تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/09/11 - 11:20
کد خبر: 292578

از شیوه‌های پذیرش تا معنای طرح واره؛

۱۹ اصطلاح رایج دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری سال ۹۸ +جدول

۱۹ اصطلاح رایج دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری سال ۹۸ +جدول

بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی می انجامد و رسالت آن تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینه های مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش مؤثر باشند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز Ph.D) سال ۱۳۹۸ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در حالی دوشنبه به پایان میرسد که از ۲۴۵ کد رشته امتحانی این دوره از آزمون دکتری، ۶۲ کد رشته در گروه علوم انسانی، ۴۶ کد رشته در گروه علوم پایه، ۶۰ کد رشته در گروه فنی مهندسی، ۳۵ کد رشته در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، ۷ کد رشته در گروه هنر، ۲۶ کد رشته در گروه دامپزشکی و ۹ کد رشته در گروه زبان های خارجی پذیرش دانشجو دارند.

بیشتر بخوانید// همه چیز درباره نحوه پذیرش در آزمون دکتری سال ۹۸ +اینفوگراف

اما در کنار این آزمون مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام یکی از پیچیده ترین بخش های فرآیند ثبت نام است. مفاهیم اصطلاحات یکی از این پیچیدگی ها می تواند باشد که 19 اصطلاح رایج در این آزمون به شرح زیر است:

ردیف اصطلاح توضیح
1 دوره دکتری بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی می انجامد و رسالت آن تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینه های مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش مؤثر باشند.
2 شیوه آموزشی  پژوهشی دوره ای که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی، کارهای پژوهشی و پایان نامه است.
3 شیوه پژوهش محور دوره دکتری تخصصی است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر اخذ واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار م یشود . برگزاری دوره دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور (طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه های نظارت بر آن توسط کارفرما تامین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته  می شود) با کارفرمای مشخص (شخصیت حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی است که طی یک قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به  دانشگاه/مؤسسه واگذار نموده و متعهد به تأمین کلیه هزینه های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است) می باشد.
4 طرح واره منظور از طرح واره، طرح اولیه رساله متقاضیان رشته محل های پژوهش محور است که در راستای طرح پژوهشی تقاضامحور که از طرف مؤسسه اعلام شده است توسط داوطلب تهیه و تدوین و در زمان انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری بصورت مکتوب ارائه می شود.
5 پایان نامه فعالیت پژوهشی  تحقیقاتی است که در زمینه رشته تحصیلی مربوط و تحت راهنمایی و مشاوره، استادان و هیأت داوران قرار می گیرد.
6 سمینار منظور تحقیق و تتبع نظری است که دانشجویان گرد هم می آیند و به تشریح موضوع مورد مطالعه خود می پردازند.
7 گروه امتحانی رشته های مختلف تحصیلی آموزش عالی با توجه به تجانس آنها به گروه های هفتگانه : 1- علوم انسانی، 2- علوم پایه، -3 فنی و مهندسی ، 4- کشاورزی و منابع طبیعی، 5- هنر، 6- دامپزشکی و 7- زبان تقسی م می شود.
8 مقاطع تحصیلی مقاطع تحصیلی نشانگر طول مدت تحصیل و نوع مدرک اعطایی در پایان تحصیل است که عبارتند از: 1- کارشناسی (لیسانس ) 2- کارشناسی ارشد (فوق لیسانس)  3- دکترای عمومی  4- دکتری تخصصی
9 کارشناسی ارشد پیوسته دوره ای 5 ساله می باشد که پس از دوره پیش دانشگاهی آغاز شده و دانشجو پس از گذراندن تعداد واحدهای معین، به دریافت مدرک کارشناسی ارشد نائل می شود.
10 دکتری عمومی دوره ای است 6 ساله که پس از دوره پیش دانشگاهی آغاز شده و دانشجو پس از گذراندن تعداد واحدهای معین، به دریافت مدرک دکتری عمومی نائل می شود.
11 دکتری تخصصی عالی ترین دوره تحصیلی رسمی که پس از دوره کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی آغاز می شود و دانشجو پس از گذراندن تعداد واحدهای درسی معین و دفاع از رساله، موفق به دریافت مدرک دکتری تخصصی می گردد.
12 گروه آموزشی کوچکترین واحد سازمانی آموزشی یا پژوهشی مستقر در مؤسسه و یا دانشکده می باشد.
13 رشته امتحانی عنوان رشته ای که داوطلب با توجه به علاقه و یا ارتباط آخرین مدرک تحصیلی خود (کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی ) در آن ثبت نام می نماید.
14 دانشجوی سال آخر به کس ی اطلا ق می شود که حداکثر تا تاریخ 1398/06/31 بطور قطع در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی، از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی داخل و یا خارج از کشور مورد تأیید شورا ی عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فارغ التحصیل شود.
15 تعهد خدمت آموزش رایگان افرادی که بلافاصله پس از فراغ ت از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در این آزمون پذیرفته می شوند و به موجب ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون آموزش رایگان از مزایای آموزش رایگان بهره مند شده اند، تعهدات مربوط به بهره مندی از آموزش رایگان آنان در مق اطع تحصیلی گذشته پس از پایان تحصیلات دوره دکتری انجام می پذیرد. درخصوص رشته های وابسته به وزارت بهداشت برابر با ضوابط و شرایط مربوطه عمل خواهد شد.
16 سریال اعتباری سریال اعتباری اصلی ثبت نام: این سریال حاوی یک کد 12 رقمی با عنوان سریال ثبت نام می باشد.
17 معدل عبارت است از نمره میانگین مندرج در گواهینامه موقت یا مدرک رسمی فارغ التحصیلان دوره های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی. در صورت فارغ التحصیل نشدن ملاک، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای عمومی که حداکثر تا تاریخ  1398/06/31 فارغ التحصیل خواهند شد، می باشد.
18 شماره پرونده شماره پرونده یک عدد 6 رقمی می باشد که پس از پایان مراحل ثبت نام، به همراه کدپیگیری از طریق سایت به داوطلب داده می شود
19 کد پیگیری کد پیگیری شامل یک کد 16 رقمی می باشد که پس از پایان مراحل ثب تنام از طریق سایت به هر داوطلب داده می شود

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top