تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/09/20 - 08:45
کد خبر: 293876

گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با محمد موسی‌زاده، قاری مشهور اینستاگرامی؛

می‌خواهم تلاوت قرآن را از فضای مجازی وارد لایه‌های زندگی مردم کنم

می‌خواهم تلاوت قرآن را از فضای مجازی وارد لایه‌های زندگی مردم کنم

صفحه شخصی‌اش جزو معدود صفحاتی است که علی‌رغم ترویج اسلام محمدی (ص) اما کمترین توهینی در آن صورت نمی‌گیرد و همین مسئله تا حدی باعث شگفتی مخاطبان شده است؛ خودش را در صفحه اینستاگرامش اینطور معرفی می کند: «خواننده کتاب آسمانی و سفیر مهربانی»؛

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۲سال سن دارد و در یکی از روزهای مهر ماه در جزیره کیش به دنیا آمد؛ جوانی که یکی از شاگردان حاج مهدی تاج زاده محسوب می شود و چند وقتی است که با گذاشتن لایوهایی از قرائت آیات قرآن در زمان های مشخص سر و صدایی در اینستاگرام به راه انداخته است؛ صفحه شخصی اش در این شبکه اجتماعی جزو معدود صفحاتی است که علی رغم ترویج اسلام محمدی (ص) اما کمترین توهینی در آن صورت نمی گیرد و همین مسئله تا حدی باعث شگفتی مخاطبان شده است؛ محمد موسی زاده همان فردی است که خودش را در صفحه اینستاگرامش اینطور معرفی می کند: «خواننده کتاب آسمانی و سفیر مهربانی»؛

جوانی که حرکت جدید را در فضای مجازی شروع کرده و به همین دلیل به سراغش رفتیم و او برایمان از دلایل رفتن به این راه و شیوه های جذب جوانان به قرآن گفت که در ادامه می خوانید:

چه اتفاقی افتاد که شما قرائت قرآن تان را به شبکه اجتماعی کشانده و از خود لایو گذاشتید؟
به عنوان یک قاری قران همیشه این دغدغه را داشتم تا بتوانم تلاوت قران را وارد لایه های زندگی مردم و روزمرگی هایشان کنم؛ در حقیقت می خواستم با این کار صدای ملکوتی قرآن جایگاه خود را در خانه ها، خودروها و همه اماکن عمومی و به خصوص در دل مردم باز کند. به همین دلیل خیلی با خود کلنجار رفته و مشورت گرفتم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که تنها باید با صداقت جلو رفت و به همین خاطر تصمیم گرفتم با کلیپ های ساده و خودمانی و آیات مرتبط و کوتاه این موضوع را شروع کنم.

به عبارت دیگر بنده به آیه «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» تکیه کرده و با توکل به ذات اقدس الهی با وجود اینکه می دانستم ممکن است سختی های زیادی در سر راهم وجود داشته باشم، این کار را شروع کردم؛ با این حال آنچیزی که هر روز مرا در این راه مصمم تر کرد، تحولاتی است که نشانه های آن را در کامنت ها و دایرکت هایم می بینم؛ مگر رسالت ما غیراز این بوده و هست که بتوانیم ایات قران رو به گوش مردم برسانیم؟ همچنین من با توجه به  پیام هایی که دریافت میکنم و عشق و علاقه مردم  را به این کتاب الهی می بینم، تازه به خود تلنگر میزنم که باید بحث ترویج قرآن را جدی تر دنبال کنم؛ چرا که تصور نمی کنم علاقه ای که در بین مردم ما برای قرآن وجود دارد، در دیگر کشورهای دنیا وجود داشته باشد.

باید این مسئله را نیز بگویم که الان به خود نهیب می زنم که ای کاش بسیار زودتر از این، کار را شروع می کردم؛ چرا که ما تعداد زیادی از افراد را داریم که به قرآن علاقه مند هستند اما نتوانستیم آنها را جذب این کتاب کنیم؛ امروز این سوال مطرح می شود که ما تا چه زمانی باید در مساجد، حسینیه ها و بهشت زهرا و صرفا در مراسم های ختم و یا قبل از اذان به پخش قرآن بپردازیم؟ در حالی که ممکن است گاهی فردی بخواهد ساعت 2 نیمه شب آیه ای کوتاه از قرآن را در فضای متفاوت گوش کند؛ از سوی دیگر معتقدم امروز بسیاری از جوانان به جزو آنانی که از اوایل زندگی شان در فضای تلاوت قرآن بوده اند، دیگر علاقه ای به تلاوت قرآن ندارند و این موضوع را نیز به این دلیل می گویم که خودم یک جوان هستم و با مردم در فضاهای مختلف در ارتباط هستم؛ البته اصلی ترین دلیل این موضع به خاطر برخوردهای غلط و نسنجیده بوده است.

