تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/10/11 - 07:16
کد خبر: 296538

چرا بی‌دلیل گریه می‌کنم؟

سبک زندگی استرس‌زای شما ممکن است دلیل اصلی گریه‌کردن‌های بی‌دلیل باشد. در حقیقت بدن از طریق گریه دریچه‌ای برای خلاص شدن از فشار بیش از حد باز می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، «همه ما در طول زندگی خود روزهای خوب و بد بسیاری را پشت سر می گذاریم اما گاهی اوقات بدون دلیلی مشخص گریه می کنیم. دلایل مختلفی می توانند در پس این شرایط قرار داشته باشند.

گاهی اوقات گریه کردن بی دلیل شرایطی گذراست و بدون این که مساله‌ساز شود، خاتمه می یابد اما اگر با تغییرات احساسی شدید مواجه هستید که زندگی را برای شما دشوار کرده است، ریشه‌یابی و کشف دلیل این شرایط اهمیت دارد. در ادامه با برخی از دلایل گریه کردن بدون دلیلی مشخص بیشتر آشنا می شویم.

کمبود خواب
به طور میانگین، فردی بزرگسال به حدود ۷ تا ۹ ساعت خواب در ۲۴ ساعت نیاز دارد. کمبود خواب می تواند بر چگونگی پردازش احساسات انسان تاثیرگذار باشد. به طور خاص، واکنش پذیری احساسی تغییر کرده و مغز توانایی خود برای تمایز بین مساله ای مهم و آن چه جزئی یا قابل مدیریت است را از دست می دهد. در نتیجه، هر چیزی می تواند شبیه به مشکلی بزرگ به نظر رسد. حتی محرک های کوچک می توانند موجب واکنشی با احساسات بیش از حد شوند.

استرس و خستگی
سبک زندگی استرس‌زای شما ممکن است دلیل اصلی گریه کردن های بی دلیل باشد. در حقیقت بدن از طریق گریه دریچه ای برای خلاص شدن از فشار بیش از حد باز می کند. فشار بیش از حد می تواند احساس خستگی شدید و فقدان انرژی را موجب شود. همچنین، این شرایط می تواند موجب علائم جسمانی مانند سردرد، مشکلات گوارشی و درد شود. اگر بیش از حد کار می کنید، همواره زیر فشار قرار دارید، یا در محیطی پر تنش مشغول به کار هستید، ممکن است به زمانی برای کسب آرامش نیاز داشته باشید.

سندرم پیش از قاعدگی
آیا با گریه بی‌دلیل، نوسانات خلقی یا نفخ در روزهای منتهی به قاعدگی مواجه هستید؟ این می تواند نشانه ای از سندرم پیش از قاعدگی باشد که نوسانات خلقی در یک یا دو هفته منتهی به قاعدگی را به همراه دارد. این شرایط با آغاز قاعدگی متوقف می شود. همچنین، سندرم پیش از قاعدگی می تواند موجب احساس افسردگی، تنش، اضطراب، و خشم شود. علائم جسمانی می توانند شامل حساسیت به لمس در پستان، خستگی، سردرد، نفخ، گرسنگی، مشکلات گوارشی و درد شوند. به نظر می رسد این تغییرات با تغییرات هورمونی که طی چرخه قاعدگی رخ می دهند، پیوند خورده اند.

پیش‌یائسگی و یائسگی
اگر در اواخر دهه سوم یا آغاز دهه چهارم زندگی خود قرار دارید، گریه کردن بدون دلیلی مشخص می تواند نشانه ای از تغیرات هورمونی باشد. نوسانات خلقی، حشکی واژن، گرگرفتگی، و اختلالات خواب می توانند نشانه هایی از پیش‌یائسگی یا یائسگی باشند. پیش‌یائسگی می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها پیش از یائسگی یا در پایان قاعدگی آغاز شود. این شرایط به واسطه افت عملکرد تخمدان شکل گرفته و به طور معمول با چرخه های قاعدگی نامنظم حدود یک سال پس از آخرین قاعدگی آغاز می شود. پژوهش ها نشان داده اند احتمال مواجهه با افسردگی و نوسانات خلقی طی دوران پیش‌یائسگی، یعنی زمانی که زن نوسانات هورمونی چشمگیر را تجربه می کند، بیشتر است. احساس افسردگی، اضطراب، یا نوسانات خلقی می توانند تغییر سریع در شرایط احساسی را به همراه داشته و در شرایطی که بی دلیل زیر گریه می زنید، چند دقیقه بعد نتوانید جلوی خنده خود را بگیرید.

اندوه پساآمیزشی
آیا پس از رابطه جنسی احساس غم و گریه به سراغ شما می‌آید؟ این شرایط به نام «اندوه پساآمیزشی» (Postcoital Dysphoria) شناخته می شود و با احساس ناراحتی، بی قراری، یا اضطراب پس از رابطه جنسی تعریف می شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۴۶ درصد زنان این شرایط را حداقل یک بار در طول زندگی خود تجربه می کنند. هورمون ها از جمله عواملی هستند که می توانند در پس بروز اندوه پساآمیزشی قرار داشته باشند.

افسردگی
افسردگی یک اختلال خلقی است که می تواند زندگی روزانه انسان را تحت تاثیر قرار دهد. جدا از گریه های بی دلیل، ممکن است علائم دیگری مانند احساس غم و اندوه، بی ارزشی، ناامیدی یا کمبود انرژی می توانند شکل بگیرند. همچنین، ممکن است فرد مبتلا به افسردگی علاقه خود به فعالیت هایی که تا پیش از این از آنها لذت می برد را از دست داده یا بیشتر یا کمتر از حالت عادی بخوابد.

افسردگی پس از زایمان و اختلال عاطفی فصلی از دیگر اشکال افسردگی هستند. برخی زنان پس از تولد نوزاد با احساسات قوی ناراحتی، خستگی و اضطراب مواجه می شوند که مراقبت از خود و فرزند را برای آنها دشوار می سازد. شاید جالب باشد بدانید که ۱۰ درصد پدران نیز افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند.

اختلال خلقی فصلی نیز نوعی افسردگی است که طی فصل زمستان، یعنی زمانی که روزها کوتاه شده و مواجهه با نور خورشید کمتر می شود، شکل می گیرد. این شرایط به طور معمول طی بهار یا تابستان بهبود می یابد. از علائم اختلال خلقی فصلی می توان به خواب زیاد، انزوای اجتماعی و افزایش وزن اشاره کرد.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top