تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/10/19 - 18:23
کد خبر: 297755

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

دلیل عقب‌افتادگی سینمای ما، عدم توجه به فن و تکنیک بود/ «عمار» باید علاوه بر محتوا، به فن و تکنیک هم اهمیت دهد

دلیل عقب‌افتادگی سینمای ما، عدم توجه به فن و تکنیک بود/ «عمار» باید علاوه بر محتوا، به فن و تکنیک هم اهمیت دهد

محمدرضا شفاه گفت: فیلمسازان نسل گذشته که از بزرگان این عرصه و از علاقمندان انقلاب اسلامی بودند، معمولا نسبت به فن و تکنیک بی اعتنا بودند و فکر می‌کردند همین که سخن و محتوای خوبی بیان شود و عده‌ای هم دوست دارند این محتوای خوب را ببینند پس کیفیت کار چندان مهم نیست؛ درصورتی که ما نسبت به مخاطب علاقمند به مضامین انقلابی تعهد داریم و باید محصول مناسبی برای او تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از 7 روز پیش در سینما فلسطین کر خود را آغاز کرده و تا 3 روز دیگر نیز ادامه خواهد یافت. یکی از نقاط قوت این جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌های حوزه‌ی فیلم و مستند که در کشور برگزار می‌شود، توجه به آثار جوانان و حتی نوجوانانی است که در عین رعایت اصول حرفه‌ای اولیه در این حوزه اما به تازگی پا به این عرصه گذاشته و شاید تجربه‌ی چندانی ندارند.

این جشنواره همچنین می‌تواند نقطه‌ی پروازی برای بسیاری از فیلم و مستندسازانی باشد که درون‌مایه‌ی قابل توجه و حرف‌های تازه‌ای برای این بخش از هنر دارند.

در این میان، خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با حضور در محل برگزاری این جشنواره به سراغ برخی از صاحبان آثار رفته و پای صحبت آن‌ها نشسته است.

باشگاه فیلم سوره، از پنج سال پیش و با تمرکز بر سینمای داستانی تأسیس شد و در این مدت، آثاری از فیلم سازان این مجموعه در جشنواره عمار شرکت داشته‌اند و همین موضوع بهانه‌ای شد تا در حاشیه‌ی برگزاری نهمین جشنواره مردمی عمار با محمدرضا شفاه، مدیرعامل این باشگاه به گفتگو بنشینیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

خبرنامه دانشجویان ایران: توضیح مختصری درباره باشگاه فیلم سوره و فعالیت‌های آن بفرمایید
شفاه: حدود پنج سال پیش با بررسی وآسیب‌شناسی به این نتیجه رسیدیم که سینمای امروز به شدت نیازمند فیلم ساز در حوزه داستانی است و باید به بسیاری از موضوعات در سینمای داستانی بپردازیم و از طرف دیگر بسیاری از کسانی که دغدغه ساخت فیلم برای کشور یا انقلاب اسلامی را دارند، عمدتا در حوزه مستند کار می‌کنند و باشگاه فیلم سوره را با تمرکز بر روی سینمای داستانی تأسیس کردیم که این اتفاق با پررونق‌تر شدن جشنواره عمار در سالهای سوم و چهارم جشنواره همراه شد، در حالی که جشنواره عمار توانسته بود در حوزه سینمای مستند، بستری برای فعالیت و رقابت مستندسازان فراهم کند.

می‌توان گفت اولین کارهای داستانی جشنواره عمار، محصول کار دوستان در باشگاه فیلم سوره و فیلم داستانی «و دیگر هیچ نبود» و نماهنگ‌هایی مانند «ایستاده‌ایم1» بودند که این نماهنگ بسیار مورد توجه قرار گرفت و گونه جدیدی از نماهنگ را رقم زد.

با گذشت زمان، باشگاه فیلم سوره رونق بیشتری یافت و وضعیت به گونه‌ای شد که تعداد افرادی که در زمینه‌های مختلف تولید فیلم داستانی، تجربه و تمرین کرده بودند به اندازه‌ای رسیده بود که بقیه مجموعه‌ها بتوانند بخشی از ظرفیت‌های مالی خود را در سینمای داستانی فعال کنند و مجموعه جشنواره عمارهم مدرسه سینمایی عمار را ایجاد کرد که اکنون نیز فعالیت خود را دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: باشگاه فیلم سوره همچنان به هدف اولیه خود پایبند بوده است؟
شفاه: بر اساس همان آسیب شناسی اولیه، مهمترین شعار ما در این پنج سال ساختن فیلم‌ساز بوده و نه محصولاتی که اسم فیلم دارند و اینکه ساختن هنرمندان فیلمساز مهمتر از ساختن فیلم‌هاست و این شعار هم از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای بنیاد خاتم گرفته شده است که در آن دیدار با اشاره به اینکه محصولات خیلی خوبی تولید کردید اما ساختن انسان‌هایی که کار خوب می‌سازند مهمتر از ساختن تک کارهای خوب است؛ باشگاه فیلم سوره هم همواره این ادعا را دارد که محصول آن فیلم‌سازانی‌ هستند که به فضای فیلمسازی معرفی می‌کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: گروه هنری « کات» چگونه شکل گرفت؟
شفاه: دوسال پیش که اولین فیلم سینمایی را برای جشنواره فجر فرستادیم، تصمیم گرفتیم در مجموعه باشگاه فیلم سوره و با استفاده از ظرفیت‌های جوانی که دارد، بخش کوچکتری ایجاد کنیم و با توجه به انرژی زیادی که تولید فیلم سینمایی از یک مجموعه می‌گیرد، تمرکز خود را بر فیلم‌های کوتاه داستانی و وظیفه اولیه تشکیل باشگاه، از دست ندهیم  و با جدا کردن مجموعه فیلم کوتاه، آن را از این آسیب که فیلمی ساخته و در مقابل، تربیت تعدادی جوان متوقف شود، نجات دهیم.

