ظرفیت 82 نفره ی این رشته نتوانسته است در هیچ کدام از رشته محل ها قبول شوند.

حال این داوطلبان هستند که علی رغم داشتن رتبه هایی مناسب از ادامه ی تحصیل بازمانده اند. جمعی از این داوطلبان در بیانیه خواستار اعلام تکمیل ظرفیت برای رشته های علوم پزشکی شده اند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:
کنکور ارشد رشته های پزشکی امسال با حواشی مختلفی همراه بود. در ابتدا با کم کردن ناعادلانه ظرفیت تمامی رشته ها، اعتراضاتی در جهت افزایش ظرفیت شکل گرفت که پس از پیگیری های زیاد این مشکل به ظاهر برطرف شد. پس از آن ، نتایج قبولی دانشگاه ها یک روز پیش از مهلت ثبت نام اینترنتی اعلام شده و موجب تعجب و اعتراضات زیادی شد.

بسیاری از رتبه های 2 رقمی و حتی تک رقمی با مشکلات فراوانی مواجه شدند.برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران در رشته خون شناسی که پیش از این اعلام ظرفیت کرده بود،کسی را پذیرش نکردند و باقی ظرفیت ها به شکل غیر قابل توضیحی به دانشجویان اختصاص داده شدند؛ برای مثال در رشته خون شناسی که ظرفیت اعلام شده ( در مجموع دولتی و بین الملل ) 65 نفر بوده تنها حدود 50 نفر وارد دانشگاه شده اند. بعد از اعتراضات گسترده نسبت به این موضوع با مراجعه حضوری داوطلبان واجد شرایط قبولی که یا در هیچ دانشگاهی قبول نشده بودند و یا در دانشگاهی بسیار خارج از تصورشان قبول شده بودند به 2 پاسخ رسیدند.

پاسخ اول این بود که در تمام رشته ها 20% از ظرفیت طبق چیزی که در دفترچه اعلام شده بود مربوط به سهمیه جانبازی/ایثارگری است.در نتیجه برای مثال رتبه 51 در رشته ای که 65 نفر ظرفیت دارد نتوانسته در هیچ دانشگاهی ( حتی به شکل بین الملل ) قبول شود . مسئله ای که اینجا مطرح است بندی از این قانون است که به یک شرط برای پذیرش سهمیه جانبازی/ایثارگری اشاره میکند . این بند اعلام میکند که افراد سهمیه دار باید حداقل 70/80 % از تراز آخرین فرد پذیرفته شده در دانشگاه را داشته باشند. با در کنار هم قرار دادن 20% ظرفیتی که طبق ادعای سنجش پزشکی به سهمیه دار ها اختصاص یافته و رتبه های افرادی که با سهمیه آزاد پذیرفته نشده اند و شرط حداقل تراز یک تناقض شکل میگیرد . طبق اعلام دفترچه سهمیه مورد بحث تنها بر روی ظرفیت دانشگاه ها و نه تراز خام افراد اعمال شده است . با این حساب و با توجه به کارنامه های منتشر شده از افراد سهمیه آزاد که نتوانستند مورد پذیرش هیچ دانشگاهی قرار گیرند ، عدم رعایت این قانون ( شرط رعایت حداقل تراز ) کاملا آشکار میشود اما سازمان سنجش با بی ادبی این موضوع را رد کرده و هیچ پاسخ آشکاری به این سوال نمیدهد که 20% ظرفیت به چه کسانی اختصاص یافته؟

پاسخ دوم که پس از کلنجار های بسیار به داوطلبان داده شد این بوده که چون برای امسال ، مجلس شورای اسلامی بودجه کشور را با دلار 4 هزار تومنی در نظر گرفته و زمان اعلام نتایج ( روز آخر شهریور ماه ) ، دلار در کانال 15 الی 16 تومن بوده ، وزارت بهداشت با مشکل مالی مواجهه شده و نتوانسته ظرفیت اعلامی را کامل پذیرش کند.

