تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/10/23 - 11:56
کد خبر: 298178

آیا خبر دیدار رئیس مجلس با اعضای بسیج دانشجویی در هفته جاری صحت دارد؟

آشتی لاریجانی با دانشجویان بعد از ۶ سال

آشتی لاریجانی با دانشجویان بعد از ۶ سال

۲ اسفند ۹۴ علی لاریجانی در دانشگاه آزاد قم حضور یافت. حضور دانشجویان در این دیدار خلاصه می‌شد به چند دانشجویی که در ردیف دوم سال حضور داشتند و بدون هیچ کنش و واکنشی نظاره‌گر بودند. این حضور دانشجویی را باید بیشتر زینت‌المجالسی دانست تا یک دیدار واقعی.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از روز گذشته برخی از مسئولان و اعضای بسیج دانشجویی در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از دیدار دانشجویان بسیجی با علی لاریجانی رئیس مجلس خبر دادند.

براساس اطلاعات این افراد علی این نشست اوایط هفته جاری برگزار خواهد شد. ماجرای نشست دانشجویی با رئیس مجلس از آنجا آغاز شد که اخیرا هم تعدادی از دانشجویان در برنامه « بدون توقف» که با حضور محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران برگزار شد از عدم حضور علی لاریجانی در جمع‌های دانشجویی گلایه کردند و محمد جواد لاریجانی هم تاکید کرد که صدای دانشجویان را به برادرش منتقل خواهد کرد.

حال گویا صدای این دانشجویان از طریق محمدجواد ه برادر بزرگتر رسیده و قرار است چنین نشتی برگزار شود. نشستی که اما حواشی آن مهم‌تر از متن است.

لاریجانی و نمره مردود در ارتباط با دانشجویان
ظهور جدی علی لاریجانی در عرصه سیاسی کشور بعد از فتنه ۸۸ از سال ۹۱ آغاز شده است. سالی که جنگ با احمدی‌نژاد مشخصه آن است. از سال ۹۱ بدین سو علی لاریجانی در کسوت ریاست مجلس تاکنون تنها سه دیدار دانشجویی داشته؛ آنهم اگر سومین مورد را بتوانیم دانشجویی بنامیم.

۲۶ مهر ۹۱ لاریجانی مهمان دانشجویان دانشگاه قم بود. نشستی که در آن انواع سوالات دانشجویان با شوخی و خنده و گاه با جدیت از سوی لاریجانی پاسخ اده شد و البته کف و سوت ممتد بسیاری از دانشجویان در تایید پاسخ‌های لاریجانی فضای سالن را به شدت تحت تأثیر قرار داده بود.

دومین نشست چند روز بعد و در تهران برگزار شد. این با رو در تاریخ ۱ آبان ۹۱ لاریجانی مهمان دانشجویان دانشگاه علم‌وصنعت شد و به سوالات مختلف آنان پاسخ داد. از چرایی مسافرت به مصر و دیدار با یک وزیر امورخارجه همجنس باز تا چرایی مجادله و کشاندن دعوای خود با احمدی‌نژاد به رسانه‌ها علیرغم توصیه اکید رهبری به سکوت مسئولان.

سومین نشست را اما نباید دانشجویی دانست. در ۲ اسفند ۹۴ علی لاریجانی همراه حمید میرزاده، رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی، در دانشگاه آزاد واحد قم حضور یافت و با منتخبین اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه دیدار کرد. نکته جلب اینکه منتخبین دانشجویان در این دیدار خلاصه می‌شد به چند دانشجویی که در ردیف دوم سال حضور داشتند و بدون هیچ کنش و واکنشی نظاره‌گر بودند. این حضور دانشجویی را باید بیشتر زینت‌المجالسی دانست تا یک دیدار دانشجویی واقعی.

از آن تاریخ تا کنون علیر لاریجانی رکورد عدم دیدار با دانشجویان حتی به صورت محدود را برای خود حفظ کرده است! این در حالی است که در همین مدت سایر مسئولان کشوری به مناسبت‌های مختلف یا در دانشگه‌ها حضور داشته‌اند و یا دانشجویان به دیدار انها رفته‌اند.

توصیه‌هایی که لاریجانی به آن عمل نکرده است
این رفتار علی لاریجانی اما در تناقض با توصیه رهبری به مسئولان برای ارتباط مستمر با بدنه دانشجویی و جوان کشور است. رهبر معظم انقلاب در دیدارهای رمضای خود با دانشجویان بارها به مسئولان کشوردرباره ارتباط مستمر با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی توصیه کرده‌اند اما گویا کسی که کمترین توجه را به اینتوصیه داشته شخص رئیس مجلس بوده است. همچنین فراموش نکنیم که دیدارهای رهبر انقلاب با دانشجویان علیرغم مشغله کاری و وضعیت جسمانی ایشان به طور میانگین 5 ساعت آنهم در ماه رمضان صورت می‌گیرد؛ برخلاف دیدارهای یک ساعته و یکطرفه سایر مسئولان با دانشجویان.

آیا لاریجانی از تشکل‌های دانشجویی دلخوری دارد؟
رابطه تشکل‌های دانشجویی با لاریجانی رئیس مجلس طی چند سال اخیر بشدت متلاطم بوده است. لاریجانی که بعد از فرو رفتن در نقش جنگی با احمدی‌نژاد و بعد از پیروزی حسن روحانی به حامی جدی وی تبدیل شده است، ازدید تشکل‌های دانشجویی تکمیل‌کننده پازل اقدامات روحانی در عرصه داخلی و خارجی است. برجام و FATF دو چالش لاریجانی و دانشجویان در این مدت بود. نقش وی در تصویب 20 دقیقه‌ای برجام و تلاش‌های البته ناکام وی برای تصویب FATF باعث شده است تا برخی تشکل‌های دانشجویی لاریجانی را تندتر از روحانی بدانند. طومار نویسی‌ها (که در یک ورد به عصبانیت شدید لاریجانی منجر شد)، نامه‌نگاری‌های گسترده با قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مقابله با علی لاریجانی و حضور در نمازهای جمعه برای روشنگری درباره اقدامات بهارستانی‌ها از جمله نقاط برجسته تعارض دانشجویان بردر بزرگ خاندان لاریجانی است.

از سوی دیگر احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به نمایندگی از ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها سبب شده است تا وی به مرور و از دید تشکل‌های دانشجویی از دایره انقلابی‌ها پیاده شده و با تجدیدنظرطلبان یکسان انگشته شود.

حال که خبر این دیدار و آنهم با اعضای بسیج دانشجویی منتشر شده است باید منتظر ماند و دید که لاریجانی به دنبال ترمیم چهره خود میان بدنه جوان جبهه انقلاب است و یا همچون نمونه‌هایی که گفته شد یک دیدار رسمی است بدون هیچ دستاوردی؟

البته ناگفته نماند که تاکنون خبری از حضور اعضای جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست مخابره نشده است و گویا این دیدار منحر به اعضای بسیج دانشجویی است.

* گزارش از سعید درویشی


download

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top