تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/09/15 - 13:30
کد خبر: 293255

بیانیه بسیج دانشجویی پیرامون خرید تضمینی گندم

نتیجه این رویکرد و تصمیم دولت کاهش ضریب خودکفایی و وابستگی خواهد بود و با توجه تشدید تحریم ها توسط آمریکا به منظور فشار برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی؛ وابسته بودن در کالاهای اساسی به ویژه در مواد غذایی، می تواند دریچه ای برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی 17 دانشگاه در حمایت از خرید تضمینی گندم و تعلل دولت در این زمینه بیانیه ای صادر کردند. در بخشیب از این بیانیه آمده است:«تعلل و تاخیر بیش از دوماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی که طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال 1368 ؛ که دولت موظف است از طریق رسانه های عمومی در ابتدای سال زراعی یعنی انتهای تابستان نرخ خرید تضمینی را اطلاع رسانی کند، چرا که این موضوع مهمی برای برنامه ریزی کشاورزان و تصمیم آنها برای تعیین نوع کشت و میزان سطح کشت محصولات خواهد بود. عدم توجه به این مقوله می تواند در میزان تولید محصول راهبردی چون گندم تاثیر مستقیم و به سزایی داشته باشد.»

متن بیانیه به این شرح است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر حسن روحانی
سلام علیکم

پیرو اعلام خرید تضمینی محصول راهبردی گندم، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران این ضرورت را احساس نمود که نکاتی را به متولیان امنیت غذایی کشور یادآور و متذکر شود.

تحقق خودکفایی و قطع وابستگی کشور در محصولات اساسی همواره یک مسئله بسیار حساس و مهم بوده که نه تنها موجب تامین استقلال اقتصادی کشور خواهد شد، بلکه اقتدار و قدرت ملی را نیز برای کشور فراهم خواهد کرد.

خودکفایی بدون اغراق یکی از راهکارهای ضروری مقابله با تحریم های ظالمانه اقتصادی دشمن بوده و مادامی که کشورمان به عنوان وارد کننده محصولات اساسی، وابسته به بیگانگان به ویژه کشورهای دارای بالاترین تنش و یا تحت تاثیر سلطه غرب باشد؛ استفاده از این اهرم تحت عنوان فشار و تحریم امری دور از ذهن نخواهد بود، کما اینکه در سالیان گذشته مکرراً جمهوری اسلامی را از این طریق تحت فشار قرار دادند. بنابراین انتظار می رود تمامی دستگاه ها و مسئولان حداکثر تلاش و توان خود را در جهت خودکفایی بکار گرفته و درصدد رفع تهدید ها و چالش های پیرامون این موضوع باشند .

اما در کمال تاسف، تعلل و تاخیر بیش از دوماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی که طبق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال 1368 ؛ که دولت موظف است از طریق رسانه های عمومی در ابتدای سال زراعی یعنی انتهای تابستان نرخ خرید تضمینی را اطلاع رسانی کند، چرا که این موضوع مهمی برای برنامه ریزی کشاورزان و تصمیم آنها برای تعیین نوع کشت و میزان سطح کشت محصولات خواهد بود. عدم توجه به این مقوله می تواند در میزان تولید محصول راهبردی چون گندم تاثیر مستقیم و به سزایی داشته باشد .

از سویی قیمت اعلام شده توسط دولت محترم یعنی 1600 تومان با توجه به افزایش هزینه های تولید این محصول و همچنین تورم موجود در کشور، غیر واقعی و غیرکارشناسی است. در صورتی که به گواه بسیاری از کارشناسان این حوزه خروج از تک نرخی بودن قیمت بر مبنای سطح کیفی این محصول و همچنین قیمت واقعی این محصول به میزان 2هزار تومان تعیین شود، چرا که در مقطع زمانی که قیمت این محصول در کشورهای همسایه به دلیل پایین بودن ارزش پول ملی بسیار بالا است، قاچاق را به صرفه کرده و این موضوع به تنهایی می تواند عاملی برای ورود و vسوداگری دلالان و نهایتاً قاچاق این کالا به کشورهای همجوار شود، اگر دولت نتواند به اندازه نیاز و مصرف سالانه کشور حجم مناسبی از گندم را از کشاورز خریداری و تهیه کند، ناچار به واردات این محصول با قیمت بیشتر و شرایط سخت تر خواهد بود. نتیجه این رویکرد و تصمیم دولت کاهش ضریب خودکفایی و وابستگی خواهد بود و با توجه تشدید تحریم ها توسط آمریکا به منظور فشار برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی؛ وابسته بودن در کالاهای اساسی به ویژه در مواد غذایی، می تواند دریچه ای برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی باشد.

لذا تقاضامند است که با اتخاذ سیاست های کارشناسی شده در خرید قیمت تضمینی جهت استمرار خودکفایی در محصولات استراتژیک از جمله گندم جامعه عمل بپوشانید .

ضمناً بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به همراه دانشگاه های صاحبنظر سراسر کشور برخود لازم می دانند به منظور تحقق تعیین قیمت واقعی و متناسب، از تمامی روش ها و ابزارها برای به نتیجه رسیدن این مطالبه استفاده نمایند.

رونوشت:

دکتر علی لاریجانی,ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
مهندس محمود حجتی,وزیر محترم جهاد کشاورزی
دکتر محمدباقر نوبخت,ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه کشور
دکتر احمدعلی کیخا، ریاست محترم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی


بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی رامین اهواز
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه باهنر کرمان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوشهر
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top