تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/09/12 - 19:19
کد خبر: 292857

حسن رحیم‌پور در دانشگاه آزاد تهران جنوب:

آیا می‌توان عدالت شفاف بدون مبارزه داشت؟

عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نگاه اسلامی در رابطه با حقوق انسان‌ها، فراتر از دیدگاه‌های مادی حقوق بین‌الملل است، اظهار داشت: حقوق یک نفر انسان به‌اندازه‌ای مهم است که در منطق توحیدی گویی حقوق همه بشریت موردبحث است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، حسن رحیم پورازغدی عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز در همایش « عدالت شیشه‌ای» که در مجتمع ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد، گفت: آزادی، عدالت، پیشرفت و امنیت، همه این‌ها برای تأمین انسانیت و خدمت به انسان است. تمامی تعالیم پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیتش(ع) در راستای تعالی انسان حرکت کردند.

وی با بیان اینکه تمام احکام اسلام برای پاسداشت انسان بوده، ادامه داد: در واقع هدف انسان است. انسان موجودی است دو بُعدی که یک بُعد آن جهانی و بُعد دیگر طبیعی است. در اصل یک بُعد الهی است و یک بُعد جسمانی.

ازغدی افزود: انسان در نظام اومانیست هدف قدرت، ثروت و شهوت قرارگرفته است و از بُعد الهی آن فاصله گرفته است. حضرت امیر در کلامی می‌فرماید انسان به عقلش می‌ارزد پس باید به عوامل انسانیت پی برد. همچنین انسان هدف است، مابقی وسیله و ایمان و عمل صالح ما را انسان می‌کند. هر آنچه حرام اعلام‌شده است، به خاطر صدمه به روح و جسم اعلام شده.

ازغدی با بیان اینکه نگاه اسلامی در رابطه با حقوق انسان‌ها، فراتر از دیدگاه‌های مادی حقوق بین‌الملل است، اظهار داشت: حقوق یک نفر انسان به‌اندازه‌ای مهم است که در منطق توحیدی گویی حقوق همه بشریت موردبحث است.

وی با بیان اینکه گناه‌ها و محرمات همگی به کرامت انسان ضرر می‌رساند و واجبات در راستای تعالی انسان هستند، تاکید کرد:  انسان امانت‌دار خدا در روی کائنات است و به این دلیل انسان، قدرت تسخیر عالم را دارد و دارای ظرفیت‌های بی‌بدیل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دین برای رهاسازی انسان از زنجیرهای مادی و استفاده از همین ظرفیت‌ها آمده است. انسان اگر حقوق مادی و معنوی خود را پاسخگو نباشد، زمینه‌های رشد در او سرکوفت خواهد شد. در شرایطی که امکانات زندگی شرافتمند فراهم نباشد، تعالی هم اتفاق نمی‌افتد و از اینجاست که جهاد واجب می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت بانکداری در کشور و بیان اینکه اگر به قانون بانکداری بدون ربا عمل می‌شد وضعیت بانکداری این گونه نبود، گفت: وقتی می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر یعنی تمام قوا و حاکمیت باید شفاف باشند و ریگ در کفش کسی نباشد. امام (ره) می‌گفت طوری مدیریت کنید که وقتی خبرش بیرون آمد شرمنده نشوید و نترسید از این که شفاف باشید.

