تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/09/06 - 09:34
کد خبر: 291986

در نامه «استکبار ستیزی» اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مطرح شد؛

دعوتی از کشمیر تا نیجریه برای مبارزه جهانی با استکبار

عدم پذیرش تسلط قدرت‌های سلطه‌گر و عدم‌تعهد نسبت به آنان در سیاست خارجی لازم است ولی کافی نیست. بنابراین تنها وظیفه جمهوری اسلامی در روابط همکاری، معاهدات و قرار دادهای خود با کشورهای غیر اسلامی، این نیست که راه هر گونه سلطه و نفوذ آنان را ببندد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با برگزاری سی‌و‌دومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، اعضای کمیسیون دانشجویی این کنفرانس (تشکل ها، اتحادیه های دانشجویی و دانشجویان کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، فلسطین، عراق، نیجریه، ساحل عاج، بحرین، هند، کشمیر، افغانستان، یمن، پاکستان، الجزایر و آذربایجان) همراه با اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویانف در نامه‌ای خطاب به مبارزان ضداستکباری جهان، منشور مبارزاتی خود را منتشر کردند.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرینَ نَصیبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ فَاللّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً آیه 141 سوره نساء

جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مبانی دینی و اعتقادی و همچنین بر اساس مبانی حقوق بین الملل و تجربه‌ی تاریخی خود و دیگر کشورها از استکبار جهانی و با آگاهی از تأثیر نظام استکبار بر عقب ماندگی کشورها اصول و قواعدی را برای خود در سیاست خارجی تعریف کرده که عموماً الهام گرفته از آیات و روایات و همچنین فرمایشات امام خمینی رحمه الله علیه و امام خامنه‌ای می‌باشد. این اصول و قوانین دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از دستگاه سیاست خارجی دیگر کشورها متمایز ساخته و هویتی انقلابی و عدالت طلب بدان بخشیده است که هر گونه ظلم و استبداد را نفی کرده و در پی تحقق عدالت و صلح جهانی است. رسالت جهانی انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی را ملزم می‌کند که با هر نوع ظلم در هر کجای دنیا مبارزه کند و حامی مستضعفین و ستمدیدگان جهان باشد. تجربه‌ی تاریخی ایران و دیگر کشورها و همچنین اهداف صنعتی و اقتصادی نظام سلطه در کشورهای جهان سوم دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی را موظف به مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومین کرده است.

کودتای 28 مرداد و تجربه‌ی تاریخی دخالت نظام سلطه در امور کشورها
طرح انجام کودتا و دخالت نظامی در ایران از ابتدای روی کار آمدن دولت مصدق و نهضت ملی شدن نفت در نزد برخی از جناحهای حاکم بر انگلستان وجود داشت، اما انسجام نیروهای طرفدار ملی شدن نفت و مخالفتهای اولیه دولت آمریکا با اقدام نظامی موجب به تأخیر افتادن این امر شد.

راه کار حرکت به سمت عدالت جهانی
انظلام (تن دادن به ظلم)، روند بی عدالتی و بی قانونی جهانی را تشدید می‌کند: انظلام بدتر از ظلم است، اعتراض کنید؛ انکار کنید؛ تکذیب کنید؛ فریاد بزنید. باید در برابر دستگاه تبلیغات و انتشارات آنها دستگاهی هم این طرف به وجود بیاید تا هرچه به دروغ می گویند، تکذیب کند. بگوید دروغ است ... .   و این گام اول در حرکت به سوی عدالت جهانی، بیداری ملت‌ها و کنار زدن غفلت‌هاست؛ بیداری در برابر ظلم‌ها، غارت‌ها و بی عدالتی‌هایی که نسبت به ملت‌های مظلوم از سوی ظالمان و ابرقدرت‌ها صورت می‌گیرد.

