گروه های خبری
یادداشت
  • میکائیل دیانی
    شوخی دستی!
    شوخی دستی!
  • علیرضا فیروزی
    مدیریت بحران‌ساز
    مدیریت بحران‌ساز
  • محسن شهمیرزادی
    حقیقت را گم کنید!
    حقیقت را گم کنید!
  • احسان سلیمان‌پور
    کاش ابرها چشم داشتند
    کاش ابرها چشم داشتند
  • ابوالقاسم رحمانی
    با کت‌ یا کاپشن‌ یا عبا
    با کت‌ یا کاپشن‌ یا عبا
  • مسعود فروغی
    زغال خوب و مشاور بد
    زغال خوب و مشاور بد
  • جواد موگویی
    دلم برای این خنده‌هایت تنگ می‌شود‌
    دلم برای این خنده‌هایت تنگ می‌شود‌
  • محمدرضا کائینی
    تختی خودکشی کرد؟
    تختی خودکشی کرد؟
  • آرشیو
    ف
    کد خبر: 297240

    عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد؛

    ضرورت توجه به جایگاه آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای

    احمد رضا حقیقی: حقیقی گفت:همه ی این تلاش ها نشانگر آن است که این موضوع در جامعه برای پیشرفت و توسعه ی منابع انسانی چه اهمیتی داشته و نقش موثری در ارتقاء،بهره وری و قابلیت رقابت در اقتصاد جهانی کشورها خواهد داشت.

    به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر احمد رضا حقیقی عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای و رییس دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی پور تهران عنوان کرد:  بعضی مهارت ها عمومی هستند و در زندگی روزمره به کار می‌آیند، مانند توانایی تصمیم‌گیری، حل مسأله، تفکر خلاق، رابطه مؤثر با دیگران، کنترل استرس و نظایر آن، اما برخی دیگر مربوط به یک شغل خاص می‌باشند.

    وی افزود: مهارت های تخصصی یا حرفه‌ای، افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده می‌کنند و یا کارآیی آنان را در انجام آنها افزایش می‌دهند.

    حقیقی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری(سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) که بارها در آن به مقوله آموزش های مهارتی تاکید شده گفت: سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه از جمله منویات معظم له در راستای توجه به آموزش های فنی و حرفه ای است.

    عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه اشتغال و کارآفرینی، گذراندن دوره‌های مهارتی یک باید نیست و چرا بسیاری از جوانان ما به ‌انگیزه اخذ مدرک و نه فراگیری مهارت وارد دوره‌های متوسطه و عالی مهارتی می‌شوند؟ گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اکثر جوانان و افراد جویای کار بیش از اینکه به تحصیل در دانشگاه ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند و همین مهارتها در حد تکنسینی برای ورود آنها به بازار کار کافیست.

    وی افزود: بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاه های شغلی مختلف قرار دارند، موظفند برای به روز رسانی دانش حرفه‌ای خود و یا ارتقاء شغلی همه ساله به گذراندن دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و میان مدت مبادرت کنند.

    حقیقی خاطر نشان کرد: بدون شک آموزش های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور ماست و  راه حل اساسی برای ایجاد باور در مدیران دولتی و خصوصی در اهمیت آموزش‌های مهارتی، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای است

    این عضو هیأت علمی ادامه داد: در کشور ما شرط لازم و کافی برای احراز یک شغل، داشتن مدرک تحصیلی یا دانشگاهی مرتبط است. اما در نظام صلاحیت حرفه‌ای داشتن مدرک شرط لازم ولی برای احراز شغل کافی نیست. علت این است که اخذ مدارک تحصیلی دانشگاهی نشان دهنده اطلاعات کلی افراد در حوزه‌های مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، پزشکی و غیره است.
    حقیقی با عنوان اینکه ما برای یک شغل خاص، علاوه بر این، باید مهارت های ویژه‌ای را نیز کسب کنیم خاطر نشان کرد: بعضی از آنها در بدو کار مورد نیازند و برخی برای ارتقاء پس از اشتغال. تمامی این موارد در نظام صلاحیت حرفه‌ای از کارگر ساده گرفته تا بالاترین پستهای اجرایی مملکتی پیش بینی شده است.

    عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای مطرح کرد: نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که در فهرست دانش و مهارت موردنیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی موردنیاز است. به نظر می‌ رسد مراجع قانونگذار می‌بایست برای ارتقاء کیفیت و کارآیی نیروی انسانی شاغل در بخشهای دولتی و خصوصی و عمومی نگاهی ویژه به آموزش های عالی مهارتی داشته باشند، موضوعی که به اندازه کافی برای آن قانون، مصوبه، سازمان و نیرو داریم و تنها یک هم گرایی و عزم ملی برای عملیاتی شدن آن موردنیاز است.

    وی تصریح کرد: آموزش های فنی و حرفه ای در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان بسیار مورد اقبال و توجه قرار دارد و نگاه شان به مقوله آموزش به صورت سرمایه گذاری است  و این توجه و اهمیت را می شود در مسابقات سالیانه جهانی مهارت بصورت عینی مشاهده کرد .در کشورهایی مانند آلمان، روسیه ،کره و ژاپن شاهد هستیم که چه اهمیتی به مبحث مهارت آموزی داده می شود و با حساسیت زیادی وارد این حوزه شده و به آن توجه دارند.

    حقیقی گفت:همه ی این تلاش ها نشانگر آن است که این موضوع در جامعه برای پیشرفت و توسعه ی منابع انسانی چه اهمیتی داشته و نقش موثری در ارتقاء،بهره وری و قابلیت رقابت در اقتصاد جهانی کشورها خواهد داشت.

    وی ابراز داشت:خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع در کشور ما هم مورد توجه قرارگرفته و با توجه به تحریم های مختلف در طول این سال ها و همچنین اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه ی شفابخش برای برون رفت از این بحران ها توسط مقام معظم رهبری ارائه گردید و بارها در فرمایشات ایشان به بحث مهارت آموزی برای گشایش راهی جدید و خروج از چالش های موجود در کشورمان تاکید شده است.

    حقیقی با اشاره به شرایط فعلی بازارکار،ساختار جمعیتی و عدم تکاپوی فرصت های شغلی و ... اذعان داشت:این مسائل به ما نشان می دهد که دارای چه شرایطی هستیم و بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه ما شده است که مسلماً آسیب های مختلف فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی زیادی با خود به همراه خواهد داشت و حل این چالش یعنی بیکاری هم می طلبد که مجموعه سیاست های موثر در کنار هم قرار بگیرد و اعمال شود تا به این مشکل کمک نماید.

    رییس دانشکده فنی و حرفه ای شهید شمسی پور تهران در پایان اضافه کرد:از خصیصه های مهم آموزش های فنی و حرفه ای بحث کارآفرینی آن است.تربیت نیروی کار ماهر برای بازار کار از یک سو و همچنین ایجاد فرصت شغلی با آموزش های ارائه شده از سویی دیگر باعث ایجاد خلاقیت و درنتیجه شغل برای افراد خواهد شد.آموزش های فنی و حرفه ای در بخش های خدمات ،فرهنگ،هنرو کشاورزی ارائه می شود و بااستانداردهای بین المللی نیز همراه است.

    مرتبط ها
    نظرات
    chapta
    حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
    نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.