تاریخ انتشار: شنبه 1397/09/03 - 23:47
کد خبر: 291702

گلایه دانشجو معلمان از عدم پرداخت عیدی

دانشجو معلمان طبق قانون از تمام مزایای یک فرد کارمند برخوردار هستند؛ اما این دانشجویان معتقدند که در حق آن‌ها اجحاف شده است و مزایا کامل به آن‌ها تعلق نمی‌گیرید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه دولتی است که دانشجویان خود را بورسیه می‌کند و دانشجویان هم تعهد می‌دهند تا دوبرابر زمان تحصیلشان به دلیل دریافت این بورسیه خدمت کنند.

برای دانشجو معلمان بنا بر مدرک و سابقه کار آن‌ها حکم و پایه حقوقی در نظر گرفته می شود و طبق قانون از تمام مزایای یک فرد کارمند برخوردار هستند اعم از بیمه، حقوق، مرخصی، وام ضروری، تسهیلات صندوق‌ها و فروشگاههای فرهنگیان.

طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان باید برای تامین هزینه‌های دانشجو معلمان ماهانه مبلغی به آن‌ها تعلق بگیرید و هزینه‌های این دانشگاه به عهده خود دانشگاه یا متولی آن یعنی وزارت آموزش و پرورش و دولت است.

این روزها با توجه به اینکه چند ماهی به اتمام سال نمانده است یکی از دغدغه دانشجویان معلم دانشگاه فرهنگیان، دریافت عیدی است؛ که آیا به آن‌ها تعلق میگرید یا خیر!

طبق قانون استخدام و قوانین داخلی وزارت آموزش و پرورش، نیرو‌هایی که جذب این وزارت می‌شوند به عنوان معلم و دبیر به غیر از پایه حقوق و ردیف استخدامی بنا بر نوع وضعیت همکاری و به کار گیری، در پاداش و مزایای عمومی مانند دیگران سهم می‌برند و به مساوات دیگران از پاداش و عیدی بهره مندند.

یکی از دانشجویان پردیس امام علی دانشگاه فرهنگیان رشت در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: طبق قانون کارمندان دولت، از عیدی پایان سال بهره مند می‌شوند اما این قانون برای دانشجومعلم  که تحت پوشش بیمه هستند باید اجرا شود، اما این چنین نیست.

این فعال دانشجویی می‌گوید: متاسفانه در حق معلمان بی مهری شده است و ما  شاهد تبعیض هستیم. بار‌ها به خاطر پرداخت نکردن عیدی اعتراض کردیم، اما صدایمان به گوش کسی نرسید است.ماهانه  ۴۵ درصد از حقوق ما بابت هزینه غذا و خوابگاه کم می‌شود واین مبلغ زیاد است.

دانشجوی دانشگاه پردیس امام علی رشت می‌گوید: دانشگاه فرهنگیان تنها چهار سال به دانشجو حقوق می‌دهد اگر تحصیل دانشجویی بیش از آن طول بکشد، برای اول انفصال از خدمت در نظر گرفته می‌شود.

او می‌گوید: تنها دلیل انتخاب این دانشگاه جز بورسیه و تضمین شغل چیز دیگری نبوده؛ وگرنه دلیلی وجود نداشته دانشجویانی با رتبه تک رقمی کنکور این دانشگاه را انتخاب کنند ما این دانشگاه انتخاب کردیم که آینده داشته باشیم.

مهرداد یوسفی، دبیر شواری صنفی پردیس امام علی دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: پرداخت عید فقط به کارمندان دولتی تعلق می گیرید و دانشجویان معلم کارمند نیستند و عیدی به آن‌ها تعلق نمیگیرد.

یوسفی با اشاره به بهرمندی دانشجویان از مزایای دولتی می‌افزاید: البته دانشجویانی که زیر نظر وزارت علوم هستند از این مزایا بهره مند می‌شوند، اما دانشجویان تربیت معلم زیر نظر آموزش پرورش هستند عیدی به آن‌ها تعلق نمیگیرد.

دبیر شورای صنفی پردیس امام علی می‌گوید: البته قرار شده است که دانشگاه فرهنگیان هم زیر نظر وزارت علوم بروند. الان آموزش پرورش هزینه‌های تربیت معلم را تقبل می‌کند.

او در ادامه می‌افزاید: ما دانشجویان دانشگاه فرهنیگان از خیلی مزایا بی بهره هستیم یکی از موارد، غذایی است که در دانشگاه سرو میکنیم باید هزینه نسبتا زیادی برای آن بپردازیم.

یوسفی می‌گوید: پارسال در جلسه‌ای در سازمان مرکزی برگزار شد و ما هم این موضوعات را مطرح کردیم، اما متاسفانه  تاثیر نداشت.

در این راستا حسن خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان به خبرنگارما در مورد  تعلق گرفتن عیدی به دانشجو معلم گفت: این تصمیم بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و هنوز در این رابطه صحبتی نشده است. اگر آموزش پرورش بخواهد عیدی به دانشجو معلمان بدهد به کل این دانشجویان تعلق میگیرد و تبعیضی وجود ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top