تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/10/23 - 19:28
کد خبر: 298231

وقتی بلومبرگ هم نمی‌تواند شکست اقتصادی اربابان دلار را کتمان کند؛

ردپای آثار فشارهای اقتصادی در میان مردم آمریکا +فیلم

ردپای آثار فشارهای اقتصادی در میان مردم آمریکا +فیلم

کاهش قدرت اقتصادی در جامعه شامل کاهش قدرت خرید مردم عادی و قدرتمندتر شدن لیبرال ها و ثروتمندان این کشور به واسطه‌ی نظام سرمایه‌داری حاکم و در نتیجه افزایش جرم و جنایت، کارتن خوابی، خانه بدوشی، کودکان بی سرپرست و ... هر کدام به صورت جداگانه درباره‌ی کشوری مثل آمریکا قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به تازگی کلیپی از سوی بلومبرگ مبنی بر افول قدرت آمریکا با استناد به آمارهای واقعی جهانی منتشر شده است که بیش از هر چیزی برای خود آمریکایی‌ها نگران کننده است. مسئله‌ای که البته بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و افزایش قدرت کشورهای اقتصادی جهان در قیاس با جهان غرب نیز این علائم را قابل پیش بینی کرده بود.

کلیپ بلومبرگ مبنی بر افول اقتصادی آمریکا

دریافت

مروری کوتاه بر آنچه اقتصاد جهانی در دهه های اخیر به ویژه دو دهه نخستِ هزاره سوم تجربه کرده، نشان می دهد اقتصاد بین‌الملل در دو دهه گذشته تحولات شگفت‌انگیزی را تجربه کرده به گونه ای که قدرت در میدان اقتصاد در حال جابجایی است و در کنار پیدایش قدرت‌های جدید اقتصادی که تاثیرات محسوسی بر نظام بین الملل گذاشته اند، برخی قدرت های مدعیِ گذشته مسیری رو به افول را طی می کنند.

لذا به همان اندازه که کشورهایی چون چین، هند، کره جنوبی، برزیل، مکزیک، آفریقای جنوبی، ترکیه، اندونزی و ... در حال تبدیل شدن به بازیگران بزرگ اقتصادی هستند، کشورهای بزرگ با موقعیت بی‌ثباتی در عرصه اقتصاد بین‌الملل روبرو هستند.

آمریکا ازجمله همان قدرت های مدعی است که در سایه ظهور قدرت‌های جدید و نیز سیاست های نابجا و ناصواب خود، مسیر افول را در عرصه اقتصاد می پیماید.

در همین راستا «نیویورک پست»  در گزارشی به استاندارد پایین زندگی در آمریکا برای قشر متوسط پرداخته و ضمن اشاره به مطالب کتابی با نام «تحت فشار: چرا خانواده‌های ما استطاعت [زندگی در] آمریکا را ندارند؟»، شرایط سخت گذران زندگی عادی برای این قشر در آمریکا را بررسی کرده است.

احساس فقر مردم
بنابر تصریح یکی از بخش های این کتاب، مطالعات «مرکز تحقیقات پو» نشان می دهد پیش از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ تنها یک چهارم از مردم آمریکا خود را در طبقات پایین جامعه می‌دیدند اما بعد از رکود سال ۲۰۰۸، ۴۰ درصد از آمریکایی‌های خودشان را در کف هرم جامعه حس می‌کنند.

البته آنچه درباره افول و مشکلات اقتصادی در آمریکا مطرح می شود تنها به احساس مردم باز نمی گردد بلکه آمارها نیز ثابت می کنند رشد اقتصادی آمریکا با مشکلات فزاینده ای دست و پنجه نرم می کند و پیش بینی ها نشان از آن دارد که اگر کاخ سفید اصلاحات اقتصادی اش را تشدید نکند، موانع بسیاری در مسیر رشد اقتصادی اش به روز می کند.

طبل توخالی ترامپ
بنابر گزارش اسپوتنیک، گزارش‌های هشداردهنده بسیاری از سوی بخش های تولید و ساخت و ساز منتشر شده که نشان می دهد اصلاحاتی که دولت ترامپ (با همه سر و صداها و ادعاهایش) تاکنون انجام داده در حفظ روند رشد اقتصادی کافی و موفق نبوده است.

بنابر این گزارش ها در حالی که بخش مسکن آمریکا به روند نزولی مبتلا شده، شاخص تولیدِ منتشر شده توسط شعبه بانک مرکزی فدرال آمریکا در فیلادلفیا هم نشان می دهد که تولیدات صنعتی در آمریکا کاهشی چشمگیر داشته است.

برخی از کارشناسان می گویند: ادامه تنش های تجاری با شرکای تجاری بزرگ آمریکا می تواند بر تولید تاثیرگذار باشد. بنابر نظر آنها با توجه به افزایش تورم، خانوارهای آمریکایی نگران افزایش هزینه های زندگی هستند.

