تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/10/09 - 13:44
کد خبر: 296336

ماجرای تناقض‌های آقای وزیر؛

ظریف در برابر ظریف

«اگر به سه سال قبل برمی‌گشتیم، حتما در مذاکرات سختگیری بیشتری انجام می‌دادیم.» این جدیدترین اظهارنظر وزیر امور خارجه ایران درباره برجام است. ظریف این را در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فونیکس چین مبنی‌بر آنکه «اگر سه سال پیش که برجام را امضا کردید می‌دانستید آمریکا از آن خارج می‌شود، چه‌کار می‌کردید؟» گفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صحبت‌های ظریف البته در حالی است که او در ادامه مدعی شده مردان دیپلماسی همان موقع هم پیش‌بینی این روز‌ها را می‌کرده‌اند. البته آن‌طور که جناب ظریف متوجه شده، رسیدن به توافقی بهتر از توافق فعلی، دشوار و حتی بعید و دور از ذهن بوده است.

تنها یک بار ملاحظه گفته‌های آقای دیپلمات، پرده از تناقضاتی برمی‌دارد که طرح‌شان از سوی یک دیپلمات عالیرتبه آن هم در گفت‌وگو با یک رسانه خارجی قدری دور از انتظار است. ظریف در حالی از غافلگیر نشدنش بابت خروج آمریکا از برجام سخن می‌گوید که تاکید می‌کند اگر دولتمردان می‌دانستند آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، سختگیری بیشتری در مذاکرات انجام می‌دادند.

ظریف در عین حال همچنان مدعی است که در هر صورت، در پایان فرآیند مذاکرات، توافق بهتری از آب درنمی‌آمد. این را اگر در کنار بخش نخست صحبت‌های وزیر خارجه - مبنی‌بر آنکه در صورت علم به خروج آمریکا از برجام، سختگیری بیشتری می‌کردیم- قرار دهیم، نتیجه منطقی، آن خواهد بود که درصورت سختگیری بیشتر، اساسا توافقی حاصل نمی‌شد. کمااینکه پیش‌تر، اعترافات با واسطه یا بی‌واسطه مسئولان دولتی بیانگر آن بود که در برخی موارد، خطوط قرمز نظام حفظ نشد تا توافق هسته‌ای محقق شود. خروجی این فرآیند بیانگر یک واقعیت است و آن اینکه برجام اساسا توافق مناسبی نبود، چراکه به‌رغم پیش‌بینی‌های ظریف و باقی رفقا درخصوص سرنوشت برجام، سختگیری کافی در آن به عمل نیامد و اگر می‌آمد، معلوم نبود امروز چیزی به نام برجام وجود می‌داشت.

فارغ از اینها باید گفت صحبت‌های ظریف در حالی است که 6 ماه پیش، معاون اول دولت مدعی شده بود خروج آمریکا از برجام باعث غافلگیری ما شد. در این صورت باید گفت یا جهانگیری در ماه‌های منتهی به انعقاد برجام در جریان جزئیات مذاکرات و پیش‌بینی‌های مرتبط با آن نبوده –که این تصور قدری دور از ذهن به نظر می‌رسد- یا آنکه چنین پیش‌بینی‌ای اساسا در دولت وجود نداشته و حرف‌های امروز جناب ظریف رنگ و بوی تازگی دارد؛ رویه‌ای که تقارن آن با برخی دیگر از اکت‌های وزیر خارجه این تصور را ایجاد می‌کند که گویا آقای دیپلمات قصد بازی با افکار عمومی و مخدوش کردن حافظه تاریخی جامعه را دارد. برای فهم این موضوع البته لازم نیست راه دوری برویم و نمونه آن را در همین مصاحبه هم می‌توان پیدا کرد.

ظریف در پاسخ به سوالی پیرامون SPV (کانال ویژه مالی اروپا) با بیان آنکه سیاست خارجی ما سیاست واکنش به اروپا نیست، تاکید می‌کند که ما هیچ‌وقت منتظر اروپا نبودیم و الان هم منتظر اروپا نیستیم. ظریف البته ترجیح می‌دهد اشاره خاصی به مواضع گاه و بیگاه خود و سایر مردان دستگاه دیپلماسی درباره زمان ثبت و راه‌اندازی SPV و نیز ضرب‌الاجل‌های چندین و چندباره مسئولان دولتی در این خصوص نداشته باشد و پاورچین‌پاورچین از کنار آنها رد شود؛ ضرب‌الاجل‌هایی که یک بار چند هفته بعد از خروج آمریکا از برجام، یک بار پیش از آغاز دور اول تحریم‌های آمریکا، بار دیگر روزهای منتهی به تحریم‌های چهارم نوامبر (13 آبان) و درنهایت پایان سال میلادی اعلام شده بودند و هر بار گفته می‌شد اروپا فقط و فقط تا فلان موعد فرصت دارد، والا ایران تصمیمی دیگر خواهد گرفت. امروز اما آخرین روز سال میلادی است و SPV درست در نقطه‌ای قرار دارد که 6 ماه پیش قرار داشت.

گزاره یادشده در سطور فوق را دست‌کم دو موضع‌گیری صریح دیگر وزیر خارجه هم اثبات می‌کند؛ نخست، گفته‌های ظریف به روزنامه خراسان مبنی‌بر آنکه هدف از برجام موضوعات اقتصادی نبود و اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود، با واقعیات همخوانی ندارد. دوم اظهارات 6 ماه پیش وزیر خارجه در جمع اعضای اتاق بازرگانی با این مضمون که از اول هم قرار نبود مشکلات بانکی توسط برجام حل شود و مشکلات بانکی مربوط به عدم شفافیت و عدم عضویت در FATF است. این دو اظهارنظر هم در نوع خود تا حد زیادی بدیع و خلاف گفته‌های پیشین است؛ گفته‌هایی که در این مدت بارها و بارها در رسانه‌ها منتشر شده و بازنشر مجددشان صرفا اسباب اطاله کلام است.

با این اوصاف اگر با همین دست‌فرمان به پیش برویم، هیچ بعید نیست چند ماه یا چند سال دیگر جناب ظریف مدعی شوند که نباید به اروپا و SPV دل می‌بستیم یا حتی FATF را می‌پذیرفتیم.

هر چه هست، یک وجه مشترک اساسی در مواضع متأخر سکاندار دستگاه دیپلماسی بدجور به چشم می‌آید؛ وجه مشترکی که می‌توان آن را در تلاش برای فرار از مسئولیت و تغییر صورت‌مساله مهم‌ترین پروژه‌های وزارت خارجه در سال‌های اخیر که از قضا نتایج درخشانی را هم به ارمغان نیاورده، صورت‌بندی کرد.

* گزارش از محمد جعفری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top