تاریخ انتشار: جمعه 1397/10/14 - 13:25
کد خبر: 296966

علی جمشیدی

بازهم ابهام در خصوصی‌سازی

بازهم ابهام در خصوصی‌سازی

در ابتدا ناصر عتباتی، دادستان اردبیل رسما اعلام کرد تاکنون مجتمع صنعتی گوشت اردبیل نسبت به پرداخت بدهی خود به بانک ملی اقدام مناسبی انجام نداده است و هم‌‌‌اکنون 200 میلیارد ریال بدهی به این بانک دارد که باید این شرایط هر چه سریع‌‌‌تر تعیین‌‌‌تکلیف شده و تمامی بدهی‌‌‌ها تسویه شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی جمشیدی// مجتمع صنعتی گوشت اردبیل، تاسیس سال 1367 یکی از مجهزترین و مدرن‌‌‌ترین مجموعه‌‌‌های فرآوری صنعتی گوشت بهداشتی کشور است. این کشتارگاه بزرگ به مساحت قریب به 50 هکتار با ظرفیت کشتار روزانه چهار هزار رأس دام، امروز ارزشی قریب به 100 میلیارد تومان دارد. این مجموعه علاوه‌‌‌بر اردبیل، دارای املاکی در تهران نیز است که ارزش آن را به ارقام بالاتری افزایش می‌‌‌دهد. مجتمع صنعتی گوشت اردبیل که 91.4 درصد از کل سهام آن متعلق به «شرکت سرمایه‌‌‌گذاری بانک ملی ایران» و «شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس» بوده است در سال 84 با رقمی معادل چهار میلیارد تومان به بخش خصوصی و به عبارت دقیق‌‌‌تر به شرکت «فراوران دشت سبز سبلان» واگذار می‌‌‌شود؛ اقداماتی که از ابتدا با ابهامات بزرگی روبه‌‌‌رو بوده و تا سال‌ها بعد یعنی همین روزهای اخیر، ماجرای این واگذاری و پرداخت مبلغ آن همچنان ادامه دارد.

در این بین و بعد از یکی، دو باری که ماجرای واگذاری این مجتمع صنعتی به بخش خصوصی در ‌‌‌ماه‌‌‌های اخیر خبرساز شده بود و حتی برخی نمایندگان مجلس در نامه‌‌‌ای به رئیس قوه‌قضائیه درخواست ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی یعنی علی‌‌‌اشرف عبدالله‌‌‌پوری‌حسینی را ارائه کرده بودند، دوباره و با انتشار اخبار جدید و چند سند مهم دیگر ماجرا به جریان افتاده و حتی علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس هم مدعی برکناری وی از ریاست سازمان خصوصی‌‌‌سازی شده است.

ماجرا اما از این قرار است که مدتی بعد از ریاست کوتاه‌‌‌مدت حسینی بر سازمان خصوصی‌‌‌سازی در سال 83، به فاصله یکی، دو ماه مجتمع گوشت اردبیل که بانک ملی سهام‌دار بزرگ آن است، به بخش خصوصی و به شرکتی که رئیس سابق سازمان خصوصی‌‌‌سازی سهام‌دار آن است، واگذار شده و این شرکت موظف می‌‌‌شود علاوه‌‌‌بر پرداخت کل قیمت این مجتمع، معوقات و بدهی‌‌‌های این مجموعه را نیز تسویه کند، اتفاقی که بعدا از آن از سوی دادستان اردبیل با خدشه مواجه و گفته شد طبق قانون اقدامات لازم انجام نشده است. همین اظهارنظر هم کافی بود حسینی که حالا دوباره رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی شده، به سوءاستفاده از موقعیت و عدم طی مراحل قانونی برای خریداری مجتمع گوشت اردبیل و نهایتا عدم پرداخت معوقات آن متهم شود.

البته همزمان با این وقایع احمد توکلی، رئیس هیات‌‌‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌‌‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار خلع‌ید فوری از مالکیت مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال، عزل پوری‌حسینی رئیس فعلی سازمان خصوصی‌‌‌سازی و حمایت از اعلام جرم دیده‌بان علیه وی شد.