بنابر نظر بسیاری از  اقتصاددانان اگر ترامپ اصلاحات مالی و ساختاری شدیدی را اعمال نکند، رشد اقتصادی در آمریکا در سال 2019 با کاهشی چشمگیر مواجه می شود.

این مشکلات اقتصادی و سرعت فزاینده آمریکا در افول اقتصادی که البته فشارهای آن به طبقات متوسط و فرودست تحمیل می شود و برای لیبرال ها و سرمایه داران ایالت متحده مشکل آفرین نیست، سبب شده بسیاری از مردم آمریکا رفع نیازهای زندگی‌شان را غیرممکن تلقی کنند.

زندگی استادان و معلمان در زیرزمین‌ها
جالب آنکه علم نیز تضمینی برای برخورداری از رفاه اقتصادی در آمریکا نیست چنان که زندگی برای معلمان و اساتید دانشگاه به شدت سخت شده و احتمال زندگی آنها در زیرزمین ها بسیار بالا است.

در ادامه این روند، درآمدهای پایین استادان سبب عرضه بی کیفیت دانش به دانشجویان می شود و عدم امنیت شغلی به ویژه برای معلمان زن، باعث می شود آنها ناگزیر به ترک شغل خود شوند. همین تزلزل سیستم آموزشی و درگیر بودن ذهن معلمان و استادان به مشکلات معیشتی باعث می شود که آموزش نه به درستی اداره شود نه کارکردهایی مانند کاهش جرم و بزه در سایه افزایش آگاهی را داشته باشد. لذا بی تردید نمی توان سلسله اخبار مربوط به جرائم در ایالات متحده اعم از قتل چندین نفر توسط یک دانش آموز! و ... را با نظام آموزشی ملتهب از فشارهای اقتصادی، بی ارتباط دانست.

چنان که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا سال گذشته در یک سخنرانی گفت: ترامپ برای دومین سال پیاپی، در شهر شیکاگو، هر سه ساعت به یک نفر شلیک می‌شود. در شمال پایتخت کشورمان در بالتیمور، امسال به طور متوسط هر روز یک نفر به قتل رسید.

به گفته وی مطالبات از اداره‌های پلیس زیاد و در مقابل بودجه‌های آنها کم است و به ندرت از آنها تقدیر می‌شود.

او در ادامه تصریح کرد: شاهد افزایش هشدارآمیز خشونت علیه افسران پلیس بوده‌ایم.سال گذشته، به طور متوسط هر ده دقیقه یکبار به یک افسر پلیس حمله شد.

افزایش بی رویه بی خانمان‌ها
علاوه بر این و علی رغم موج سواری سرمایه داران و لیبرال های آمریکایی بر سراب رشد اقتصادی، افزایش بی رویه بی خانمان ها، خانه به دوش ها، کارت خواب ها و کودکان بدون سرپرست در آمریکا نشان می دهد که  افول اقتصادی و شکست سیاست های ایالات متحده در این میدان واقعیتی است که گریزی از آن نیست.

آسوشیتدپرس در گزارشی در سال 2017 نوشت: وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد، بر اساس آمارگیری انجام شده در ماه ژانویه حدود 554 هزار نفر در سراسر آمریکا بی خانمان هستند. این رقم نسبت به سال 2016 رشدی یک درصدی را نشان می دهد.

از این تعداد، 193 هزار نفر هیچ سرپناهی برای گذراندن شب های سرد زمستانی در اختیار ندارند و در داخل ماشین ها، چادرها، کف خیابان ها و سایر اماکن شب را سپری می کنند. تعداد افراد فاقد سرپناه نسبت به 2 سال قبل رشدی بیش از 9 درصدی را نشان می دهد.

همچنین، افزایش تعداد افراد بی خانمان در چند شهر ساحلی غرب آمریکا چشمگیر تر بوده، طوری که از سال 2015 به بعد رشد انفجاری تعداد افراد بی خانمان در حداقل 10 شهر و منطقه مقامات محلی را وادار به اعلام حالت فوق العاده کرده است.

به تصریح این گزارش، افزایش بی رویه اجاره بهای مسکن در سال های اخیر نیز بسیاری از کارگران کم درآمدِ آمریکایی را بی خانمان کرده است.

علاوه بر این، مطالعه ای توسط دولت فدرال در سال 2017 نشان داد هر شب بیش از نیم میلیون نفر در آمریکا زندگی را در خیابان‌ها می‌گذرانند. در ساحل غربی آمریکا نیز جمعیت افراد بی خانمان در سیاتل، اوکلند، پورتلند و سان دیه‌گو افزایش یافته است. این مطالعه نشان داد بیشتر افرادی که در معرض بی خانمانی قرار دارند هیچگونه کمکی از دولت فدرال دریافت نمی‌کنند.

بنابر آنچه بیان شد، علی رغم هیاهوی رسانه ای و دست و پا زدن های آمریکا برای حفظ ظاهر، آنچه در بطن جامعه ایلات متحده می گذرد واقعیتی جز افول اقتصادی و پیامدهای شوم آن همچون افزایش بی خانمانی و جرم و جنایت و بیکاری و ... را نشان نمی دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top