تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/10/02 - 08:59
کد خبر: 295340

محمدرضا کردلو

تمرین دفاع تهاجمی در بیرون از مرزها

تمرین دفاع تهاجمی در بیرون از مرزها

این جمله نخ تسبیح رزمایش پیامبر اعظم(ص) 12 است که تا دقایق دیگر اجرا خواهد شد و معنای مشخصی دارد: ما هیچگاه به سرزمینی تجاوز نکرده و نخواهیم کرد اما در صورت تهاجم دشمن، به شکل هجومی و بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی از خاک ایران دفاع خواهیم کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا کردلو// ایمان مرآتی نشسته و دارد جزئیات رزمایش را مرور می‌کند، تا وقتی می‌خواهد گزارش را برای تلویزیون آماده کند، از آنها استفاده کند. همه بچه‌های نظامی با هر درجه‌ای به خاطر حضور مکرر مرآتی در رزمایش‌های نیروهای مسلح او را می‌شناسند. تا دقایقی دیگر جلوی دوربین می‌رود و برای اخبار ساعت 14 گزارشی را با همان شور و هیجان همیشگی آماده می‌کند از منطقه عمومی قشم: «فرزندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و ادامه ماجرا... یکی از فرماندهان حاضر در رزمایش دقایقی پیش از آغاز عملیات نظامی، توی چادر گروهی از خبرنگارها و عکاس‌ها را با جزئیات رزمایش آشنا می‌کند و برای آنها که تازه رسیده‌اند، اطلاعاتی پیرامون برنامه رزمایش و آنچه اتفاق خواهد افتاد شرح می‌دهد. «این رزمایش در راهبرد دفاعی تعریف می‌شود اما در صورت تجاوز دشمن تاکتیک ما آفندی است».

این جمله نخ تسبیح رزمایش پیامبر اعظم(ص) 12 است که تا دقایق دیگر اجرا خواهد شد و معنای مشخصی دارد: ما هیچگاه به سرزمینی تجاوز نکرده و نخواهیم کرد اما در صورت تهاجم دشمن، به شکل هجومی و بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی از خاک ایران دفاع خواهیم کرد. 

توی چادر خبرنگاران و نزدیک به منطقه عملیاتی رزمایش نشسته‌ایم و خبرنگارهای حوزه سیاست و بین‌الملل و دفاعی- امنیتی، گزارشگران تلویزیون‌های مختلف از پرس‌تی‌وی، العالم، المیادین و المنار در گفت‌وگوهایی با یکدیگر دارند تحولات را مرور می‌کنند: ناو آمریکایی وارد خلیج‌فارس شده، حتما این رزمایش ربطی به اظهارات بیخود اماراتی‌ها خواهد داشت، خبر آماده باش در برخی کشورهای منطقه هم رسیده، قایق‌های ما دیشب رفته‌اند دور ناو آمریکایی مانور داده‌اند و قس علیهذا.

کم‌کم به ساعت 9 نزدیک می‌شویم و زمان آغاز عملیات. من به چادر فرماندهی نزدیک می‌شوم. همان جایی که قرار است از پشت این وسیله‌های ارتباطی فرمان آغاز عملیات صادر شود. سردار محمدعلی جعفری، سردار رشید، سردار سلامی و سردار پاکپور در مرحله نهایی این رزمایش آفندی که از 24 آذرماه با ستون‌کشی نیروها از مرکز کشور به منطقه عمومی رزمایش آغاز شده، حضور پیدا کرده‌اند. بازهم مرآتی را می‌بینم که دقایقی از رزمایش نگذشته دارد از سردار سلامی گفت‌وگو می‌گیرد. پاسخ سردار سلامی هم تاکید بر همان اصل راهبردی است. ما در صورت تجاوز دشمن، «بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی و به صورت تهاجمی از خاک ایران دفاع خواهیم کرد».

کم‌کم همه آنچه از قبل توضیح داده شده، طبق برنامه‌ریزی اجرا می‌شود و ما شاهد آن هستیم. حضور یگان‌های واکنش سریع، نیروی مخصوص، تکاوران، بالگردهای هجومی و پشتیبانی، پهپادهای شناسایی و رزمی، مهندسی، مکانیزه، موشک‌های میانبرد و ناوتیپ ذوالفقار را خواهیم دید. تهاجم غواص‌ها را می‌بینیم. قرار است عملیات آفندی آبی- خاکی در سرزمین دشمن به اجرا دربیاید. این کار با موفقیت صورت می‌گیرد. غواص‌ها با پیاده شدن از قایق‌ها در نزدیکی ساحل دشمن، با طی مسافتی به صورت غواصی و سپس خروج از آب، با تهاجم به ساحل آن را به تصرف خود در می‌آورند. با این عملیات بخش مهمی از سرزمین دشمن گرفته می‌شود و تاسیسات و بندرگاه و اسکله و بخش‌های اقتصادی برای ضربه زدن به متخاصم، به تصرف در می‌آید. سرپل‌گیری، عقب‌روی و بازپس‌گیری با موفقیت انجام می‌شود. اینجا فرمانده حاضر در میدان نکته‌ای را به خبرنگاران حاضر توضیح می‌دهد: عقب‌روی تاکتیکی است که به اختیار خود فرماندهان انجام می‌شود اما «عقب‌نشینی» تحت فشار دشمن و از سوی ناچاری اتفاق می‌افتد. در واقع آنچه اتفاق افتاد، یک عقب روی تاکتیکی بود که برای انجام مرحله بعدی رزمایش صورت گرفت.

