تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/10/13 - 11:03
کد خبر: 296890

اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

آخرین تحولاتِ میدانی یمن و نقاط تحت نفوذ گروه‌های مختلف +نقشه

آخرین تحولاتِ میدانی یمن و نقاط تحت نفوذ گروه‌های مختلف +نقشه

پراکندگی نیروهای حاضر در یمن یکی از مسائلی است که به پیچیدگی اوضاع در این کشور افزوده است و این در حالی است که هریک از این گروه ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت حمایت قدرت های خارجی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از گذشت بیش از سه سال از تجاوز هوایی عربستان وائتلاف همراه به یمن(نکته: تصویرِ نحوه تجاوز به یمن در پایین صفحه موجود است) تحت عنوان عملیات "طوفان قاطعیت" و با بهانه اعاده قدرت به عبدربه منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و نیز سرکوب و از بین بردن حوثی ها، سرانجام طی هفته های اخیر ائتلاف مجبور شد با نمایندگان حوثی در سوئد دور یک میز بنشیند و مذاکره کرده و به توافقاتی دست یابد که مهم ترین مفاد آن آتش بسِ سه ماهه بود. این توافق مورد حمایت قاطع دستگاه رسمیِ جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت؛ زیرا از دید مقامات ایران گفتگو و مذاکره سیاسی بهترین راه حل برای پایان دادن به جنگ یمن است. نخستین پیام و پیامد این مذاکره اول به رسمیت شناخته شدن حوثی ها به عنوان نیروی مردمی و برتر در یمن در قیاس با سایر احزاب و گروه ها و پیامد دیگر نیز مشروعیت یابی حوثی ها به عنوان یک گروه مردم نهاد و نماینده قانونی مردم بود؛ بنابراین نمی توان آن را جزء گروه ها تروریستی یا حامیِ تروریست قلمداد کرد. با ذکر این مقدمه در ادامه نشان می دهیم که چه گروه های دیگری در یمن وجود دارند که در میان آن حوثی ها، که تحت شدیدترین حملات نظامی و تحریم ها و قحطی ها بودند توانستند به عنوان نیروی سیاسی-نظامیِ برتر باقی بمانند.


مناطق تحت کنترل حوثی ها تا 2017

انصارالله
انصارالله یکی از بازیگران اصلی یمن است و قدرت چانه¬زنی زیادی دارد. غربی ها نیز به نوعی به فهم رسیده اند که اگر حوثی ها را از یمن بیرون کنند با ترکیبی متفاوت و عجیب و غریب از قبایل و اسلام گرایان روبرو خواهند شد گرچه نقطه تمرکز حوثی ها در نواحی مرکزی و شمالی یمن قرار دارد در حال حاضر نیز علیرغم بمبارن های شدید حوثی ها، هنوز مناطق مرکزی و اصلی در ید آن ها قرار دارد. القاعده نیز بیش تر در شرق یمن متمرکز است. (نکته: تصاویر مربوط به مناطق تحت کنترل حوثی ها در تصاویر پایین صفحه قید شده است)


تقسیمات سنی و شیعی در یمن

نیروهای ائتلاف
نیروهای تحت حمایت ائتلاف هم چنان مواضع خود را در استان مارب حفظ کرده اند. در قسمت های جنوبی یمن، امارات متحده عربی با استفاده از متحدین خود در این مناطق درصدد تسلط بر بخش هایی از جنوب بوده و در این راه از جنبش های محلیِ یمن نیز استفاده کرده است. در حالیکه عربستان در نواحی شمالی یمن بیش تر به سمت الااصلاح گرایش دارد و با تقویت این حزب درصدد معرفی آن ها به عنوان جایگزین حوثی ها است.


AMERICAN ENTERPRISE INSTITUTE'S CRITICAL THREATS INITIATIVE (2015)
نقشه تهاجم ائتلاف عربستان به یمن

القاعده
بسیاری از یاران بن لادن از یمن بودند که از مبارزان عربِ افغان در دهه 1980 تشکیل می شوند. در طی جنگ یمن گرچه این گروه تروریستی سرزمین های تحت سلطه خود را از دست داده است ولی همچنان در میان قبایل متحدین قدرتمندی دارد؛ بویژه در البیده در شمال خلیج عدن در نزدیکی نیروهای حوثی. القاعده از خصم های اصلیِ حوثی محسوب می شود که همیشه باآن ها در حال جنگ بوده وکشته های بسیاری از سرزمین های تحت سلطه حوثی ها داده است. غربی ها نیز به نوعی به فهم رسیده اند که اگر حوثی ها را از جنوب یمن بیرون کنند با ترکیبی متفاوت و عجیب و غریب از قبایل و اسلام گرایان روبرو خواهند شد گرچه نقطه تمرکز حوثی ها در نواحی مرکزی و شمالی یمن قرار دارد. القاعده نیز بیش تر در شرق یمن متمرکز است. القاعده  توانست کنترل المکلاء، پنجمین بندر یمن را، که توسط نیروهای محلی متحد پشتیبانی می شد، را به دست بگیرد. ولی با حمله نظامی اماراتی در بهار 2016 این گروه  مجبور به ترک کنترل شهر شد. با این وجود، القاعده در بسیاری از نقاط کشور حضور پیدا می کند، از جمله حفظ کنترل موثر بر بخش هایی از استان های شیبا و حذرموت.(نکته: مناطق تحت کنترل القاعده در تصاویر پایین صفحه آورده شده است)


مناطق تحت کنترل القاعده

داعش
شعبه یمن از دولت موسوم به اسلامی عراق و سوریه (ISIS) در برخی مناطق جنوب وجود دارند که در کمپ های آموزشی مشغول به فعالیت هستند و برای حمله به اهداف مرتبط با حوثی اقدام می کنند، هرچند هنوز هیچ  کنترل قلمروی ندارد.

به طور کلی می توان گفت پراکندگی نیروهای حاضر در یمن یکی از مسائلی است که به پیچیدگی اوضاع در این کشور افزوده است و این در حالی است که هریک از این گروه ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت حمایت قدرت های خارجی قرار دارند. در این بین انصار الله تنها گروهی است که هم به لحاظ ایدئولوژیک و پایگاه مردمی و هم به لحاظ تحولات میدانی توانسته تا حد زیادی موقعیت خود را تثبیت کند و همین مساله باعث شده تا سعودی ها تحت فشارهای بین المللی طی فرایند مذاکرات صلح موجودیت آن را بپذیرند و این مساله است که حاکی از قدرت مسلط حوثی ها در یمن است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top