تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/09/26 - 15:20
کد خبر: 294753

کشورهای اروپایی با بیشترین میزان درآمد سرانه

این کشور بخش اعظم درآمد نفتی خود را در یک صندوق دارایی مجزا نگهداری میکند، ارزش این صندوق تا به امروز به بیش از 900 میلیارد دلار رسیده است که این میزان بیشترین در جهان است.

خبرنامه دانشجویان ایران: اغلب کشورهای اروپایی به عنوان کشورهای ثروتمند در دنیا شناخته میشوند. در تاریخ اروپا نوآوری های زیادی برای رشد تمدن ها شکل گرفته و رشد کرده اند و هم اکنون این قاره در حال پیشرفت در زمینه های تکنولوژی، صنعت، صادرات، مهندسی و خدمات میباشد. کشورهایی که در لیست زیر مشاهده خواهید کرد همگی بر اساس تولید ناخالص داخلی در ازای یک نفر از مردم همان کشور "GDP per capita" رده بدی شده اند، به این مقدار درآمد سرانه نیز گفته میشود.

برای محاسبه در آمد سرانه یک کشور باید میزان تولید ناخالص داخلی در آن کشور را تقسیم به جمعیت آن کشور کرد.

میزان تولید ناخالص داخلی در ازای هر نفر نشان دهنده کیفیت زندگی در آن کشور نیز میباشد. کشورهایی که در این لیست قرار گرفته اند همگی جزو کشورهایی هستند که در دنیا از کیفیت بالایی برای زندگی برخوردار میباشند. البته کشورهایی که تولید ناخالص داخلی بیشتری دارند روی قیمت یورو تاثیر بیشتری خواهند داشت. در ادامه 10 کشور ثروتمند اروپا را به اختصار معرفی مینماییم.

ثروتمندترین کشورهای اروپا

10. اتریش
کشور اتریش در جایگاه دهم با درآمد سرانه 48.005 دلار را دارد. بخش خدمات اتریش بیشترین سهم را از این میزان دارد. بخش مشاوره و مالی در اتریش در کل اروپا از جایگاه شناخته شده ای برخوردار است. بانک ها و موسسات مالی که در حقیقت در این بخش قرار دارند از شرکت های برتر در اروپا به حساب می آیند. گردشگری در اتریش از ستون های دیگر درآمد زایی این کشور است. پیست های اسکی معروف اتریش مانند "Kitzbühel" هر ساله ورزشکاران زیادی را از آمریکا، اروپا و روسیه به خود جذب میکند.

بخش صادرات نیز ستون دیگر تولید ناخالص داخلی اتریش است. در حال حاضر اتریش محصولات زیادی مانند کاغذ، فلزات، مقوا، پارچه، مواد غذایی و قطعات خودرو را به کشورهای دنیا و بیشتر به کشورهای اروپایی صادر میکند.

9. آلمان
آلمان با درآمد سرانه 48.111 دلار، در جایگاه نهم لیست قرار دارد. صادرات آلمان در سال 2016 در حدود 1.33 تریلیون دلار بوده و شامل وسایل نقلیه، فلزات، پلاستیک، محصولات شیمیایی، تولیدات غذایی، تجهیزات الکتریکی و حمل نقل و هم چنین لاستیک بوده است. آلمان دارای منابع غنی مس، نمک، پتاس، گاز طبیعی و چوب و نیکل است. کشور آلمان خانه 53 عدد از شرکتهایی است که در لیست 2000 شرکت برتر در دنیا قرار دارند مانند بایر، فولکس واگن، بی ام و، آلیانز و مونیخ ریل.

نرخ بیکاری در آلمان 5.6 درصد میباشد.

آلمان، فرانسه و اسپانیا به همراه انگلستان بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی در اروپا را دارند. این کشورها نسبت به سایر کشورها در حوزه یورو، بیشترین تاثیر را بر قیمت یورو امروز دارند. میزان تولید ناخالص داخلی به طور مستقیم بر واردات و ارزش پولی یک کشور تاثیرگذار است.

8. ایسلند
کشور ایسلند با درآمد سرانه 49.136 دلار در جایگاه هشتم است. این کشور اصلاحات بازار آزاد را در دهه 1990 انجام داد، این اقدامات در ابتدا موفق عمل کرد، اما بعد از رسیدن به دوران رکود اقتصادی در دنیا و بیشتر در سال های 2007 تا 2010 کشور ایسلند را با چالش مواجه کرد تا جایی که کشور مجبور شد تا برای حفظ اقتصاد خود اقدام به دریافت وام از کشورهای اروپایی نموده و حتی از صندوق بین المللی پول نیز کمک بگیرد. در حال حاضر اقتصاد ایسلند رو به بهبودی است.

ایسلند از منابع برق-آبی و انرژی زمین گرمایی غنی خود برای تامین انرژی کارخانه ها و صنایع خود استفاده میکند. مهمترین این کارخانه ها صنایع ذوب آلومینیوم میباشد و ماهیگیری نیز 20% از اقتصاد ایرلند را در بر میگیرد.

7. سوئد
میزان درآمد سرانه در سوئد 49.836 دلار میباشد و در جایگاه هفتم لیست ما قرار گرفته است. سنگ بنای اقتصاد سوئد بر پایه صادرات سنگ آهن، چوب و انرژی برق-آبی قرار گرفته است. تجهیزات دقیق، خوردو، آهن و فولاد، محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و لوازم خانگی از صنایع بزرگ اقتصادی سوئد میباشند. سوئد همچنین خانه شرکتهای معروفی در جهان مانند Dyno Nobel، Ericsson، AGA و SKF میباشد. شرکتهای خصوصی در سوئد 90 درصد شرکت ها را شامل میشوند.