آسمان منطقه رزمایش، کم‌کم دودی می‌شود. این اتفاق به‌خاطر استفاده از مین‌های ضدبالگرد تولید داخل است که در این رزمایش به بهره‌برداری رسید. مین‌هایی که در مناطق حساس و برای جلوگیری از نفوذ بالگردها استفاده می‌شود و قابلیت کنترل از راه دور را دارد. مسؤولان و فرماندهان حاضر در رزمایش می‌گویند این تجهیزات از حالت تحقیقاتی به مرحله عملیاتی رسیده‌اند. مین‌های ضدبالگرد جهنده که پس از پرش در 150 تا 180 متری منفجر می‌شوند و با ترکش‌های خود تا فاصله 50 متری می‌توانند به بالگردهای دشمن آسیب بزنند. 

یگان‌های توپخانه با انواع گلوله‌ها و توپ‌هایی که به گفته فرمانده نیروی زمینی سپاه، توپ‌های هوشمندی هستند و توپ‌های نقطه‌زن و راکت‌اندازهای کاتیوشا، (به قول بچه‌های خبرنگار) دشمن فرضی را با خاک یکسان می‌کنند و آنها را منهدم می‌کنند. یک صحنه دیدنی، دقایقی بعد، همه نگاه‌ها را به سمت مواضع دشمن فرضی می‌برد. توده‌ای از ابرهای خاکستری و سفید دیده می‌شود. این اتفاق محصول یگان تخریب و مهندسی نیروی زمینی سپاه است که با ایجاد تله‌های انفجاری بزرگ در پشت نیروهای دشمن، شدیدترین و بزرگ‌ترین انفجار و تخریب‌های رزمایش را رقم می‌زنند.  
من برای دنبال کردن مرحله دیگری از رزمایش خود را به چادری که آن‌سوتر و نزدیک به ساحل و ویژه خبرنگاران تعبیه شده است می‌رسانم. قرار است تجهیزاتی را که قبلا فقط اسم‌شان را شنیده بودم از نزدیک ببینم. نفربرهایی را که قابلیت حرکت در آب دارند.

یگان‌های زرهی با تخلیه از شناورها، تک‌ زرهی را در ساحل به اجرا درمی‌آورند و بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده توسط دشمن را تمرین می‌کنند. نفربرهای bmp به صورت شناور روی آب مسافت دریا تا ساحل، تکاوران را پیاده می‌کنند تا آزاد‌سازی مناطق خودی تحت تصرف دشمن تمرین شود. تانک‌های T72 یکی دیگر از دیدنی‌های یگان نیروی زمینی سپاه است که از مواضع خود خارج می‌شود و در مناطق آزاد شده به اجرای عملیات و پیشروی می‌پردازد. 

در بخش پایانی رزمایش، شدت استفاده از آتش بیشتر می‌شود. بالگردهای تهاجمی کبرا هوانیروز سپاه مواضع و استحکامات دشمن فرضی را هدف قرار می‌دهند و با استفاده از راکت‌های هایدرا و مسلسل 20 میلیمتری اهداف را منهدم می‌کنند. یگان‌های پدافند نیروی زمینی سپاه موفق می‌شوند پهپاد دشمن فرضی را با استفاده از سامانه توپخانه‌ای (توپ 23) در آسمان منطقه رزمایش منهدم کنند.
رزمایش رو به پایان است و نیروهایی که روی زمین عملیات می‌کردند به ما نزدیک‌تر می‌شوند. حالا کم‌کم چهره‌های‌شان را می‌بینیم. بچه‌های خبرنگار و گزارشگران دیگر سعی می‌کنند از این فرصت استفاده کنند و به آنها نزدیک شوند. جوانانی که به سمت ما می‌آیند، با چهره‌هایی که بعضا بر اثر مداومت و تمرین چندهفته‌ای آفتاب‌سوخته شده‌اند، خیلی عادی و خاکی‌اند. انگار نه انگار رخداد کم‌نظیری که دقایقی پیش رقم خورد، کار آنهاست. من به قیافه‌های‌شان فکر می‌کنم. گزارشگران همچنین در تلاشند با فرماندهان عملیات گفت‌وگوهایی را ترتیب دهند. خبرنگار پرس‌تی‌وی و المنار واقعا بچه‌های زبر و زرنگی‌اند. در همین چند دقیقه آنها را دیدم که چند گفت‌وگو ترتیب داده‌اند.

غواص‌ها که دقایقی پیش از آب بیرون زده‌اند، جذاب‌ترین سوژه‌های عکاسی‌اند. آنها بی‌اختیار می‌آیند و پشت سردار سلامی قرار می‌گیرند و رو به دوربین. احتمالا آن گفت‌وگو، گفت‌وگوی جذابی شود. سردار پس از پایان صحبت‌هایش برمی‌گردد و خداقوت می‌گوید. یکی از نیروهای بیست‌ویکی، دو ساله، بلند فریاد می‌زند: ان‌شاءالله فتح اسرائیل، سردار!

سردار سلامی هم ان‌شاءالله می‌گوید.
عملیات تمام شد. آمریکا هم از خلیج‌فارس رفته، امارات هم همیشه آماده‌باش خواهد بود.
ان‌شاءالله فتح اسرائیل، سردار!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top