تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/10/25 - 11:09
کد خبر: 298491

بیانیه انجمن مستقل دانشگاه تهران در خصوص طرح جدید مجلس

در بخشی از این بیانیه آمده است: با وجود اشکالاتی که قانون انتخابات فعلی دارد، طرح استانی شدن انتخابات نه تنها برطرف کننده‌ی خلأها نیست بلکه مستعد فعال سازی بحران‌های متعددی می‌باشد. مجلس به عنوان خانه ی ملت نباید اجازه دهد قانون انتخابات بستر سیاسی کاری احزابی شود که جز مکیدن خون مردم محروم و مستضعف کاری از پیش نمی برند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بیانیه ای را منتشر کرد.

متن این بیانیه را در ادمه بخوانید:
«مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می کشد یا اساس یک کشور را به فساد می برد» امام خمینی (ره)

مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه ملت، ملجأ و پناهگاه مردم معرفی شده است که با مجموعه‌ اقدامات‌ ناصوابی که در طول چندسال اخیر، نمایندگان مجلس رقم زننده آن بوده‌اند، شاهد دور شدن مجلس از جایگاه حقیقی خود بوده‌ایم.

عدم درک صحیح نمایندگان از وضعیت کشور و به تبع آن اتخاذ تصمیماتی که مسیر حل مشکلات را به انحراف می‌کشاند، بی‌شک نتیجه‌ای جز تهدید منافع ملی و ناامیدی ملت در بر نخواهد داشت.

بر این اساس و در جریان تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران بر خود لازم میداند نسبت به عواقب اجرایی شدن طرح مذکور به نمایندگان ملت متذکر نکاتی حیاتی گردد:

بدیهیست که یکی از دلایل وجودی مجلس، حضور نماینگان مردم از سراسر کشور و مناطق کوچک و بزرگ آن است.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس، با نادیده گرفتن حوزه های محلی و شهرستانی، موجب محروم ماندن مردم این مناطق از دارا بودن نماینده در مجلس می شود. بدین صورت مردم شهرها و نواحی کوچک ذیل این معادلات سیاسی جدید، به حاشیه رانده می شوند و مطالبات و خواسته هایشان نادیده انگاشته خواهد شد. این بی توجهی باعث ناامیدی مردم این مناطق خواهد شد که نتیجه ای جز کاهش مشارکت مردم در انتخابات را نخواهد داشت.

آیا در این طرح سازوکاری برای نظارت بر هزینه های انتخاباتی کاندیداها در نظر گرفته شده است؟

پر واضح است در صورت اجرایی شدن این طرح و استانی شدن انتخابات، هزینه های تبلیغاتی کاندیداها به صورت سرسام آوری افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه عرصه انتخابات مجلس در سراسر کشور، به مراتب بیشتر از حال حاضر جولانگاه احزاب و گروه های سیاسی خواهد شد. از پیامدهای زیان بار این امر تنگ تر شدن فضای رقابتی برای کاندیداهای غیروابسته و مستقل است. همانگونه که شاهد هستیم در حوزه ی انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات کاندیداهای مستقل عملا جایی در کرسی های متعلق به حوزه‌‌ی مربوطه ندارند و این کرسی ها بین لیست های انتخاباتی احزاب مختلف دست به دست می شود.

آیا تعمیم این مدل به بقیه مناطق کشور، سیاست زدگی هرچه بیشتر مجلس و ارجحیت منافع احزاب به منافع ملی را در پی ندارد؟

اتحاد و وحدت ملی از دیگر عناصر حیاتی جامعه است که در تیررس این طرح قرار می گیرد؛ زیرا گسل های قومیتی و مذهبی را فعال می‌کند و موجب خدشه دار شدن امنیت کشور خواهد شد.

در پایان، با دفاع از حقوق مردم سراسر کشور به خصوص مناطق محروم و دور از توجه، چنین طرحی را مخاطره آمیز برای سرمایه جمهوریت می‌دانیم.

با وجود اشکالاتی که قانون انتخابات فعلی دارد، طرح استانی شدن انتخابات نه تنها برطرف کننده‌ی خلأها نیست بلکه مستعد فعال سازی بحران‌های متعددی می‌باشد. مجلس به عنوان خانه ی ملت نباید اجازه دهد قانون انتخابات بستر سیاسی کاری احزابی شود که جز مکیدن خون مردم محروم و مستضعف کاری از پیش نمی برند.

والسلام
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top