در پاسخ به این حواشی اما روز سه‌‌‌شنبه پس از تماس «فرهیختگان» با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی، سیدجعفر سبحانی، مشاور کنونی این سازمان اطلاعیه‌‌‌ای را در اختیار «فرهیختگان» قرارداد که در آن ماجرای دخالت این سازمان در فرآیند فروش مجتمع گوشت اردبیل تکذیب شده بود. در بخشی از این اطلاعیه آمده: «از آنجایی‌‌‌که سهام مجتمع صنعتی گوشت اردبیل متعلق به دولت نبوده و از ابتدای سال 80 (تاسیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی) تاکنون شرکت مورد نظر و سهام یاد شده در فهرست واگذاری‌‌‌های این سازمان قرار نگرفته و اساسا مجتمع صنعتی گوشت اردبیل، توسط سازمان خصوصی‌‌‌سازی واگذار نشده است، این شرکت توسط سرمایه‌‌‌گذاری بانک ملی و از طریق برگزاری مزایده به فروش رفته و پوری‌حسینی در آن زمان هیچ سمتی در سازمان خصوصی‌‌‌سازی و دولت نداشته است.»

پس از این اطلاعیه علاوه‌‌‌بر رسانه‌‌‌ها، ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل و اکبر علمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دست به افشاگری‌‌‌های جدیدی زدند و اطلاعاتی را از این ماجرا منتشر کردند، اطلاعاتی که باعث شد ابعاد و مختصات ماجرا تغییر کند.

در ابتدا ناصر عتباتی، دادستان اردبیل رسما اعلام کرد تاکنون مجتمع صنعتی گوشت اردبیل نسبت به پرداخت بدهی خود به بانک ملی اقدام مناسبی انجام نداده است و هم‌‌‌اکنون 200 میلیارد ریال بدهی به این بانک دارد که باید این شرایط هر چه سریع‌‌‌تر تعیین‌‌‌تکلیف شده و تمامی بدهی‌‌‌ها تسویه شود. او همچنین عنوان کرد رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی به‌‌‌عنوان یکی از خریداران و سهامداران عمده این شرکت، احضار و در آگاهی و دادستانی مورد سوال قرار گرفت و در اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی و دادسرا از او تحقیق شده و لذا هم پرونده مفتوح است و هم تحقیقات ادامه دارد.

بعد از این اظهارنظر اکبر اعلمی که خود قبلا فرماندار مغان بوده اقدام به انتشار گزارشی کرد که طی آن نشان می‌‌‌دهد مجموعه خریدار مجتمع گوشت صنعتی اردبیل یعنی شرکت «فراوران دشت سبز سبلان» در سال 84 وجود خارجی نداشته و اساسا مدتی بعد از انعقاد قرارداد خرید یعنی در فروردین 1385 تاسیس شده است که از قضا «میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی» هم عضو هیات‌‌‌مدیره این مجموعه بوده است.

نکته مهم و قابل‌توجهی که اکبر اعلمی در این خصوص مطرح می‌‌‌کند این است که «علی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی همکار بنده و نماینده موسوم به اصلاح‌‌‌طلب تبریز در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو شورای راهبردی اصلاح‌‌‌طلبان تبریز است که در 10 خرداد 83 به‌‌‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی منصوب و در دی‌ماه 84 یعنی سه ماه پس از انتشار آگهی مربوط به واگذاری مجتمع گوشت اردبیل، از این سمت برکنار می‌‌‌شود و حدود یک ماه بعد از برکناری، شرکت «مجتمع صنعتی گوشت اردبیل»به او واگذار می‌‌‌شود!»

اکبر اعلمی حتی در این گزارش مدعی می‌‌‌شود که مقدمات انتقال «مجتمع گوشت اردبیل» در زمان ریاست وی بر سازمان خصوصی‌سازی مهیا شده است!

مجموعه این اظهارات و البته مدارک دیگری که این روزها در رسانه‌‌‌ها منتشر شده گویای ابهامات بزرگی در فرآیند واگذاری این مجموعه بزرگ صنعتی است و حتی شائبه تداخل منافع یا همان ماجرای درهای چرخان اقتصادی میان مدیران را ایجاد کرده است که البته لزوم رسیدگی هرچه سریع‌‌‌تر دستگاه قضایی را ضروری می‌‌‌سازد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top