از آن جایی که سوئد در جنگ جهانی دوم اعلام بی طرفی کرد اقتصادش مانند کشورهای دیگر اروپایی دچار فروپاشی نشد. امروزه اقتصاد این کشور رو به بهبود است و قیمت کرون سوئد نیز با توجه به رشد این کشور در مقابل سایر ارزها نیز بهبود یافته است.

6. هلند
درآمد سرانه مردم هلند 51.049 دلار محاسبه شده و در جایگاه ششم جدول ما قرار گرفته است. کشور هلند عضو اتحاد ناتو، اتحادیه اروپا و هم چنین منطقه شنگن میباشد. شهر روتردام در هلند از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. این شهر میزبان یکی از شلوغترین بنادر تجاری در دنیاست. این بندر تنها به این کشور خدمت رسانی نمیکند و خدماتش بر روی کل اروپا تاثیر میگذارد. مقصد اکثر مواد خامی که به بندر روتردام وارد میشوند کشور آلمان است.

5. سن مارینو
این کشور یکی از کوچکترین کشورها در دنیاست که توسط ایتالیا احاطه شده است. درآمد سرانه این کشور 59.058 دلار میباشد و جایگاه پنجم در لیست ما را دارد. اقتصاد این کشور شامل بخش هایی چون الکترونیک، شراب، مبلمان، لباس و بانکداری است. صادرات تمبر های خاص هم به عنوان منبع درآمدی خوب برای این کشور کوچک به شمار میرود. پنیر و شراب از تولیدات سنتی این کشور به حساب می آید. این کشور هیچ بدهی خارجی ندارد و حتی دارای مازاد بودجه است.

4. سوئیس
یکی دیگر از کشورهای ثروتمند اروپا کشور سوئیس میباشد که با درآمد سرانه 59.561 دلار در جایگاه چهارم لیست قرار گرفته است. ساعت های کشور سوئیس از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، این ساعت ها به کشورهای آمریکا، اقیانوسیه، اروپا، آفریقا و آسیا صادر میشوند. صادرات ساعت در سوئیس در سال 2011 بیش از 20 میلیارد دلار ارزش داشت.

این کشور خانه کمپانی معروف غذایی نستل نیز میباشد که در دنیا محصولاتش به مصرف میرسد. صنایع این کشور شامل مواد شیمیایی و داروها را شمال میشوند و سوئیس در دنیا به عنوان بهشت سرمایه گذاران شناخته میشود. به خاطر وجود سیستم بانکداری موفق و ثبات اقتصادی، قیمت فرانک سوئد امروزه جزو با ثبات ترین ارزهای دنیاست. سوئیس به شدت با آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، فرانسه و اتریش روابط تجاری دارد.

3. ایرلند
کشور ایرلند با درآمد سرانه 69.231 دلار در جایگاه سوم لیست قرار گرفته است. بخش نوشیدنی های الکلی جزو ارکان اقتصادی ایرلند به شمار میرود، طبق سر شماری ها 92.000 نفر در این بخش مشغول به کار میباشند. داروها، خدمات مالی، نرم افزار، فناوری های پزشکی و لیزینگ هواپیما از دیگر بخش های بزرگ اقتصادی در این کشور میباشد. ایرلند یکی تولید کنندگان اصلی سرب و روی در اروپاست.

2. نروژ
کشور نروژ با درآمد سرانه 69.249 دلار در جایگاه دوم در لیست کشورهای ثروتمند اروپاست. این کشور منابع غنی گاز طبیعی، مواد معدنی، نفت، ماهی، نیروگاههای برق-آبی و جنگلهای بسیار را داراست. دولت نروژ درآمد حال از بخش پتروشیمی را با دقت به قسمت های مختلف تخصیص داده است. نروژ از کشورهایی است که در آن نابرابری درآمد حداقل است زیرا که سیاست های دولت و نوآوری ها در بخش های مختلف باعث شده تا مردم این کشور میانگین درآمدی مناسب و نسبتا برابری داشته باشند.

این کشور بخش اعظم درآمد نفتی خود را در یک صندوق دارایی مجزا نگهداری میکند، ارزش این صندوق تا به امروز به بیش از 900 میلیارد دلار رسیده است که این میزان بیشترین در جهان است.

1. لوگزامبورگ
این کشور بیشترین درآمد سرانه را در اروپا دارد و در رتبه اول لیست قرار گرفته است. درآمد سرانه 104.003 دلار در سال 2016 در این کشور ثبت شده است. لوگزامبوگ دهه ها پایدار بوده است و حکومت داری خوب در آن سبب شده تا اقتصادش شکوفا شود. بخش آهن و فولاد 7 درصد از اقتصاد کشور را شامل میشود، کمپانی "ArcelorMittal" جزو شرکتهای بزرگ کشور در زمینه تولید آهن آلات میباشد.

مشوق های دولتی، مالیات شرکت های کوچک، محیط کسب و کار مطلوب و نیروی کار پایدار، همه را برای رفاه اقتصادی کشور بسیج کرده است.

برخی از این کشورها که در لیست نام برده شدند عضو اتحادیه اروپا میباشند و برخی عضو اتحادیه نیستند اما یورو به عنوان یک ارز رایج در این کشورها در معاملات استفاده میشود. با توجه به این موضوع کشورهای زیادی نیستند که بر قیمت یورو امروز در بازارهای جهانی تاثیرگذار باشند. همانطور که گفته شد کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان و انگلستان با توجه به تولید ناخالص داخلی بر ارزش یورو تاثیر بیشتری دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top