تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/10/05 - 18:14
کد خبر: 295892

بررسی «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره سوءاستفاده سیاسی از حادثه‌ی اتوبوس دانشگاه آزاد؛

جنجال تله‌کابین چقدر کارشناسی است؟

جنجال تله‌کابین چقدر کارشناسی است؟

رئیس دانشگاه آزاد مدعی است تله‌کابین در چند جای خاص می‌ایستد که هیچ ربطی به دانشکده‌ها ندارد؛ تله‌کابین برای هتل طراحی شده است، چرا حرفی می‌زنند که درد ما را بیشتر می‌کنند. آقایانی که این دانشگاه را طراحی کردند، بدون گاردریل طراحی کردند، پیچ آنچنانی گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشتنه اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات واژگون شد و در پی آن 10 نفر از دانشجویان کشته و 26 نفر مصدوم شدند. بحث ها پیرامون چگونگی این واقعه از ابتدای اعلام این خبر آغاز شد. عده ای سکته راننده و در نتیجه کنترل نداشتن وی بر اتوبوس را موجب این اتفاق می دانستند و عده ای نیز نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس را موجب این اتفاق می دانستند. (همه چیز درباره حادثه‌ی اتوبوس)

تا این لحظه پزشک قانونی سکته راننده پیش از تصادف را رد کرده و مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران نیز اعلام کرده که اتوبوس حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات معاینه فنی نداشته است.

بیشتر بخوانید// اتوبوس حادثه «علوم و تحقیقات» معاینه فنی نداشت

بودن یا نبودن، مسئله «تله کابین» است
پس از این واقعه و انتشار برخی اخبار مبنی بر نقص فنی اتوبوس نقدها به سیستم حمل و نقل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات آغاز شد. حمل و نقل اتوبوسی که سالیان متمادی در این دانشگاه وجود داشته است امروز با نقدهای بسیاری همراه شده است. برای مثال علی کرونی مدیر سایق کنترل پروزه سامانه حمل و نقل کابلی(تله کابین) علوم و تحقیقات در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد(از نزدیکان خانواده هاشمی رفسنجانی) اعلام کرد: اگر اجازه تکمیل ته کابین را می دادند، این سانحه رخ نمی داد.

کرونی با بیان اینکه در این طرح با محاسبه هزینه جابجایی دانشجویان با اتوبوس، اتلاف وقت، سوخت و درآمد زایی تله‌کابین در روزهای تعطیل برای کوهنوردی وگردشگری شهروندان تهرانی، بازگشت سرمایه این سیستم برای دانشگاه آزاد با احداث تله کابین در کمتر از سه سال پیش بینی شده بود، ادامه داد: «با تصویب این طرح در دانشگاه آزاد، مناقصه‌ای بین المللی در سال ۱۳۹۳ برگزار شد و مشارکت "دوپل مایر" معتبرترین سازنده تله‌کابین در جهان و شرکت تام‌ ایران‌خودرو به عنوان تامین کننده تجهیزات این سامانه انتخاب  و عملیات اجرایی تله‌کابین در سال ۱۳۹۴ آغاز شد تا تله کابینی با ظرفیت ۷۲ کابین هشت نفره مدرن که امکان جابجایی چهار هزار نفر را در هرساعت به صورت رفت وبرگشت ظرف 10 دقیقه فراهم می آورد.»