مرحله بعد، پس از بیداری، آن است که انسان خودش را باور کند؛ باور انسان، بنیان تمام امور در زمینه‌های فردی و اجتماعی است؛ اگر انسان خود و جایگاهش را بشناسد، می‌تواند به همه چیز و ازجمله عدالت دست پیدا کند. به تعبیر امام خمینی (س)، اساس تمام پیروزی‌ها و شکست‌های انسان، در درک همین بُعد است: اساس همه شکست‌ها و پیروزی‌ها از خود آدم شروع می‌شود؛ انسان اساس پیروزی است و اساس شکست است؛ باور انسان تمام امور است ...  و همین در مورد کشورهای اسلامی نیز صادق است و جمهوری اسلامی باید نهایت تلاش خود را در استقلال و عدم وابستگی به استکبار انجام دهد و با تکیه بر نیروی خود بتواند در مقابل ظلم و بی عدالتی بایستد.

ایران پس از انقلاب دارای دوره‌ها و مشکلات خاصی بوده است که هر کدام به تنهایی کافی بود تا این که کشور با شکست مواجه‌گردد. یکی از دوره‌های حساس و سرنوشت ساز انقلاب، سال‌های نخستین آن بود که در آن زمان مشکلاتی وجود داشت.همچون حضور گروهک‌های مختلف که نمی‌گذاشتند مردم روز خوشی داشته و هر روز شاهد بمب گذاری و ایجاد تفرقه و ناامنی در مناطق مختلف بودیم که خود موانع مهمی در راه توسعه ایران بودند.از دیگر مشکلات باید به جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد که واقعاً بسیاری از فرصت‌ها و امکانات ما را هدر داده و خسارات بسیاری نیز به بار آورد که همچنان و پس از گذشت افزون بر بیست سال از آن، شاهد آثار سوء آن هستیم. بدون شک انقلاب اسلامی مردم ایران گام بلندی بود که در راه رشد و توسعه همه جانبه ایران برداشته شد بگونه ای که امروز و به اعتراف دوست و دشمن، ما در مسیری گام نهاده‌ایم که آینده آن روشن بوده و با اتکا به توان مندی ها و استعدادهای خود خواهیم توانست کشورمان را همچنان که از زمره کشورهای عقب مانده دنیا درآورده و آن را به جرگه کشورهای در حال توسعه وارد ساختیم همچنین این مرحله را نیز پشت سر نهاده و آن را به کشوری توسعه یافته بدل سازیم.

تجربه تاریخی ایران از استکبار جهانی
تجربه و تاریخ یکی از منابع شناخت بشری است، اصل «انسان عاقل از تجربه‌های تاریخی خود استفاده می‌کند» به خوبی بیانگر این موضوع است. امام علی علیه‌السلام در بیانی صریح و شیوا در مورد لزوم پند گیری از تجربه‌های تاریخی می‌فرماید: «هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا می‌شود، کسی که بصیرت و بینایی پیدا کرد می‌فهمد، و آن‌کس که فهمید عالم می‌شود»  و «کسی که از تاریخ دیگران پند نگیرد و تجربه نیاموزد در برنامه‌ی زندگی خود پشتیبانی نگرفته است»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در سیزده آبان 95 با اشاره به اینکه توجه به تجربه‌های درس‌آموز ملتها، مانع از خطای دید و اشتباه محاسباتی می‌شود خاطرنشان کردند: حتی اگر آیات صریح قرآن مجید درباره ایستادگی و مبارزه با ظلم و استکبار را کنار بگذاریم، حادثه بزرگ کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نشان می‌دهد با امریکا چگونه باید برخورد کرد.

