تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/10/03 - 10:12
کد خبر: 295535

«خبرنامه دانشجویان ایران» از پشت‌پرده تخفیف‌های نجومی فروشگاه‌های اینترنتی گزارش می‌دهد؛

تخفیف‌هایی که سر شما کلاه می‌گذارد

یکی از روش‌های اپ‌استارها برای جلب توجه مردم، این است که ابتدا امتیازات قابل توجهی برای مصرف‌کننده در نظر می‌گیرند. اما بعد از استقرار یا همان برند شدن، "توجه دروغین و موقت به مصرف کننده" جای خود را به "توجه آشکار و دایم به منافع فروشنده" می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندسالی است با توسعه اینترنت در ایران و رواج گوشی های تلفن همراه هوشمند، فروشگاه های اینترنتی فراگیر شده و روز به روز متنوع تر و گسترده تر می شوند. عوامل موثر بر گرایش روزافزون مردم به استفاده از این فروشگاه ها بسیار است. به طور خیلی خلاصه می توان گفت که رونق فروشگاه های اینترنتی قدرت انتخاب مصرف کننده را بالا برده اند بدین نحوه که مردم می توانند، کالای مورد نیازشان را در اشکال متنوعش و در مدت زمان کوتاهی مشاهده کنند و مورد مقایسه قرار بدهند و با توجه به میزان بودجه خود، کیفیت مورد نیاز و همچنین تفاوت های قیمتی در بین ارائه کنندگان ، یک مورد را انتخاب کنند.

یکی از روش های تبلیغی اپ استارها برای جلب توجه مردم، همواره این بوده است که در ابتدای راهشان امتیازات قابل توجهی برای مصرف کننده در نظر می گیرند. اما بعد از استقرار و به عبارتی برند شدن، "توجه دروغین و موقت به مصرف کننده" جای خود را به "توجه آشکار و دایم به منافع فروشنده" می دهد.

از سوی دیگر وقتی یک اپ استار برند می شود، معمولا بدین معناست که کیفیت و انصاف آن در قیمت ها، مورد وفاق عامه مردم قرار گرفته است و مردم تا حدی به آن اعتماد دارند. در ادامه برخی اپ استارها با توجه به سودمحوری - که اساس اقتصاد بازار است- و همچنین با اطلاع آگاهانه ازاینکه مورد اعتماد مردم هستند، دست به شیوه های ناجوانمردانه ای برای رونق هرچه بیشتر کسب و کار خود و سودافزایی می زنند.

از یک سو این شیوه ها، آشکارا حقوق مصرف کنندگان را نقض می کند و از سوی دیگر با توجه غلبه گرایش اقتصادی لیبرال در اداره کشور، اقدامی در جهت برخورد با آنان انجام نمی شود. گرایش لیبرالی و همچنین  هرج و مرج طلبانه دولت در اقتصاد در سال های اخیر بیشتر از هر زمانی آشکار بوده است و در آشفتگی بازار کالا،نرخ ارز و سکه نشانه های بسیاری از آن مشاهده می شود.

تهییج مردم به خرید کالا جدا از اینکه یکی از علل مختلف ترویج مصرف گرایی محسوب می شود، یکی از روش های فروشگاه های اینترنتی است که هرچند در ظاهر و به طور دروغین به نفع خریدار است اما در واقع روشی برای سودافزایی هرچه بیشتر این فروشگاه ها است. این روش تحت عناوینی چون "حراجمعه" که یک نوع کپی برداری از جوامع غربی است عملی میشود و بارها نیز از سوی افراد و رسانه های مختلف مورد اعتراض قرار گرفته است. اگر قیمت تخفیف دار فروش کالاهای مختلف در برخی از اپ استارهای رایج را با قیمت همان کالاها در بازار واقعی و یا حتی برخی فروشگاه های اینترنتی دیگر مقایسه کنیم، دروغین بودن سود مصرف کننده در معامله با فروشگاه های اینترنتی عیان خواهد شد.

فروشگاه اینترنتی بامیلو چندسالی است که در ایران رونق بسیاری پیدا کرده و شهرها از تبلیغات این فروشگاه پر شده است. ایجاد حالت هیجانی در فرد و ترغیب ناخودآگاه و نااشکار آن به خرید، در فروشگاه بامیلو از این طریق انجام می شود: فرد با یک کالای نوعی مواجه می شود که تخفیف خورده و قیمت فعلی آن در مقایسه با قیمت اصلی به طور قابل توجهی پایین آمده است، به عنوان همانگونه که در تصاویر آمده است یک گیرنده و فرستنده صدا با تخفیف 47درصدی در سایت بامیلو به قیمت 240.000تومان به فروش میرسد که قیمت کلی آن 450.000تومان بوده است (سمت چپ تصویر)، این در حالی ست که همین گیرنده و فرستنده در سایت های دیگر به قیمت 79.000 تومان به فروش می رسد(سمت راست تصویر). می توان گفت در این شرایط فرد مورد یک هجمهه هیجانی و روانی قرار می گیرد و بدون درنگ تصمیم به خرید این محصول می کند چرا که گمان می برد در این معامله مبلغ قابل توجهی سود خواهد کرد.

رد در مثالی دیگر قیمت یک نوع تلویزیون حتی با تخفیف در سایت بامیلو ازدیگر سایت های فروش اجناس گران تر است. قیمت این تلویزیون با 14درصد تخفیف 1.869.000تومان می باشد که همین جنس در دیگر سایت ها به قیمت 1.450.000 تا 1.500.000 به فروش می رسد.

این در حالی است که تخفیف های بامیلو سرپوشی دروغین برای فروش و یا گران فروشی است و مصرف کننده کالا را به همان قیمت اصلی در بازار و یا حتی گرانتر آن خریداری می کند. یعنی فریب، دروغگویی، گرانفروشی، تضییع حقوق مصرف کننده و ترویج مصرف گرایی همزمان در این فروشگاه(بامیلو) انجام می شوند و جالب تر اینجاست که از سوی نهادهای دولتی مسئول مورد هیچ برخوردی قرار نگرفته است.

البته یک وجه دیگر این شیوه فریب و تهییج که بسیار خطرناک می نماید، ممکن است در ترویج یک کالای خاص و با یک هدف خاص-از جمله تغییر فرهنگ و سبک زندگی- توسط این فروشگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد و چه بسار قرار گرفته باشد. نگارنده با تکنولوژی و اینترنت و فروشگاه های اینترنتی مخالف نیست و معتقد است حتی این تکنولوژی ها در شرایط استفاده درست منجر به آزادی بیشتر و گسترش دایره انتخاب خریداران می شود اما برای تضمین این موضوع نیاز است نهادهای نظارتی، مسئولانه عمل کنند.

* گزارش از شاهین شکوهی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top