هزار آرزوی پرپر شده +تصاویر

پس از این اظهار نظر، میرزاده، رئیس اسبق دانشگاه آزاد پیرامون حمل و نقل دانشجویان از طریق ایجاد تله کابین با بودجه ای کمتر از 50 میلیارد گفت:«در ابتدای مدیریتم بر دانشگاه، به شدت نگران روش حمل و نقل دانشجویان با استفاده از اتوبوس در این دانشگاه شدم به دلیل این‌که اولاً طول مسیر ۷ کیلومتر بود و ثانیاً منطقه کوهستانی با شیب تند بود و ثالثاً دانشجویان باید تا ارتفاع ۱۸۰۰ متر صعود می‌کردند. بنابراین برای به‌وجود آوردن یک ناوگان ایمن، مناقصه‌ای برگزار کردیم و نهایتاً شرکت ایران خودرو با مشارکت با یک شرکت اتریشی، عملیات ساخت تله‌کابین ویژه دانشگاه را آغاز کردند. این تله‌کابین که مجهز به ۷۲ کابین ۸ نفره بود در پایان سال ۹۵ به مراحل نهایی رسید و ظرفیت جابه‌جایی ۲ هزار دانشجو در هر ساعت را داشت.» او در ادامه با انتقاد به مدیران پس از خود که این پروژه را متوقف کردند، فاجعه ی اخیر را ناشی از عدم ایجاد تله کابین دانست.

محسن هاشمی نیز که در زمان تصدی گری میرزاده در دانشگاه آزاد، به عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد منصوب شده بود در پیامی توئیتری نوشت: در٤سالی که افتخارخدمت دراین دانشگاه را داشتم،تلاش کردم سیستم حمل ونقل ایمن،به روز و پرسرعت راجایگزین سرویس فعلی دیزلی کرده وبا وجودپیشرفت بالای پروژه،هنوز بهره برداری ازآن ممکن نشده که امیدوارم باهمت مسئولین دانشگاه،به سرعت این امکان محقق شود ودیگرشاهد حادثه در علوم تحقیقات نباشیم.

با توجه به صحبت های مسئولین اسبق دانشگاه آزاد مشخص نیست تله کابین مذکور آیا توانایی حمل ونقل بیش از 40 هزار دانشجو را داشته است و یا نداشته است. چرا که میرزاده معتقد بود ظرفیت تله کابین دو هزار دانشجو در ساعت بوده است اما کرونی، صحبت از ظرفیتی معادل چهارهزار نفر در تله کابین ها به میان آورد!

تله کابینی برای دانشجویان یا تفریح
در این میان اما مسئولین فعلی دانشگاه نیز ساکت ننشسته و نسبت به سخنان مسئولین سابق واکنش نشان دادند؛ در همین راستا صالح اسکندری، رئیس سازمان رسانه های دانشگاه آزاد در حساب کاربری توئیتر خود نسبت به ادعایی درباره تله کابین واحد علوم و تحقیقات واکنش نشان داد و نوشت: تصادف اتوبوس حامل دانشجویان برای خانواده دانشگاه آزاد بسیار غم انگیز بود. برخی به جای تسلیت زخم زبان می‌زنند. آن هم به خاطر تله کابینی که با شکایت کیفری یک سازمان متولی منابع طبیعی و ایرادات فنی متوقف است. البته انتقال 40 هزار دانشجو با تله کابین غیر ممکن است.

علی خضریان، قائم مقام روزنامه فرهیختگان نیز نسبت به اظهارات رئیس اسبق دانشگاه آزاد در توئیت خود واکنش نشان داد و نوشت: اظهارات جناب حمید میرزاده که آثار ولخرجی اش با پول دانشجویان برای ساخت تفرجگاه خود و خاندان هاشمی رفسنجانی را ب عینه می‌توان در قله‌ی دانشگاه دید و تله کابین این مجموعه را نیز برای تکمیل همان عیاشی بنا نهاده، پیرامون حادثه تلخ علوم تحقیقات به نوعی فرار رو به جلو است.

جنجال تله کابین آنفدر در فضای مجازی و رسانه ها دست به دست شد که صدا و سیما نیز با پرسش از مسعودی، رئیس واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد از کم و کیف ماجرای تله کابین جویا شدند. مسعودی علت اصلی توقف تله کابین را دعاوی حقوقی و محیط زیستی دانست و اعلام کرد پس از رفع آنها این پروژه ادامه پیدا می کند هر چند این پروژه قالبیت حمل 40 هزار دانشجوی این دانشگاه را ندارد.