لذا با همکاری آقای حسین دارابی که یکی از بهترین فیلمسازان کوتاه کشور و نیز یکی از بهترین فیلمسازان باشگاه فیلم سوره هم بود، مجموعه‌ای تشکیل شد و از ایشان خواستم مدیریت تربیت نیروهای جدید را به عهده بگیرند و آقای دارابی باوجود اینکه مانند هر فیلم‌سازی دغدغه ساخت فیلم را دارند، فداکارانه قبول کردند و در این دوسال، باشگاه فیلم سوره با عنوان گروه هنری «کات» برای ساخت فیلم کوتاه و نماهنگ و محصولات این چنینی فعالیت می‌کند و امسال هم خداراشکر درجشنواره عمار، تعداد قابل قبولی جوان فیلم اولی داریم که هرچند تجربه‌ قبلی داشته‌اند اما فیلم‌های جدی خود را ارائه کرده‌اند و با حمایت از آنها، حدود 9 فیلم کوتاه در نهمین جشنواره عمار از مجموعه «کات» حضور دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: نظرشما درمورد جشنواره عمار و بطور خاص نهمین دوره این جشنواره مردمی چیست؟
شفاه: شاید در ابتدای شکل گیری این جشنواره، خیلی‌ها فکر نمی‌کردند جشنواره عمار بتواند رشد کند اما خداراشکر جشنواره عمار به بالندگی رسیده و توانسته است با اراده خوب عوامل جشنواره، جایگاه مناسبی بین فیلمسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به دست آورد و فکر می‌کنم مهمترین کاری که جشنواره عمار باید به دنبال آن باشد این است که به صورت تخصصی و با توجه ویژه و جدی به مسأله فن و تکنیک در سینما، آثار را داوری کند و علا‌قمندی‌های محتوایی جشنواره باعث نشود کسانی که دانش و تخصص فیلم سازی چندانی ندارند، مورد تقدیر قرار گیرند که همین موضوع و توهم اینکه همه چیز را در مورد فیلم سازی می‌دانند، جلوی پیشرفت آنها را می‌گیرد و از طرف دیگر علاقمندی به فن و تکنیک باعث نشود فیلمی که محتوا ی مورد نیاز مارا ندارد یا خلاف ارزشهای ماست را مورد تقدیر قرار دهیم و این نقطه باریک و ظریفی است که از هیچ کدام نباید چشم‌پوشی کرد و هر یک آسیب‌های خود را دارد.

دلیل عقب‌افتادن چندین ساله ما از سینمای داستانی این بود که فیلمسازان نسل گذشته که از بزرگان این عرصه و از علاقمندان انقلاب اسلامی بودند، معمولا نسبت به فن و تکنیک بی اعتنا بودند و فکر می‌کردند همین که سخن و محتوای خوبی بیان شود و عده‌ای هم دوست دارند این محتوای خوب را ببینند پس کیفیت کار چندان مهم نیست؛ درصورتی که ما نسبت به مخاطب علاقمند به مضامین انقلابی تعهد داریم و باید محصول مناسبی برای او تولید کنیم.

اتفاقا فیلم‌ساز انقلابی باید تعهد مضاعف نسبت به بقیه فیلم‌سازان درکیفیت و نحوه ارائه و همه آنچه یک محصول را  شکل می‌دهد، داشته باشد  و برای آنها به شدت تلاش کند که البته کار سختی است و اگر فیلمسازی را با همه سختی‌های آن جدی نگیریم، همان نسل و با همان تفکر اشتباه که صرف گفتن حرف خوب و انقلابی و مورد نیاز مردم، کافی است و نیازی به ساخت فیلم خوب نیست، ایجاد می‌شوند.

از آنجا که جشنواره عمار، تأکید ویژه روی محتوا دارد و تأکید مناسبی هم هست اما همین موضوع می‌تواند خطر غفلت از فن و تکنیک را به همراه داشته باشد و این خطر همواره در کمین جشنواره عمار هست و لذا برگزارکننده های جشنواره باید همواره بصورت جدی به کیفیت آثار توجه داشته باشند و آثاری با کیفیت پایین را تنها به خاطر مضمون مناسبش انتخاب نکنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: شعار ویژه امسال جشنواره مردمی عمار، ایران پیشرفته 1444 و بحث درباره  این افق است. این شعار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شفاه: با توجه به حجم ناامیدی که در کشور ما در حال گسترش است و بسیاری از رسانه‌ها هم به آن دامن می‌زنند، احساس می‌کنم یکی از ضرورت‌های امروز کشور ما و یکی از کارهای استراتژیک به خصوص برای مخاطب نوجوان این است که سعی کنیم نگاه درستی نسبت به آینده در آنها شکل بگیرد و نوید دهنده آینده‌ای امید بخش برای آنها باشیم و این وظیفه ما هنرمندان است.

پس این دیدگاه و رویکرد امسال جشنواره عمارکه نگاه به آینده دارد، رویکرد بسیار مناسبی است و البته باید تلاش کند این مضمون را به تک تک فیلمسازان برساند تا در طول سال و سال آینده و برای همیشه این مضامین را کار کنند و در همه حوزه‌ها مانند انیمیشن، فیلم‌های فانتزی و حوزه‌های دیگر دراین زمینه کار کنند؛ جامعه‌ای که آینده خود را در تصویر نبیند، آینده خطرناکی در انتظارش است و لذا انتخاب این شعار به شرط اینکه بتوانیم فیلمسازان را برای تولید فیلم همراه خودمان بکنیم؛ بسیار درست و استراتژیک بوده است.

* گفتگو از امیرحسین دارابی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top