درباره اولین واکنش هایی که به لایوها و استوری هایتان از سوی مخاطبان داشتید، صحبت کنید؟
استقبال بسیار قشنگ بود و  مردم نیز کامنت های امیدوارکننده ای داشتند؛ این کامنت ها هم در حالی بوده که وقتی به پروفایل های افراد نگاه می کردید به خودتان می گفتید مگر ممکن است چنین کامنتی از سوی چنین شخصی وجود داشته باشد؟ بعد از این اتفاق بود که به این جمله معروف که از روی ظاهر افراد قضاوت نکنید، بیشتر ایمان آوردم. در حقیقت پیام هایی داشتم که به دور از غل و غش بوده و حتی گاهی این مسئله برایم ایجاد شده بود که اگر جایی می رفتم افراد به یکدیگر می گفتند این همان فردی است که شب ها لایو قرائت قرآن را می گذارد.

به نظر شما کثرت صفحاتی مانند صفحه شما در اینستاگرام می تواند در حوزه ترویج قرآن و قرآن خوانی در بین نسل جوان کارساز باشد؟
قطعا همینطور است که بالا بودن تعداد چنین صفحاتی تاثیرگذار خواهد بود؛ البته این موضوع نیز باید با درایت و مدیریت دنبال شود و در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد داد؛ با این حال می بینم که افراد زیادی در این مسیر قرار گرفته اند که شخصا نیز از آنها حمایت می کنم.

با توجه به فضای فعلی اینستاگرام که گاها مشاهد می شود سلبریتی ها نیز سبک های خاصی از زندگی مانند نگهداری حیوانات را ترویج می کنند، از اینکه شروع کننده مسیر جدید باشید، واهمه نداشتید؟
هرکس در این دنیا زندگی خودش را دنبال می کند و از آنجایی که شخصا به افراد دیگر کاری نداشته و ندارم، آن زمان که احساس کردم در جامعه این نیاز وجود دارد شروع به پخش لایوهای در اینستاگرام کردم؛ البته نمی خواهم درباره هیچ کس نظر بدهم، اما معتقدم هر کسی که بتواند بهترین استفاده را از فضای مجازی داشته باشد باید این کار را کند و خداوند نیز جواب او را به بهترین شکل خواهد داد.

صفحه شماجزو معدود صفحات فضای مجازی است که هنگام پخش لایو هیچگونه بی احترامی در آن وجود ندارد، در حالی که گاها صفحاتی که اقدام به ترویج آیات قرآن و احادیث می کنند نیز مورد هجمه قرار می گیرند، دلیل این مسئله چیست؟
کسانی که ارادتمندان قلبی و پیروان دلی کتاب اسمانی هستند و قلبشان برای رسیدن ساعت 11 نیمه شب و پخش لایو قرائت قرآن می تپد، هیچگاه نمی توانند در صفحه و هنگام پخش قرائت توهین کنند، اصلا مگر کسی به کتاب الهی توهین می کند؟ البته معدود افرادی هستند که حرف هایی هم می زنند اما شخصا به کارم ادامه می دهم و معتقدم اگر این افراد با توهین کردن به بنده آرام می شوند، هیچ مشکلی از این بابت وجود  ندارد؛ از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی کشور گاها افردی هستند که از شدت ناراحتی حرف هایی می زنند که به آنها به خاطر شرایط موجود حق می دهم.

با توجه به هجمه عظیمی که رسانه های بیگانه برای تغییر سبک زندگی جوانان دارد، به نظر شما بهترین راهکار برای ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی در بین جوانان چیست؟
تنها راه مقابله با این مسئله این است که بتوانیم از روش های نوین مانند فضای مجازی استفاده کنیم و باید از روش های قدیمی فاصله گرفته و آنها را به فراموشی بسپاریم؛ از سوی دیگر باید در ابتدا نیازهای جامعه در عرصه قرآن را شناسایی کنیم و بدانیم که اصرار بر مسیر گذشته نتیجه نمی دهد، از سوی دیگر باز هم تاکید می کنم که در انتخاب راه های جدید باید صداقت داشت؛ چرا که وقتی مردم ببینند جوانی آمده بدون هیچگونه توقع و خیلی ساده در حال ترویج قرآن خوانی که یک کار فرهنگی است، شک نکنید که مردم با آغوش باز از آن استقبال می کنند و من به این نتیجه رسیده ایم.

* گفتگو از زهرا رمضانی


download

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top