فیلم مربوط به اظهارات مسعودی 

طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد نیز با غیر کارشناسی خواندن طرح تله کابین گفت:«برخی درباره تله کابین حرف‌هایی می‌زنند که به دور از عقل است. در حال حاضر نمی‌خواهم به بحث تله کابین ورود کنم. حدود ۵۰ ماشین در حال جابه جایی دانشجویان هستند. جمعیت علوم و تحقیقات زیاد است. امکان انتقال این جمعیت از در ورودی دانشگاه به دانشکده‌ها وجود ندارد. از لحاظ کارشناسی تله‌کابینی که کابین ۴نفره دارد، چگونه می‌تواند این تعداد دانشجو را جابه جا کند. تله‌کابین یک خط مستقیم است در حقیقت چگونه می‌تواند به دانشکده‌های مختلف سرویس دهد؟»

بیشتر بخوانید// طهرانچی: ۴ تذکر به پیمانکار حمل و نقل علوم و تحقیقات داده بودیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «تله‌کابین در چند جای خاص می‌ایستد که هیچ ربطی به دانشکده‌ها ندارد. تله‌کابین برای هتل طراحی شده است، چرا حرفی می‌زنند که درد ما را بیشتر می‌کنند. آقایانی که این دانشگاه را طراحی کردند، بدون گاردریل طراحی کردند، پیچ آنچنانی گذاشته‌اند، تله‌کابین برای آن محیط مناسب نیست. اگر در باز شود و دانشجو به پایین پرت شود مسائل خاص خودش را دارد. چرا حرف‌های غیر کارشناسی می‌زنند. مسائل دیگری پشت آن وجود دارد.»

برخی نیز با تاکید بر این موضوع که ایجاد تله کابین نافی ایجاد راه ارتباطی صحیح و ساختارهای درتس نمی باشد، مدیریت اسبق آن را مورد نقد قرار دادند.

همچنان که در این تصویر آمده است تنها ایراد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نداشتن تله کابین نبوده است. یکی از دلایل منحرف شدن اتوبوس نبود گارد ریل در طول مسیر بوده است. مسئولان اسبق دانشگاه آزاد در حالی از یک پروژه به عنوان پروژه ای موفق یاد می کنند که جمعیت دانشگاه نشان می دهد این تله کابین تنها می توانسته جنبه ی تزئینی داشته باشد چرا که تنها دارای یک مسیر بوده و قدرت جابجایی 40 هزار دانشجو را نداشته است.

البته نباید موقعیت جغرافیایی بد این دانشگاه را از قلم انداخت ساختمان های این دانشگاه در ارتفاع بالا ساخته شده است، اکثر دانشجویان این دانشگاه در فصل زمستان و به هنگام بارش برف دچار مشکلاتی در رفت و آمد می شوند که دلیل آن جایگاه بد جغرافیایی این دانشگاه است.

به طور کلی باید گفت جنجال تله کابین که تنها دستمایه‌ی تیم قبلی مدیریت دانشگاه آزاد است در حال حاضر از سوی هیچ عقل سلیمی مورد تائید به نظر نمی‌رسد. چه اینکه فانتزی بودن کارکرد تله کابین و تناسب امنیت نقل و انتقال با این وسیله در مقایسه با حمل و نقل اتوبوسی و سواری روی زمین، خود به خود تمام ماجرا را روشن می‌کند. بد نیست مسئولین سابق دانشگاه آزاد که این روزها بیش از هر زمانی باید پاسخگوی علت کوه‌خواری و بنای برخی دانشکده‌ها و هتل‌های تفریحی در ارتفاعات تهران باشند، بیش از این نمک روی زخم و آلام خانواده‌های دغدار و مصدومین این حادثه‌ی دلخراش نپاشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top