وی گفت: امر به معروف یعنی نهاد‌های رسمی و نظام و حکومت دقیق کار کنند نه این که هزار میلیارد تومان در جیب فلان جا جابه جا شود و بگویند ما نفهمیدیم پس این همه درک به چه درد می‌خورد. امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه کسی نتواند در پستو تصمیم بگیرد و یا هر کسی که مسئولیت دارد، پاسخگو باشد و هر کسی ثروتی دارد باید بگوید آن را از کجا آورده و باید پاسخ دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پاسخگویی در قانون اساسی دین و در اسناد بالادستی آمده، ولی مشکل اصلی اجراست، آیا می‌توان عدالت شفاف بدون مبارزه داشت؟ اما امر به معروف و نهی از منکر واجب است و البته برای آدم هم مشکل ایجاد می‌کنند و شما در هر کجا در حوزه، دانشگاه و مدیریت نقد می‌کنید دشمن شما می‌شوند و یک عده‌ای زود قضاوت می‌کنند و البته یک عده‌ای هم فاسدند و از این طریق نان می‌خورند.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث حقوق‌های نجومی، اضافه کرد: این موضوع یکی از برکات فضای مجازی بود. البته وقتی شروع به امر به معروف می‌کنیم عده‌ای شروع به جنجال سازی می‌کنند. در هر حال امر به معروف و نهی از منکر هزینه دارد و جریان‌های فاسد می‌خواهند منکر را معروف جلوه دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد:  قرآن می‌گوید پس از امر به معروف مصیبت پیش می‌آید، ولی باید هزینه داد و مقاومت کرد این کار اراده فولادین می‌خواهد، ولی با بیرون زدن رگ گردن و کلفت کردن صدا اصلاح اجتماعی محقق نمی‌شود.

ازغدی تاکید کرد: ما اگر نشستیم و نگاه کردیم تا ظلم و فسادی صورت بگیرد و یا سازشی با دشمن رایج شود به فرموده پیامبر اشرار فائق می‌شوند و حکومت به دست فاسد می‌افتد. پرسشگری و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه صنف خاصی نیست. امر به معروف یک امر ملی و عمومی بوده و باید همه نسبت به آن حساس باشند.

وی با اشاره به رویه و رویکرد حکومت‌های فاسد برای سست کردن جوانان گفت: امر به معروف و نهی از منکر از موضع ضعف حرف زدن نیست؛ بلکه از موضع قدرت حرف زدن است؛ از این رو مطالبه و اعتراض وظیفه همه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کار نهاد‌های خاص مانند دانشگاه، حوزه و رسانه است، ادامه داد: البته مطالبه و اعتراض وظیفه همه است با این وجود اگر مردم اعتراف کردند، ولی اصلاحی صورت نگرفت حکومت قانونی و مشروع باید وارد عمل شود. در هر حال همه باید از جایگاه قدرت جلوی زشتی‌ها را بگیریم، ولی برخورد کار قانون است و کار ما نیست.

رحیم‌پور ازغدی در قسمت دیگری از سخنانش درباره اعتراض به دستگاه قضایی تاکید کرد: اعتراض به دستگاه قضایی دو نوع است یک وقت دستگاه قضایی طبق قانون عمل نمی‌کند؛ از این رو باید جواب دهد، ولی اگر حکمی حتی ظالمانه توسط محاکم قضایی صادر شده باشد ما نمی‌توانیم بگوییم که نمی‌گذاریم این حکم را اجرا کنید، چون این عمل موجب می‌شود که ساختار از هم بپاشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ما می‌توانیم به دستگاه اجرایی اعتراض کنیم و حق داریم بگوییم نظام مالیاتی عادلانه نیست، اما نمی‌توانیم بگوییم، چون نظام مالیاتی مشکل دارد پس مالیات نمی‌دهیم و این اعتراض در جهت ظلم بزرگ تری است و موجب هرج و مرج می‌شود. در یک نظام مشروع قانونی مطالبه و فریاد باشد، ولی حد و تعزیر نه و ما حق نداریم کسی را تنبیه و مجازات کنیم و یا جلوی اجرای حکم و دستوری را بگیریم البته برخی‌ها می‌گویند نباید مردم را به زور به بهشت برد، ولی بحث این است که ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم که شما کسی را به زور به جهنم ببرید.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه باید شفافیت باشد تا دروغ گویی ها، ساخت و پاخت‌ها و ریاکاری‌ها نباشد، گفت: اگر شفافیت باشد کاندیدای انتخاباتی نمی‌تواند وعده دهد و وقتی انتخاب می‌شود جور دیگری عمل کند بنده معتقدم باید آرا شفاف باشد، اما در مواردی ممکن است نماینده از شفافیت آرا بترسد ونتواند با آزادی کامل رای بدهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه اگر رای منفی زمینه دیانت را فراهم کند این بد است، افزود: لذا اغلب رای‌ها و آنچه به مصالح عمومی مربوط است باید شفاف باشد، اما در مواردی رای مخفی لازم است تا از شانتاژ‌ها جلوگیری شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top