آیا مربوط به افرادی با سهمیه خاص بجز سهمیه ایثارگری/جانبازی است ؟

در مراجعه حضوری با توجه به حضور افراد زیادی با سهمیه ایثارگری/جانبازی که آنها هم قانونا میتوانستند پذیرش شوند ، اما از کارشناس سازمان سنجش پاسخ " سهمیه ها 100% ای نبوده اند و 20% ظرفیتی که برای سهمیه دار ها اعلام شده ، به بچه های سهمیه آزاد اختصاص یافته ( یعنی کاملا متضاد پاسخی که به داوطلبین با سهمیه آزاد میدهند ) ، این پرسش مطرح میشود که اصلا آیا در این 20% ظرفیت شخصی پذیرش شده است یا خیر؟

حال کدام پاسخ صحیح است ؟ تکلیف داوطلبانی که با رتبه های خوب تک یا دو رقمی در حق شان ظلم آشکار شده است چیست ؟

با پیگیری های مستقیم داوطلبین از دانشگاه های محل زندگی خود ، متوجه شدیم که بسیاری از دانشگاه ها اعلام تکمیل ظرفیت کرده اند و حتی در برخی رشته های مورد بحث که سازمان سنجش ظرفیتی کمتر از ظرفیت اعلامی خود را پذیرفته است ، صندلی خالی برای تحصیل وجود دارد . برای مثال در دانشگاه اهواز ( جندی شاپور ) برای رشته خون شناسی 1 صندلی خالی وجود دارد اما ظاهرا وزارت بهداشت و سازمان سنجش پزشکی به آینده جوانان کوشایی که عمر خود را صرف علم و تلاش کرده اند هیچ توجهی نداشته و اهمیتی نمیدهد . در آخرین پیگیری ها ، با وجود صندلی های خالی در دانشگاه ها و با وجود رتبه های دو و تک رقمی ( از رتبه 51 به بعد برای رشته ای با 65 ظرفیت ) که در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده اند برای آنها ، سازمان سنجش پزشکی اعلام کرده است که تمایلی برای اعلام تکمیل ظرفیت ندارد.

حال تکلیف ما چیست ؟چه کسی پاسخگوی این شرایط است ؟ کدام نهاد یا سازمان عمل خلاف قانون انجام داده و حاضر به پاسخگویی نیست؟ چرا هیچ شفافیتی در پاسخگویی از جانب سازمان سنجش پزشکی وجود ندارد ؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
زهرا
1397/08/29 - 14:56

باسلام. لطفا پیگیری کنید؛ سازمان سنجش پزشکی اصلا اطلاع نداده بودن ما دوماه منتظریم....
امیر
1397/08/29 - 15:20

میدونین مشکل چیه؟! مشکل اینکه دکتر آبتین زاده شهریور رئیس شدن و از برنامه های قبلی خبر ندارند؛ لطفا پیگیری کنید....
آخه گناه ماها چیه که سهمیه نداریم شایسته سالار باید بالا بیایم...
ما تنها امیدمون شماها هستین؛ خواهشا حواستون به ماها باشه؛ دوماه منتظریم...
فرشاد
1397/08/29 - 17:45

لطفاً تکمیل ظرفیت را برگزار کنید بیشتر از این طولش ندید.
زیبا
1397/08/30 - 09:52

#استیضاح_وزیر_علوم
فاطمه
1397/08/30 - 10:12

این حق بچه های امسال هستش، باید تکمیل ظرفیت باشه باید به حقشون برسن، وقتی سازمان سنجش پزشکی هیچی نگفته الان باید پاسخگو باشه، بسه حقمون خوردین
زهرا
1398/06/23 - 18:57

توروخدا چرا تکمیل ظرفیت رو برداشتئن .ما اشتباه کردیم تو انتخاب رشته حالا باید چیکار کنیم
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top