تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/10/24 - 09:18
کد خبر: 298302

فراز و فرود سبد نفتی اوپک در سال ۲۱۰۸

سبد نفتی اوپکی در سال گذشته میلادی فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد و با کمترین قیمت سال 2018 به پایان برد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از فارس، بازارهای نفتی در سال 2018 روزهای پر نوسانی را از سر گذراند و سبد نفتی اوپک نیز از این نوسانات بی بهره نبود.

شوک‌های ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در ماه می و پس از آن، اجرای مجدد 2 دور تحریم‌ها علیه ایران در ماه‌های آگوست و نوامبر (مرداد و آبان ماه 97)، نوسان‌هایی در بازارهای نفتی ایجاد کرد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت، عرضه بیش از حد این کالای اساسی در بازار بود که آمریکا یک دلیل اصلی بروز فزونی عرضه به شمار می‌رفت به طوریکه تولید نفت آمریکا در سال 2018 به رکورد 11.7 میلیون بشکه در روز رسید.

عرضه بیش از حد قیمت نفت را به شدت پایین آورد و سبب شد تا تولیدکنندگان اوپکی و غیراوپکی نظیر روسیه به فکر چاره بیفتند و در 7 دسامبر 2018 برابر با 16 آذر 97، در نهایت بر سر کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه تولید نفت توافق کنند و سهم کشورهای غیراوپکی از این میزان 400 هزار بشکه در روز است.

قرار شد این توافق از ابتدای سال 2019 به اجرا دربیاید و با سطح تولید اکتبر 2018 سنجیده شود. ایران به علت تحریم‌ها که با کاهش فروش محموله‌های نفتی‌اش مواجه شده بود از این کاهش معاف شد.

به دنبال این توافق قیمت نفت در بازارهای جهانی 4.7 درصد افزایش یافت و به بالای 62 دلار در هر بشکه رسید. 

البته پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی در جهان سبب شد تا قیمت نفت در برهه‌هایی کاهش یابد و در نهایت سال 2018 تحت تاثیر نگرانی از در رکورد رفتن اقتصاد جهان با قیمت پایین نفت پایان یابد. جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین از عواملی تشدید کننده نگرانی رکود اقتصاد جهان بود

سبد نفتی اوپک که سال 2018 را با قیمت 64.83 دلار، بیشترین قیمت 2 سال و 7 ماه پیش از 2018 شروع کرده بود، با قیمت 51.55 دلار در هر بشکه به پایان برد که کمترین قیمت سال گذشته میلادی نیز به شمار می‌رفت.

در عین حال، برای نخستین بار از ژانویه 2014 تا ابتدای 2018، دو شاخص نفتی برنت و وی‌تی‌آی سال 2018 را با قیمت بالای 60 دلار آغاز کردند. نفت برنت با قیمت 67.29 و نفت خام آمریکا با 60.74 دلار در هر بشکه سال2018 را آغاز کردند.

بالاترین قیمت نفت اوپک در سال 2018، چهارم اکتبر و برابر با 84.09 دلار در هر بشکه ثبت شد؛ این قیمت بالاترین رقم در بیش از چهار سال گذشته به شمار می‌رفت.  

نگرانی سرمایه‌گذاران و تاجران در مورد کم شدن عرضه در بازار دلیل این افزایش قیمت بود. نفت برنت نیز در آن هنگام به  86.74 دلار در هر بشکه رسید اما با انتشار خبر توافق عربستان و روسیه با آمریکا برای جبران کمبود نفت ایران در بازار، محدود شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

البته قطر اعلام کرده است که از ژانویه 2018 از اوپک خارج می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top