تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/09/18 - 21:45
کد خبر: 293659

آمار صادرات علم و فناوری اعلام شد

معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: در سال گذشته صادرات حاصل از علم و فناوری در بخش خدمات فنی و مهندسی به ۱۰ میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ دکتر عباس حاجی آخوندی معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: اهداف کلان نظام علم و فناوری در چارچوب نقشه جامع علمی کشور است که با تصویب نقشه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور و تأیید رهبری توانستیم در دهه های اخیر با اتکا به دانشمندان کشور، مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه ها به این اهداف دست یابیم.

وی ادامه داد: درست است همه اقداماتی که باید انجام شود نشده اما دستاوردهای بسیار حائز اهمیتی در این زمینه داشته ایم که از تراز بین المللی و آنچه که جوامع بین المللی انتظار داشته اند بسیار بیشتر بوده است.

حاجی آخوندی افزود: بعد از تصویب نقشه جامع علمی کشور، ستاد راهبری نقشه جامع با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، جهاد دانشگاهی و اعضای ذیربط شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت که دغدغه اصلی آن علم و فناوری است. از زمان تشکیل این ستاد، جلسات به صورت مرتب تشکیل شده اند. اقداماتی که باید انجام شود در درون ستاد ویژه اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور آماده سازی می شود و فرآیند انجام آن کار صورت می گیرد و به جلسه اصلی شورای راهبری نقشه ستاد جامع علمی کشور ارسال می شود.

معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: رئیس این ستاد دکتر مخبر دزفولی و دبیر و قائم مقام آن دکتر کبگانیان، معاونت سیاستگذاری و برنامه ریزی آن دکتر باقری مقدم، معاون ترویج و اجرایی سازی آن دکتر امیدوار و معاونت پایش، ارزیابی و نظارت نقشه بر عهده من است.

وی در بخشی از سخنان خود به یکی از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور یعنی ارتقای زبان فارسی اشاره کرد و گفت: زبان فارسی دو جایگاه دارد، یکی زبان فرهنگ و دیگری زبان علم و فناوری کشور است. در سال ۲۰۰۱ کل مقالات فارسی  که در سایت اسکوپوس به زبان فارسی ثبت شده ۴۲ مقاله بوده و رتبه زبان فارسی ۳۳ در دنیا بوده است. بر اساس سیر تحولات نقشه جامع علمی کشور در سال ۲۰۱۶ این مقالات به یک هزار و ۸۴۵ مقاله در اسکوپوس می رسد و رتبه ما از ۳۳ به ۱۵ رسیده است و زبان فارسی جزو ۱۵ زبان معتبر علمی دنیا است.

معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور به صادرات حاصل از علم و فناوری اشاره کرد و گفت: در بخش صادرات محصولات پیشرفته و صنایع هایتک، در بخش داروسازی واقعا معجزه شده است.

وی ادامه داد: به لحاظ ارزش دلاری محصولات پیشرفته فناوری، در سال ۸۰، ۲۷ میلیون دلار صادرات داشته ایم و در سال ۹۵ این عدد به ۲۳۱ میلیون دلار رسیده است.

حاجی آخوندی افزود: در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۸۰، ۵۷۵ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شده است، این در حالی است که در سال ۹۵ این عدد به ۹ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار و در سال ۹۶ به ۱۰ میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار رسیده است.

وی در ادامه به سند تعاملات بین المللی اشاره کرد و گفت: این سند طی یک سال و نیم گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که این سند فرصت های بسیار خوبی را ایجاد می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top