در همین دیدار رهبر انقلاب در تبیین حوادث مقطع مهم ملی شدن صنعت نفت، اعتماد و امید به امریکا را، اشتباه تاریخی دکتر مصدق (نخست‌وزیر آن مقطع) خواندند و افزودند: مصدق برای مقابله با انگلیس به امریکا تکیه کرد و همین خوش بینی و ساده اندیشی و غفلت، زمینه‌ساز موفقیت کودتایی امریکایی شد، کودتایی که همه زحمات ملت را در ملی کردن نفت به هدر داد، رژیم مستبد و وابسته پهلوی را احیا کرد و ایران عزیز را ۲۵ سال در معرض شدیدترین صدمات ملی و ضربات سیاسی ـ اقتصادی و فرهنگی قرار داد. همچنین ایشان دشمنی امریکا با انقلاب اسلامی را از همان ماههای اول پیروزی انقلاب یادآور شدند و افزودند: پس از انقلاب، امریکایی‌ها تا مدتها در تهران سفارت و با دولت ایران ارتباط داشتند اما حتی یک روز، از توطئه خودداری نکردند و این تجربه تاریخی، باید به برخی بفهماند که رابطه و دوستی موجب پایان خصومتها و توطئه‌های امریکا نمی‌شود.

اندیشمندان و فقهای اسلامی برای حفظ عزت و عظمت مسلمانان با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام) قاعده فقهی نفی سبیل و نفی ظلم را تأسیس کرده‌اند. براساس قاعده فقهی نفی سبیل، راه هر نوع نفوذ و سلطه کفار بر جوامع اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی باید مسدود شود.. خدای تبارک و تعالی برای هیچ یک از کفار سلطه بر مسلمانان قرار نداده است و نباید مسلمانان این سلطه کفار را به پذیرند.

عدم پذیرش تسلط قدرتهای سلطه گر و عدم تعهد نسبت به آنان در سیاست خارجی لازم است ولی کافی نیست. بنابر این تنها وظیفه جمهوری اسلامی در روابط همکاری، معاهدات و قرار دادهای خود با کشورهای غیر اسلامی، این نیست که راه هر گونه سلطه و نفوذ آنان را ببندد بلکه فراتر از آن مکلف است به مبارزه با استکبار، نظام سلطه و بی عدالتی است. زیرا جهان شمولی اسلام و ماهیت فراملی انقلاب اسلامی ایران، رعایت این اصل در چهارچوب یک سیاست خارجی تهاجمی را ایجاب می‌نماید. بنابراین در اصول دوم و سوم قانون اساسی آشکارا بر نفی هرگونه ستمگری و ستم کشی، قسط و عدل، نفی نظام سلطه و طرد کامل استعمار و استکبار تاکید شده است.   امام خمینی نیز می‌فرمایند: «تکلیف ما این است که با ظلم مبارزه کنیم» . و در جای دیگر اعلام می‌کنند: «ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین المللی اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهان خواران بوده و هستیم.»

بنابراین بر اساس اصول و مبانی فقهی و فرمایشات امام خمینی و امام خامنه‌ای و همچنین بر اساس حق تعیین سرنوشت و حق استقلال و با تجربه‌ی تاریخی از دخالت نظام استکبار در امور داخلی کشورها و به تاراج بردن منابع طبیعی کشورهای جهان سوم توسط نظام سلطه، دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق صلح و عدالت جهانی و مبارزه با هر گونه ظلم و استکبار در دنیا حرکت می‌کند و همچنین این هویت فراملی به این دستگاه اجازه می‌دهد تا به فکر مظلومین و مستضعفین عالم باشد و برای رهایی آنها از چنگال استکبار برنامه ریزی کند.

اعضای کمیسیون دانشجویی سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی( تشکل ها، اتحادیه های دانشجویی و دانشجویان کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، فلسطین، عراق، نیجریه، ساحل عاج، بحرین، هند، کشمیر، افغانستان، یمن، پاکستان، الجزایر و آذربایجان حاضر در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی) که اهداف متعالی انقلاب اسلامی از جمله آگاه‌سازی ملت‌های دنیا را در واحد بین الملل خود دنبال می‌کنند،  همه ملت‌های آزادی خواه دنیا را دعوت به مبارزه با استکبار و ایستادگی در مقابل سیاست‌های ویران کننده آمریکا می‌کند و از ملت‌ها می‌خواهد از زور گویی‌ها و غول رسانه‌ای غرب هراس نداشته باشند و برای آزادی از یوغ استکبار به پاخیزند.

 

 

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top